De reclamecampagnes van het Jaar (volgens Creative Review)

Vergeet het gejank om kerstcommercials. Dit is het mooiste en beste creatieve werk dat reclamemakers dit jaar bedachten en mochten maken.

19 december 2022, 10:00 6097 x gelezen

De verleiding is dezer dagen soms groot om een lijst op te stellen van de tofste eindejaarslijstjes. We publiceerden er vorige week nog één over de beste of meest bekeken Youtube-films, we zouden er ook één kunnen bedenken met de grootste zeperts. Er er komen nog heel veel andere lijstjes. De nominaties voor de Loden Leeuw zijn net bekend gemaakt. Creative Review – in sommige kringen hét vakmedium over creatief werk in het vak heeft er ook één: Ad campaigns of the year 2022.

‘Creative Inspiration’, een thema dat we níet hebben opgenomen in het totaaloverzicht van marketingthema’s op deze site, is natuurlijk wel fijn om gewoon van te genieten. Creative Review, een beetje het internationale trapveldje van art directors en ‘makers’ heeft die rubriek wel. Is het relevant voor de marketingprofessional die stofzuigers moet verkopen? Geen idee. Maar dat maakt onderstaand lijstje natuurlijk niet minder vermakelijk.

Redacteur Eliza Williams benadrukt dat adverteerders dit jaar harder dan ooit moesten vechten om aandacht, maar de campagnes die hier te zien zijn, illustreren  volgens haar ‘de blijvende kracht van briljante creativiteit’.

Te midden van het tumult probeerden merken en adverteerders bij te dragen aan het gesprek, relevant te zijn ‘in veranderende tijden’ en een beetje amusement of lichte verlichting te bieden. Niet eenvoudig om overtuigende advertentiecampagnes te maken, en bij CR vinden ze nog steeds dat merken te vaak voor een risicomijdende, flauwe benadering kiezen. Hier hun tien favoriete campagnes van het jaar. Het originele artikel op CR vind je hier: Ad campaigns of the year 2022.

1 Nike Air Max Day 3D billboard. Agency: Nike Tokyo, Cekai

Nike heeft een creatieve reputatie en kwam dit jaar met een 50-jarig jubileumcampagne die werd afgetrapt door Spike Lee en een vermakelijke voetbalreclame die aansloot bij het WK. Deze 3D-billboardcampagne die in maart in Tokio liep om Air Max Day te vieren haalde de top-10 van CR

 

2 Heinz AI Ketchup. Agency: Rethink Canada

Creatieven en marketeers hadden een hoop lol met AI. Van Dall-E tot Midjourney tot ChatGPT, er waren meerdere manieren om opgewonden te raken over de manieren waarop kunstmatige intelligentie kon bijdragen aan het creatieve gesprek. De mooiste AI-reclemecampagne kwam  volgens CR van Heinz met een vervolg op de Draw Ketchup-campagne van vorig jaar.

3 CALM, The Last Photo. Agency: adam&eveDDB

Oef. Ja, ook dat kan outstanding creatief werk onder de aandacht brengen. Een krachtige campagne voor een goed doel dat zich inzet om zelfdoding bespreekbaar te maken: de Campaign Against Living Miserably (CALM). Heeft verschillende zeer creatieve campagnes uitgebracht in samenwerking met verschillende bureaus. Het werk van adam&eveDDB brak echt dóór. Het idee erachter – om te laten zien hoe zelfmoordgedachten kunnen worden verborgen door de laatste foto’s en video’s te tonen van degenen die zelfmoord pleegden – is zowel eenvoudig als verwoestend in z’n uitwerking. Naast de film bevatte de campagne posters, een social campagne en een tentoonstelling.

