De standaard festival-app, “maar dan beter”

29 april 2019, 13:00

Irfan van Ewijk (WOOV): “Met één app hou je contact met je vrienden op alle festivals”

De mobiele telefoon is in het uitgaansleven een steeds belangrijkere rol gaan spelen: om contact te houden met je vrienden, maar ook om middels een app te weten waar je moet zijn. WOOV tilt de standaard festival-app naar eigen zeggen naar een hoger niveau. “Het is een applicatie waar de festival-, en evenementenmarkt al jaren om aan het roepen was. In de basis brengt het mensen bij elkaar en geeft antwoord op de vijf wezenlijke vragen van mensen die zich aan het oriënteren zijn op uitgaan: wie, wat, waar, wanneer, waarom”, aldus founder Irfan van Ewijk.

WOOV is meer dan een app. WOOV is een platform, geschikt om bij meerdere evenementen ingezet te worden. Dat is fijn voor de gebruiker, want die hoeft niet bij ieder evenement een nieuwe app te downloaden. WOOV informeert over de activiteiten op het festival, maar laat ook zien waar ieders vrienden zijn. Je blijft met elkaar in contact dankzij het platform.

“Wij leunen op de festivalorganisator als het gaat om marketing”

Het is dan ook een prettig medium voor de organisatoren: zij zijn geen geld kwijt aan het ontwerpen van een dure app. Met als gevolg dat WOOV inmiddels al op driehonderdvijftig festivals is ingezet. Zo is de app al meer dan zevenhonderdduizend keer gedownload in zeker 24 verschillende landen. Dat zorgt ervoor dat je als festival al een publiek hebt en mensen niet hoeft te verleiden tot weer een app te downloaden. “Ik hou van underpromise and overperform. Dat is een hele bewuste keuze geweest. Het product is leading bij ons: de klant, de gebruiker, het product. Dat is onze filosofie. Maar er komt een kentering. We gaan nu naar buiten. Het product is er naar. We gaan nu hard op de trom slaan.”

Muziek en meer

Richtte WOOV zich aanvankelijk puur en alleen op muziekfestivals, inmiddels wordt er breder gedacht. “We werken niet alleen meer voor dancefestivals maar ook voor de Nijmeegse Vierdaagse, de Tilburgse kermis, de TT van Assen. En we werken ook officieel en intensief samen met de gemeente Utrecht en de gemeente Amsterdam tijdens Koningsdag. Dat is officieel overheidswerk: dan zit je in een veiligheidsbunker en kijken we mee met de veiligheidsdiensten. We kijken mee met crowdcontrol.”

Toch blijft het muziekgerelateerde evenement de kern van WOOV. Dat is een wereld die Van Ewijk en zijn compagnon goed kennen. Van Ewijk was cofounder van ID&T. Na de verkoop van het bedrijf had hij aanvankelijk geen plannen voor iets nieuws. Compagnon Sebastien Westerduin wist hem te overtuigen.

“Die mix van frustratie en passie en een bepaalde mentaliteit waren de factoren waarmee we konden starten”

“Ik zag in Sebas een spiegelbeeld van mezelf. Duncan Stutterheim en ik zijn indertijd vanuit dezelfde argumenten evenementen gaan organiseren: passie, maar ook het besef dat er maar wat aangeklooid werd en dat het met alle respect beter kon. Die mix van frustratie en passie en een bepaalde vorm van een mentaliteit waren de factoren waardoor we gezegd hebben: ‘let’s do it’. Ik zag dat bij Sebas precies hetzelfde. Hij zat naast me met zijn vieze Allstars dat hele verhaal te presenteren. Hij had overal over nagedacht. Ook over het sociale element van festivalbezoek. Hij had product, visie en een idee, een echte founders-gedachte. En ik had de markt. Er zijn legio aan apps die allerlei dingen proberen, allerlei mogelijkheden en kansen zien in de industrie, maar helaas voor velen: ze hebben geen markt-entry. Ze komen er gewoon niet in. Dat heeft verschillende oorzaken en redenen. Maar dat lukt ons wel.”

Gesloten ecosysteem

Zowel gebruikers van de app als organisatoren van evenementen hoeven niet te betalen voor WOOV. Het bedrijf richt zich voorlopig vooral op groei. “Ons businessmodel zit in de hoek van payment. Daar zit nog een hiaat.” De app levert voor festivals bruikbare data op. “Met de data die wij genereren kunnen organisatoren betere festivals organiseren. Zij krijgen de data ‘om-niet’ terug. Alles is overigens keurig GDPR-compliant. Data die je van ons kunt verwachten: gender, entry time, exit time, leeftijd, maar ook occupation op een dansvloer, dus: wanneer is het ergens druk. De insights die je daaruit kunt halen zijn legio. Het wordt alleen gebruikt door de organisatoren, verder nergens voor.”

De organisatoren zorgen voor naamsbekendheid van WOOV. “We willen heel groot worden en zodoende hebben we ervoor gekozen om een gesloten ecosysteem te hanteren, waarbij de gebruiker bereid is om informatie te delen met een organisator. Wij leunen op de organisator als het gaat om marketing en mensen onboarden. De organisatie maakt mensen duidelijk dat wij bestaan. In ruil daarvoor krijgen zij een app die ze aan hun bezoekers kunnen geven.”

“Het is ons gelukt om in een hevig competitieve markt veel concurrenten op één platform te krijgen”

De prestaties van WOOV zijn des te knapper, wanneer je bedenkt dat festivals elkaar onderling vaak enorm beconcurreren. “Het is ons ook gelukt, vraag niet hoe, om in die hevig competitieve markt veel concurrenten op één platform te krijgen. Die festivals concurreren hevig met elkaar. En het is ons toch gelukt.”

Blijft de vraag of het wenselijk is dat iedereen tijdens het uitgaan afhankelijk is van een telefoon. Van Ewijk is duidelijk: “Wij zijn overigens 100 procent van mening – ook Sebas, die vergroeid is met zijn telefoon – dat uitgaan in het ideale geval uit je gewone leven gaan moet zijn. Even wat anders ervaren. Ik wil niet als een oude lul overkomen door te zeuren over die telefoons, maar het ontneemt je een heel groot gedeelte van de ervaring en het is ook nog een keer onnodig.”

Toch is WOOV daar niet mee in tegenspraak. “Wij zeggen: laten we ervoor zorgen dat die techniek van de telefoon ervoor zorgt dat je sneller komt op de plek waar je wezen moet, of dat nu gaat over mensen of je interesseveld. Dat dat sneller en more seamless gaat dan normaal gesproken het geval is. Dat is de kern.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!