De online branding van lokale vershandelaar Willem&Drees

19 maart 2013, 10:59

Willem&Drees is het bedrijf van Willem Treep en Drees Peter van den Bosch. Ze werkten beiden bij grote organisaties als Heineken en Unilever, maar besloten enkele jaren geleden om samen een bedrijf op te zetten dat probeert verse producten als aardappels, groenten en fruit van boeren uit de buurt verkrijgbaar te maken in winkels in de buurt. Doel daarbij is dat de producten zo min mogelijk kilometers afleggen van land tot schap (duurzaamheid) en waarbij een 10-tal credo’s worden gehanteerd. Willem & Drees startten in juni 2009 met een aantal leveranciers en winkels in de regio Amersfoort en na een geslaagde test rollen ze het concept nu uit over de rest van Nederland.

Marketingfacts Updates

Willem Treep van Willem&Drees zal op 2 april a.s. spreken tijdens de eerste masterclass van Marketingfacts Updates, het programma van 14 masterclasses waarin je door experts en topmarketeers van o.a. Vodafone, Wehkamp, Deli XL, IBM, NS, Philips, Sanoma en Ziggo wordt bijgepraat over alle aspecten van online marketing. Zie de website van Marketingfacts Updates voor het programma en schrijf je vandaag nog in!

Moderne communicatie

Sinds de start hebben de ondernemers al veel aandacht in de media gehad. Zo sprak Joris van Zoelen namens Marketingfacts in het voorjaar van 2012 nog met Willem Treep. Nu, bijna een jaar later, was ik benieuwd naar de stand van zaken. Hoeveel lokale leveranciers en winkels doen inmiddels mee met het concept? Maar vooral ook, welke rol hebben social media gespeeld in het succes van Willem & Drees?

Toen ik deze vraag via Twitter stelde, kreeg ik dezelfde dag nog een reactie en een dag later had ik al een e-mail met een korte update in mijn mailbox. Snelle en open communicatie die je van een modern bedrijf mag verwachten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijf in korte tijd snel is gegroeid.

Het afgelopen jaar is die groei vooral zichtbaar in bedrijfscatering. Door de overeenkomst met cateringsbedrijf Sodexo kan Willem&Drees nu landelijk appels en peren aanbieden van boeren uit de omgeving. Het bedrijf telt inmiddels ongeveer 85 telers, verdeeld over 9 provincies. Het aantal actieve winkels is ongeveer 75 en dat aantal blijft redelijk stabiel, waarbij het aantal winkels in de winter uiteraard wat lager ligt dan in de zomerperiode. In 2012 heeft het biologische assortiment met een omzetstijging van 40 procent de grootste groei laten zien. Willem&Drees-producten liggen op dit moment in de schappen van Jumbo, Spar, C1000, Coop en landwinkels.

Social storytelling

Al in een vroeg stadium heef Willem&Drees in samenwerking met de Taskforce Multifunctionele Landbouw onderzoek gedaan naar 'social storytelling’, oftewel: hoe vertel ik mijn verhaal op al die nieuwe sociale media. De ondernemers wilden een goed inzicht krijgen in het gebruik van sociale media. Wie bereik je op welke manier en op welke toon spreek je hen dan aan? Volgens Willem Treep gaven de resultaten van het project 'social storytelling' veel nieuwe inzichten: “Wat heel interessant was, is dat we met Twitter een doelgroep bereikten die heel erg betrokken is bij biologische producten en dat vaak ook professionele klanten van deze media gebruik maken.” (bron: Fryske Smaak).

Bij het onderzoek is gedurende een jaar de berichtgeving van Willem&Drees op haar eigen website, Facebook, Twitter en andere websites en weblogs nauwgezet gevolgd. Hoe worden de berichten opgepikt, door wie en wat gebeurt er vervolgens mee? Een actuele analyse met social media-monitoringtool Coosto laat zien dat er in de laatste drie jaar ruim 8.500 berichten over Willem&Drees online zijn verspreid waarbij het positieve sentiment overheerst.

Analyse

Veruit de meeste berichten zijn afkomstig van Twitter, gevolgd door blogs en Facebook. Voor een belangrijk deel heeft dat uiteraard ook te maken met de keuze van de oprichters Willem en Drees zelf die vooral via Twitter communiceren. Naast Willem&Drees zelf zijn Boerenfluitjes, Jan Robben en Niels Willems de grootste online ambassadeurs.

Volgens Willem Treep gaat online marketing tegenwoordig over meer dan alleen een mooie website. Je moet de klant wat te vertellen hebben en hem of haar betrekken bij je communicatie. Willem Treep via Twitter: “De rol van sociale media voor Willem&Drees is dat wij hiermee direct in verbinding staan met onze eters, opinieleiders en klanten.”

Deze blogpost is eerder verschenen op mijn persoonlijke blog Koneksa Mondo.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart van den Hout

    De duurzame winkel/ biologische supermarkt Marqt is naar mijn mening ook een goed voorbeeld op het gebied van online branding binnen deze branche.

    Ik zag laatst dat zij online mentions/ recommendations naar de winkel halen en deze bij producten vermelden. Een stukje extra social proof in de winkel. Al winkelend krijg je het gevoel bij een community te horen én krijg je het gevoel goed bezig te zijn.

    Online branding start met een goed verhaal en bedrijven zoals ZIJN een goed verhaal.


    19 maart 2013 om 11:35
    Gerton Poets

    Willem & Drees is wat dat betreft hetgeen dat de Nederlandse consument zoekt in de hectiek van de branche. Met de menselijke communicatie en veelal foto’s van versproducten in het veld scoor je direct. Dit blijkt tevens uit initiatieven zoals de Krat.

    Daarnaast is Marqt een verhaal apart. Consumenten betalen tenslotte niet voor de producten maar vooral voor het verhaal. Men gelooft dat Marqt biologisch is maar is dit niet (<50% is bio ). Het assortiment creëert een vorm van schaarste en mooie verpakkingen die waardig zijn om over te praten. Daarnaast maakt Marqt gebruik van veelal foto's van producten in gebruikerssituaties en proeverijen. Interessante marketing en goed in de marqt gezet.

    Echter heeft Willem & Drees mijn voorkeur vanwege de menselijkheid die het heeft. Hierin speelt de organische rol van opiniepijlers naar mijn idee een belangrijke rol.


    19 maart 2013 om 20:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!