De volgende stappen na een jaar FC Mediacircus
Een jaar en 50 shows geleden zijn Robert Maaskant, Jos Govaart en ik begonnen met FC Mediacircus; een podcast over sport, media en business. Tijd voor een paar harde lessen over het opbouwen van een publiek. Uiteraard mogen jullie meelezen.
1. Tijd, tijd, tijd
Van alle onderzoeken over contentmarketing door ondernemers weten we dat het opbouwen van een publiek niet gemakkelijk is en ongeveer een jaar of twee duurt voordat het een beetje begint los te komen. Een wetmatigheid waarmee we het afgelopen jaar keihard geconfronteerd werden en die we gewoon maar moeten omarmen. We kunnen dan ook wel elke week de luistercijfers bestuderen, maar het heeft niet zoveel zin (en bovendien is er in de verste verte geen John de Mol te bekennen). Wij moeten gewoon heel veel plezier hebben in wat we doen, mensen betrekken bij de FCM en dan komt de rest vanzelf wel. Oh jullie willen wel concrete cijfers? We hadden in mei 2100 ‘beluisteringen’ en de laatste week van mei was de beste met 600 mensen die een show van ons luisterden. Onze ambitie? Naar die 5000 in de maand!
2. Focus op de ambassadeurs
Ook omdat we elke week een belgast hebben, zitten er behoorlijk wat journalisten in ons publiek. Zij zijn vaak op de radio of op tv en hebben dus veel meer volgers dan wij. De best beluisterde aflevering is dan ook die met schrijver en podcastmaker Michel van Egmond. We hebben het veel over de Dick voor Mekaar Podcast als een soort voorbeeld en zij volgen ons vrij goed. Het is slim om journalisten en andere mensen die iets met media hebben meer bij de show te betrekken zodat ze blijven luisteren; even hun naam noemen, een tweet voorlezen of vertellen wat ze gedaan hebben. Dat zorgt ervoor dat zij ons weer noemen en zij hebben vaak veel meer volgers dan wij, maar wel middenin ons publiek.
3. Robert in de media
De enige van ons die regelmatig met zijn goede, vrolijke hoofd in de media komt is Robert Maaskant. Hij zit bij Rijnmond, analyseert een C-wedstrijd bij ESPN, schuift aan in Langs de Lijn of vertelt iets in de kranten. Hij zou wat vaker kunnen uitdragen dat wij een podcast over sport en media maken waar je leuke dingen kan horen die je nergens anders hoort. Jos en ik zouden ook nog meer in de vakmedia (waar we wat gemakkelijker toegang hebben) kunnen schrijven en vertellen over FC Mediacircus, niet omdat het over onszelf moet gaan, maar omdat we veel interessante lessen opdoen over een publiek opbouwen, sponsoring en media. Nou ja, bij deze dus! Robert heeft beloofd dat hij ons wat vaker gaat noemen, het is immers ook zijn podcast!
4. Doen wat anderen niet doen
Wij moeten qua groenrode draad heel strak vasthouden aan het format. Dat betekent dus dat we over sport, media en business praten en niet zoveel over tactiek of andere bijzaken. Joe Pulizzi noemt dat The Tilt; binnen de niche van sport versmallen we het publiek nog een keertje en maken we de link met onze eigen expertises; media, journalistiek, PR, coachen en sponsoring. Wekelijks moeten we op zoek naar de beste verhalen in de wereld over sport en media; lijstjes met de best verdienende sporters, nieuwe businessmodellen, voetbalmakelaars die iets doms zeggen, nieuwe podcasts en bijzondere mensen in de media. Het is bijvoorbeeld slim om altijd iets van media in de kop te zetten zodat mensen nieuwsgierig worden. Om met Robert te spreken in de intro: het is toch wel iets bijzonders wat we doen.
5. Meer doen op socials
We kunnen nog wel een tandje erbij doen op social media. Als Van Gaal weer media-strategisch topniveau laat zien in een persco (en dat doet hij vaak): altijd even een tweet vanuit FC Mediacircus met iets vakinhoudelijks of de koppeling aan een bepaalde mediatheorie. Een leuk kleedkamer-interview van Jan-Joost van Gangelen, een nieuwe aflevering van Bas Tietema, iets bijzonders in de VI met leuke cijfers of een geinige column van Sjoerd. We moeten er altijd iets van vinden en een tweet of LinkedIn-bericht eruit gooien (op de manier die bij ons past). Ook moeten we leuke foto’s en video’s op Instagram gooien.
6. Samenwerking andere sites
Elke week is er wel een leuk nieuwswaardig berichtje te maken van de podcast. We hebben een interview met Joep Schreuder, ergens in de VS hadden we iets aardigs gezien over een honkbalteam met een extreme focus op de fans of Maaskant roept iets grappigs over Feyenoord. We kunnen in de zomer wel wat afspraken maken met sites die met liefde zo’n berichtje zouden plaatsen. Zo’n medium in de categorie Voetbalzone of Mediacourant heeft weer een leuk nieuwtje en wij weer wat publiciteit erbij. Dat moet toch lukken?
7. Een sponsor zoeken
Op dit moment is het aantal luisteraars nog te klein voor CPM-adverteerders (die per duizend views betalen dus dan zouden we 100 euro per maand binnentikken) zoals bij de grote podcasts. Wel hebben we een klein, maar interessant publiek opgebouwd en dus is er een sponsorsheet gemaakt waarin we onze plannen uitvouwen. Om nog wat stappen te maken (websites, nieuwsbrief, YouTube bijvoorbeeld) zou het tof zijn om met een sponsor samen te werken die samen met ons groeit. Nu betalen we immers zelf de kosten voor editing. Wij denken aan partijen voor wie ons publiek interessant is zoals: opleiders in de categorie Johan Cruijff University, accountants die ingewikkelde rapporten over sport publiceren, sponsorbureaus en organisatoren van events. We maken er een….ehh sport van om hen inhoudelijk te betrekken bij de show. Daar hebben we allemaal leuke ideetjes over. Opdracht aan ons allemaal: iedereen met een beetje geld vertellen over de podcast en de sponsorsheet toesturen.
8. Sfeer en persoonlijkheid
De grote podcasts worden goed beluisterd omdat ze inhoudelijk meerwaarde hebben (Van Gaal zou zeggen: omdat ze leveren), maar ook door de persoonlijkheden in de podcasts. Wij zouden dat allemaal nog wat meer kunnen benadrukken; de linksige naïeve journalist die de wereld wil verbeteren, de tikkie gladde, laconieke ex-trainer met het hart op de juiste plaats die het allemaal gezien heeft en de PR-expert met altijd een stevige mening. In de intro vertellen we altijd iets persoonlijks en dat moeten we zeker nog wat meer benadrukken. Hoe kijken we naar sportmedia, waar ergeren we ons aan? Dat soort zaken…Oh ja, we blijven natuurlijk gewoon onszelf, maar dat zeggen Maarten van Rossem, Jort Kelder en Ilja Gort ook!
Conclusie
Kortom: we moeten nog meer herrie maken in de media, de vaste luisteraars (veel journalisten en reclamemensen) echt als ambassadeurs van de show zien, nog meer onze persoonlijkheden inbrengen en vooral heel veel verhalen vertellen over sport, media en business die je nergens anders hoort. Dan moeten we zeker nog kunnen groeien.