Doe mee: Linkedin Statistieken van eigen bodem

16 april 2012, 13:55

Het bevreemdt me al geruime tijd dat ondanks de hyperactieve instelling van de gemiddelde Nederlandse Linkedin gebruiker er weinig statistieken bekend zijn over ‘ons’ gedrag. Danny Oosterveer postte in augustus vorig jaar nog een artikel met wereldwijde demografische statistieken, maar tot dusver ontbreekt een representatief onderzoek naar ons pioniersgedrag. Tijd voor een onderzoek en we kunnen jouw input daarbij gebruiken!

Linkedin is steeds meer op weg een volwaardig businessplatform binnen de Social Media te worden. De recente ontwikkelingen op het gebied van een Nederlandse interface, alsmede de uitbreiding in de functionaliteiten van de Company Page en de aangekondigde Target Updates zijn hier het bewijs van.

Waar de een Linkedin ziet als zijn ultieme virtuele rolodex, gebruikt de ander Linkedin uitsluitend om zijn/haar kennis en expertise in de online etalage te zetten. Sommige mensen linken alleen met mensen waarmee ze al jarenlang een (zakelijke) connectie hebben, anderen nodigen mensen uit zonder enige aanleiding, althans zo lijkt het soms. Het aantal minuten dat mensen online blijven op Linkedin stijgt nog steeds, mede omdat er steeds meer te beleven valt. Ondanks een redelijke stagnering in de procentuele groei in Nederland, zijn we begin april toch de grens van 3,3 miljoen profielen doorbroken. Nog steeds voldoende voor een 6e plaats wereldwijd.

Onderzoek

Maar we weten eigenlijk nog steeds niet heel goed hoe wij Nederlanders LinkedIn gebruiken. Hoe kijken mensen nu tegen dit platform aan in Nederland? Is het inmiddels onmisbaar geworden voor de B2B markt, of is het meer een aanvulling op onze offline presence? Zouden mensen morgen € 1,- neerleggen per maand voor dezelfde functionaliteit als die van vandaag of zouden ze het platform vaarwel zeggen? Hoe intensief en met welke doelstellingen gebruiken wij Linkedin, en is daarbij verschil tussen bijvoorbeeld zelfstandig ondernemers en mensen uit het bedrijfsleven? Is er verschil tussen mensen die Linkedin al als early adopter gebruikten en de mensen die recent een profiel hebben aangemaakt?

Om antwoord op deze en nog veel meer vragen te krijgen, hebben wij de Linkedin Enquête 2012 opgesteld. Het invullen van deze enquête duurt ca. 10 tot 15 minuten, de enquete sluit op vrijdag 27 april. Uiteraard vind je de resultaten begin volgende maand terug op Marketingfacts.nl.

Alvast bedankt voor je input!

Richard van der Blom
Social Selling Specialist / LinkedIn Trainer bij Just Connecting BV

Richard van der Blom is een van de bekendste en meest geboekt LinkedIn & Social Selling Experts van Nederland. Begonnen in 2009 heeft Richard in binnen- en buitenland inmiddels meer dan 500(!) bedrijven wegwijs gemaakt in LinkedIn voor Sales en Marketing (www.justconnecting.nl). ✔ Lid van een Europese denktank LinkedIn ✔ 3 jaar op rij verkozen tot Top-5 spreker NIMA ✔ Genomineerd in 2019 voor Top 100 Global Social Selling Speakers ✔ Bedenker van de B.E.S.T. Social Selling methodiek en S.T.E.P.S. Social Selling Strategie. Veelgevraagd spreker en trainer om organisaties verder te helpen met de Digitale Transformatie van hun sales- en marketingafdeling. Tevens Founder van Boost in Valencia (www.boostinvalencia.nl) een exclusief 1-op-1 trainingsprogramma in Valencia voor ondernemers die meer balans willen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief