De voornaam als nieuwe segmentatiemethode
Schreven we eerder over segmentatie op basis van type auto, ook een andere insteek blijkt zinvol. Ouders die hun kind Tinke of Danny noemen blijken namelijk vrij vaak volvo te rijden, vt-wonen te lezen en regelmatig bij Ikea te winkelen. Daarnaast boeken ze veel vaker dan gemiddeld hun vakantie online en zijn ze regelmatig te vinden in het theater. Wegener en de universiteit van Utrecht hebben iets nieuws bedacht.
Wegener en de universiteit van Utrecht zijn erachter gekomen dat een bepaalde voornamen niet alleen geografische en demografisch kenmerken delen, maar ook voorkeuren op gebied van lifestyle. Binnen de Faculteit der Letteren van de Universiteit Utrecht wordt onderzoek gedaan naar de voornaam van miljoenen kinderen. Dit levert volgens het dm-bedrijf een schat ………
Op marketingtip.nl kun je meer videocolumns bekijken. Een deel van deze columns zal eerst worden gepubliceerd op marketingfacts.nl.
Beste Peter,
Het opnemen van deze promo was vrij snel gebeurd 🙂
Vertel, wat is exact je vraag.
Peter,
Het filmpje is inderdaad wat ‘ouder’. Als je het filmpje echter goed doorneemt, dan tref je wat nieuwe input .. maar ik ben ’t met je eens … actueler is beter.
De vraag is eigenlijk divers. Een column is mijns inziens onderwerpoverstijgend (is dat Nederlands) en niet sec één onderzoek en/of onderwerp. En voor zover je columnwise (dat is geen Nederlands) één onderwerp/onderzoek bespreekt verwacht ik kritische noten of toevoegingen/uitwerkingen. De term promo gebruikte ik toen ik me afvroeg waarom je MF als podium gebruikt . . .
Als ex-cameravrouw ga ik echt huilen bij het zien van dergelijke filmpjes 😉
De camera staat te laag, de man staat scheef waardoor het net lijkt of ie weg wil lopen en de deurpost loopt door zijn schouder en hoofd. Het is verder saai en statisch.
Als je wilt zorgen dat iets niet echt geloofwaardig overkomt, moet je het vooral zo opnemen.
Jeroen,
Marco heeft de URL van de column nog een keer voor je onder aan deze lijst gezet.
Jacobien,
Hahah, je hebt helemaal gelijk. Als ‘niet-cameraman’ moet je kijken naar middelen en mogelijkheden. Er zijn nog circa 3 filmpjes van mindere kwaliteit, maar de filmpjes die ik gisteren op heb genomen en gemonteerd liggen een niveau hoger. Veel meer afwisseling, wat inzetjes en hier en daar wat begeleidende muziek eronder.
Bij het videobloggen gaat het om:
– de presentatiekwaliteit
– beeldkwaliteit
– creativiteit van de montage
– de inhoud van de column
Bij een gewone blog gaat het alleen om de laatste. Vandaar dat we ons beste blijven doen, maar liever heb ik een studio met goede camera, met daarop een autocue en een editor die het voor mij in elkaar zet. Maar dat gaat (nog) even boven budget op dit moment. Daarom probeer ik met nieuwe software een betere kwaliteit te leveren.
@ Marco: Dank. Ik was ‘m even kwijt…
Dat was een fotofinish, Richard. Toch even reageren: je zegt dat het bij een ‘gewone’ blog alleen om de inhoud draait. Dat is niet helemaal waar. Ook de kwaliteit van het gekozen beeld bij een posting is van belang. Ik ken menig blogger die door het gebruik van geen of gewoon slecht beeld de lezer niet weet te triggeren tot het lezen van zijn stukjes. Beeldkwaliteit is dus ook bij gewone blogs zeker een issue.
@ Jeroen
Lees nu pas je laatste bericht. Ja , de kwaliteit is inderdaad belangrijk. Ook bij weblogs.
Tijdens mijn opleiding bij de NOS leerden we simpele trucjes. Heb je 2 mensen in beeld, dan wordt degene rechts in beeld het meest serieus genomen. Mocht ik iemand niet, zette ik de camera wat hoger etc.
Hoe je iets opneemt, heeft een enorme invloed op de kijker.
Jeroen, ik ben het met je eens. Het plaatje dat je bij de blog plaats is ook belangrijk. Maar bij videobloggen gaat het om veel meer facetten, zoals ik je reeds aangaf.
@ Jeroen
@ Jacobien
Ik moet nog veel leren. Praktische probleem is dat de webcam ‘op’ de autocue staat. Dus je leest altijd iets naar beneden. Enorme teksten zijn vrijwel niet uit het hoofd te leren. Hoewel, als ik seminars doe, dan praat ik aan de hand van powerpoint sheets. Dus wellicht ligt daar een mogelijkheid om veel meer over de grote lijnen te praten. Voorlopig is alles goede wil, proberen, testen, fijnslijpen en verbeteren. En met de laatste versie gaat het volgens mij de goede kant op.
@ Jacobien: Zo zie je maar wat de macht van de journalist (en tegenwoordig ook de vlogger) is. Het gebeurde natuurlijk massaal met Pim Fortuyn: het overwegend linkse journaille wilde de man koste wat kost uit het Torentje weghouden, dus waren alle trucs geoorloofd: stalkerige camara’s achter hem aan (en natuurlijk Wouke van Scherrenburg), hem dicht op de huid zitten en hem bij voorkeur van onderen filmen. Dat laatste lijkt in tegenspraak met wat je zojuist zei, maar dat is het niet: de lage shots gaven Fortuyn iets tirannieks, iets dreigends. En waar dat toe heeft geleid, weten we allemaal…
@ Richard
Kun je niet achter een tafel gaan zitten en de webcam op wat telefoonboeken zetten?
Zodat je een mooi mediumshot krijgt en we ook je handen zien.
En doe dan een vrolijk jasje aan bij die saaie achtergrond. (links van de deur is een mooi recht vlak)
Jacobien,
Ja, dat moet lukken. Ik moet (respectvol) lachen om je. Als we jouw wereld en mijn wereld naast elkaar zetten, dan wordt het volgens mij het beste filmpje van de wereld. Ik ga boetseren, ok? 🙂
Over de inhoud: Ik moet Freakonomics nog uitlezen maar toen ik laatst wat vooruit bladerde zag ik dat daar al een redelijk uitgebreide bespreking in stond over voornamen en demografie maar dan vooral voor Amerika.
Dank voor de tips Jacobien; ga ze absoluut gebruiken als ik zelf aan de slag ga met video! Eerst maar eens het videoplatform zelf gaan neerzetten; geef me een paar maandjes, we zijn al volop bezig!
Maar goed even on topic, Ik vind het gegeven wel interessant. zou eigenlijk online doorzoekbaar moeten zijn… kunnen we linken leggen…
Waar gaat dit eigenlijk over? Hoe je een videootje opneemt..?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!