Deze campagne is geen lichtpuntje

Het merendeel van de Nederlanders (62%) is de afgelopen vijf jaar minder hoopvol geworden over onze samenleving. Grote maatschappelijke problemen waar Nederlanders het minste hoop bij voelen, zijn o.a. oorlogen, vluchtelingencrisis, inflatie, klimaat, polarisatie en de krapte op de woningmarkt.

16 januari 2024, 14:45 1064 x gelezen

Experts benadrukken dat het hebben van hoop een positief effect heeft op onze gemoedstoestand en op de samenleving als geheel. SIRE start vandaag de campagne ‘Vind je lichtpuntje en durf te hopen’, waarmee ze Nederlanders wil aanmoedigen om te ontdekken wat hen hoop geeft.

Credits

Bureau: N=5
Bandit Amsterdam (regie Tobias Corba), Fitzgerald (PR), Postoffice Amsterdam (sound), MassiveMusic (muziek), Annabel van Oosteweeghel (fotografie), Airborne (podcast), Pünktlich (social), OnSocial Agency (TikTok), A Million Faces (casting/influencers), Onetribe (site), Stroom (media), Ruigrok (opzet en uitwerking van de 0-meting).

Doelstelling

Mensen aanmoedigen om te ontdekken wat hen hoop geeft.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Hoop gaat over het verlangen naar een betere toekomst, ondanks dat deze nog onzeker is”, aldus Emma Pleeging van EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation), die promoveerde op het onderwerp. “Uit onderzoek blijkt dat hoopvolle mensen beter om kunnen gaan met stress en tegenslag. Hoop zorgt voor mentale veerkracht en het stelt mensen in staat om door te zetten in moeilijke situaties, cruciaal om tegenslagen te overwinnen. Ook blijkt dat we zelf dingen kunnen doen om ons gevoel van hoop te vergroten: het is te trainen.” Dit blijkt ook uit de cijfers: drie op de vier Nederlanders geven aan dat hoop een positief effect heeft op hoe zij zich voelen en dat het een belangrijke motivatie is om door te gaan.

Volgens Paul Verhaeghe, klinisch psycholoog en emeritus-hoogleraar Universiteit Gent, is hoop verbindend en kan het dienen als drijvende kracht om in actie te komen: “Hoop is belangrijk. Juist nu. Het moedigt mensen aan om samen te werken en zich in te zetten voor een betere toekomst, wat uiteindelijk leidt tot positieve verandering in de samenleving. Door iets kleins te doen voor je eigen omgeving, word je niet alleen zelf hoopvoller, maar anderen ook.” Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat hoop ook aanstekelijk werkt: 42% wordt hoopvol van anderen en 60% vindt het leuk te horen waar anderen hoop van krijgen.

Marc Oosterhout, voorzitter SIRE over de nieuwe campagne: “Wij realiseren ons dat het in deze onzekere tijd niet altijd makkelijk is om hoopvol te blijven. SIRE wil met deze campagne mensen inspireren om na te denken over wat hen hoop geeft, wat de lichtpuntjes zijn. Toon Hermans zei het heel treffend: ‘Lichtpuntjes. Soms zijn ze groot, soms zijn ze klein. Je hoeft ze niet te zoeken, je kunt er ook een zijn.’”

Oordeel

Alles aan deze campagne is enorm goed bedoeld en feitelijk klopt de boodschap. Maar toch trek ik het voor geen meter. Het is alsof je tegen iemand die depressief is zegt dat diegene gewoon aan leuke dingen moet denken. En vervolgens vind je het dan gek dat die persoon daar niets aan heeft. Dat gevoel krijg ik bij deze campagne. Daarbij komt nog: ‘hope is not a strategy’.

Persoonlijk ben ik overigens zeer positief ingesteld en zie ik juist overal lichtpuntjes. Ik probeer er zelf ook eentje te zijn door veel vrijwilligerswerk te doen. Dat zijn de dingen die deze campagne adviseert en tóch voel ik de weerstand die de campagne bij mezelf oproept. Misschien komt dat doordat ik niet wil dat SIRE mij vertelt dat ik me op die manier moet gedragen. Dan ga ik ouderwets met de hakken in het zand. Ik wil toch geen podcasts luisteren van mensen die heel ver van mij af staan en me vertellen dat ik hoop moet houden? Zouden er mensen zijn die dat wél willen?

Het komt ook wel door de zweverige manier waarop de boodschap wordt gecommuniceerd. Met die lichtpuntjes als vuurvliegjes in het donker. Is dat nou echt beter dan concrete voorbeelden laten zien van meelevend, sociaal en constructief gedrag, waarmee je een glimlach op gezichten tovert? Show, don’t tell. Dat lijkt me hier toch wel van toepassing. Want ik ben het echt helemaal eens met de doelstelling van deze campagne. Maar een paar zwevende lichtpuntjes zetten mij niet in beweging.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!