4 British Airways, A British Original. Agency: Uncommon Creative Studio

Alleen al op het gebied van copywriting was de campagne van Uncommon voor British Airways een enorme prestatie met 500 verschillende print-, digitale en outdoor-advertenties, die benadrukt dat redenen om te reizen  vaak veel verder reiken dan ‘zaken’ of ‘vrije tijd’ – de standaardkeuzes die luchtvaartmaatschappijen bieden wanneer je een vlucht boekt. De campagne werd driftig gedeeld op social, wat weer leidde tot een verhit debat over de ethiek van bureaus die voor luchtvaartmaatschappijen werken in een tijd van klimaatverandering.

5 Tesco, Voice of the Checkout. Agency: BBH London

Merken blijven proberen het enorme publiek op TikTok te bereiken op een manier die vermakelijk is, past bij het platform aanvoelde, en niet te verkoopgericht. Een van de meest succesvolle ideeën kwam van BBH London voor supermarktketen Tesco, waarbij deelnemers auditie deden om dé nieuwe stem te zijn voor de geautomatiseerde kassamachines van de supermarkt. De campagne genereerde een massale respons en zag een dierenarts – Izzy- debuteren in de winkels.

6 Apple, The Greatest. Agency: Apple

Apple! In dit overzicht ook. Deze commercial volgt in een reeks waarin het ‘goed doen in de wereld’ wordt benadrukt. Waar eerdere advertenties op creatieve manier lieten zien hoe Apple de privacy van gegevens beschermt, demonstreert deze hoe Apple-producten de toegankelijkheid kunnen bevorderen. Prachtig geschoten door Kim Gehrig.

7 Whisper, The Missing Chapter. Agency: Leo Burnett India

Ja, die mis je in de bekende overzichten. Deze campagne werd gemaakt voor Whisper (bekend als Always in Nederland) als onderdeel van het Keep Girls in School-initiatief. Een project dat verandering wil brengen in het gegeven dat een op de vijf meisjes (ongeveer 23 miljoen) in India momenteel voortijdig school verlaat aan het begin van de puberteit. Dat is deels te wijten aan het feit dat ‘menstruatie’ niet wordt behandeld op school – het ontbrekende hoofdstuk van de titel verwijst ook naar de afwezigheid ervan in schoolboeken Whisper plaatste muurschilderingen en deelde folders uit in scholen en dorpen om informatie te delen.

 

8 Plum Guide, No Time For Average Stays. Agency: Stink Studios

Hoewel de definitieve dood van printadvertenties nog geregeld wordt verkondigd, waren er in 2022 toch weer massa’s geweldige print-ads, zo concludeert CR. Van de meaty veg van Burger King tot de advertenties voor zonnebrillen van Ace & Tate en het tijdloze Lacoste. Het meest impactvolle gespreksonderwerp dat de redactie van Creative Review zag was deze voor het reismerk Plum Guide, die, mét een bijbehorende app, bedoeld om je bang te maken om een ​​pauze te nemen.

9 Ikea, Babyboom. Agency: Try, Norway

De eeuwige bron van creatieve inspiratie Ikea had weer een mooi reclamejaar, maar deze campagne van het Noorse bureau Try was waarschijnlijk ‘het merk op zijn belachelijkste én leukste manier’. Ikea-productnamen als opties voor babynamen voor ouders die worstelden met ideeën. In het Noors!

10 Coinbase, Less Talk, More Bitcoin. Agency: Accenture Song

Als één advertentie was die samenvatte dat er in een jaar veel kan veranderen, dan is het deze, stelt CR. In februari leek de Super Bowl-reclame erop te wijzen dat crypto dé mainstream was binnengedrongen met verschillende merken die advertentieruimte kochten, vaak met celebs in alle soorten en fatsoenen.

De meest gedurfde spot kwam van Coinbase, dat simpelweg een stuiterende QR-code presenteerde die kijkers naar een site bracht waar ze zich konden aanmelden voor vijftien dollar in Bitcoin. ‘Als reclame gaat over opvallen, dan heeft Coinbase met zo’n lo-fi-benadering misschien wel de Super Bowl gewonnen.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!