De ROI van bloggen: wat één blogpost al kan opleveren

17 januari 2017, 10:00

We zijn allemaal goede werknemers

“De belangrijkste kloof tussen werknemers en de leidinggevende? De werknemers denken: ‘we zijn samen een team’, maar de leidinggevende denkt: ‘jullie zijn mijn team’.” Jos Luypaers en Kleis Adema helpen werkgevers met het ontwikkelen van hun team, maar zijn op LinkedIn vooral bekend van een blogpost, “Waarom nemen goede werknemers ontslag?“, die al 600.000 keer gelezen is en ruim 30.000 keer gedeeld. Zelf zijn de heren vooral bescheiden over de verklaring van het succes: “We denken dat het vooral een toevalstreffer was. En het roze plaatje valt natuurlijk ook op.” Ik vond het persoonlijk vooral interessant om te horen wat één blogpost kan opleveren. Zakelijk, maar zeker ook persoonlijk.

De kloof tussen de leidinggevende en ‘goede’ werknemers

Echter eerst iets over die kloof, want hoe zit dat eigenlijk? “We merken in onze trainingen dat er een onzichtbare kloof is tussen leidinggevende en de medewerkers, gevoed door het gedrag van de leidinggevende. Leidinggevenden hebben namelijk niet het gevoel dat ze één geheel zijn met hun team. Ze vinden dat ze buiten het team (moeten) staan en er dingen in moeten stoppen, dan doen ze het volgens hun gevoel goed.”

“Deze instelling geeft echter een onderhuidse weerstand bij de medewerker. We merken dat dat echt kan saboteren: de werknemer wil niet dat de leidinggevende buiten de groep staat.”

“Medewerkers veranderen nu van ‘ja-knikkers’ die gefrustreerd thuiskomen steeds meer in een groep die niet alles meer pikt.”

Wat moet de leidinggevende dan doen? “De leidinggevende moet in de groep zijn plek nemen, er onderdeel van zijn. Hij maakt onderdeel uit van dit ‘systeem’. In die groep heeft hij verantwoordelijkheden, daarvoor moet hij gaan staan. En de belangrijkste verantwoordelijkheid is ervoor te zorgen dat het team als geheel haar doel bereikt.”

De gevolgen kunnen namelijk groot zijn. “Medewerkers veranderen nu van ‘ja-knikkers’ die gefrustreerd thuiskomen steeds meer in een groep die niet alles meer pikt. Ze lopen naar de werkgever en vragen hoe deze gaat zorgen dat ze hun eigen ontwikkeling kunnen realiseren. Deze nieuwe generatie medewerkers wilt steeds minder werken in dat ‘top-down-leiderschap’. En dat leidt tot goede medewerkers die ontslag nemen.”

De blogpost van Jos Luypaers en Kleis Adema op LinkedIn

Het effect van één blogpost

Daarover hebben jullie een blogpost geschreven. En met succes.“Toen we begonnen aan de blogpost, vroegen we ons af of het onderwerp wel zo spannend was, maar we hebben het toch maar geschreven. We hadden eigenlijk geen echt idee waarom het zo populair is, we hebben blijkbaar een pijnlijke plek geraakt bij managers en medewerkers. Zeker bij medewerkers die zichzelf kwalificeren als ‘goed’, ze hebben dat schouderklopje nodig.”

“Je ziet het ook in de opmerkingen onder het verhaal: van de mensen die zich in het verhaal herkennen, is ongeveer zestig procent medewerker en veertig procent leidinggevende. Het is pijn die vooral door medewerkers wordt gevoeld en leidinggevenden zijn zelf ook medewerkers natuurlijk: er hebben inmiddels ook zo’n twintig leidinggevenden gebeld die ‘help’ riepen.”

Er hebben inmiddels ook zo’n twintig leidinggevenden gebeld die ‘help’ riepen.”

Wat heeft het jullie concreet opgeleverd? “De blogpost heeft ons ontzettend veel opgeleverd, de mailinglijst groeit met vijf tot vijftien mensen per dag. Volgens ons is het e-book daar ook ‘schuldig’ aan, met vijfentwintig korte ‘sprookjesachtige’ verhalen over leiderschap. Het is ongeveer 250 keer gedownload, terwijl het er pas vier weken op staat.”

“Verzoeken om te linken op LinkedIn krijgen we ook dagelijks. En we rijden ons suf: er komen veel gesprekken uit voort. Er komen niet altijd opdrachten uit hoor, soms willen organisaties gewoon advies over de interne promotie van het idee. Ook dat is prima omdat wij er oprecht in geloven om anderen te helpen.”

We zijn bij drie evenementen ook uitgenodigd als keynote speaker, dat is hartstikke leuk natuurlijk. We hebben ook een mooi samenwerkingsverband opgezet met andere leiderschapsdeskundigen, daar hebben we goede gesprekken mee gehad.”

“Eigenlijk heeft het artikel veel zaadjes geplant. Of en wanneer ze uitkomen moeten we zien. Maar we zijn ervan overtuigd dat er veel uit zullen komen. Op naar de volgende blogpost!”

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over Demand Generation, Inbound Marketing / Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jos Luypaers

    Hallo Willem,

    Dank voor je mooie reactie. Zoals je in het artikel van Edwin Vlems kunt lezen is het erg lastig om van tevoren te bepalen wat wél en wat niet ‘aanslaat’. Wat Kleis en ik ons vanaf het begin (2013) voor ogen hebben gehouden m.b.t. al onze W2 Insight artikelen, is dat ze waarde moeten hebben en toevoegen voor degene voor wie ze bestemd zijn.

    Wanneer ik jouw artikelen lees, doe jij precies hetzelfde en vanuit dezelfde passie. Daar gaat het uiteindelijk om!

    Hartelijke groet,

    Jos Luypaers

    W2 Insight


    17 januari 2017 om 15:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!