De meest effectieve marketingstrategie van de afgelopen 4000 jaar

18 november 2015, 06:00

Al sinds het begin der mensheid gebruikt men deze strategie. Voordat de eerste boeken verschenen was dit eeuwenlang de belangrijkste manier om boodschappen over te dragen. En vandaag de dag, ook al zijn we nu veel creatiever in onze toepassing, is dit nog steeds een onmisbaar deel van ons leven.

Waar heb ik het over?

Het delen van verhalen.

Wat maakt verhalen zo ontzettend effectief?

Verhalen zijn makkelijk te onthouden en verhalen spreken tot de verbeelding. Dit maakt het delen van verhalen een ontzettend krachtige manier om een boodschap over te brengen.

Vandaag de dag zijn verhalen misschien wel de meest krachtige marketingtool die er is. Verhalen verkopen namelijk zichzelf. Miljardenindustrieën zijn gevestigd rond verhalen. Denk aan films, boeken, biografieën, interviews, documentaires etc. Zelfs videogames worden in de meeste gevallen ontworpen rondom een verhaal.

Producten worden verkocht dankzij verhalen zonder dat daar ook maar enig ander marketingprincipe bij komt kijken. Nadat de film Top Gun in Amerika werd uitgebracht steeg de verkoop van Ray Ban pilotenbrillen met 40 procent. Zelfs het aantal mensen dat zich in Amerika aanmeldde voor de luchtmacht werd dramatisch veel hoger. Nadat de Reece’s Pieces snoepjes in de film E.T. vertoond werden steeg de verkoop ervan met 65 procent.

Verhalen zijn ontzettend goed te gebruiken in (online) marketing. Het proces van een bezoeker tot klant doorloopt over het algemeen drie stappen. Allereerst leren mensen je kennen. Vervolgens vinden ze je aardig (doordat je ze een goed gevoel geeft). Uiteindelijk vertrouwen ze je, omdat jij laat zien dat je een expert bent. Dit geldt zowel voor jou als ondernemer, als voor je bedrijf, als voor je website.

Het delen van verhalen op je website is de perfecte manier om bezoekers deze drie stappen te laten doorlopen.

Nu rest alleen nog de vraag, wat is een goed verhaal?

Hero’s journey

Een groot deel van alle populaire verhalen volgt een standaard formaat. Ook wel de Hero’s Journey genoemd. Deze bestaat uit de volgende elementen:

  • De held van het verhaal wordt geconfronteerd met een missie
  • Na enige weerstand besluit de held deze missie aan te gaan
  • De held wordt in deze missie geholpen door helpers en een mentor
  • De held keert terug met nieuwe krachten en mogelijkheden

Hoe kunnen we dit toepassen op effectieve marketing verhalen?

  • Allereerst de held van het verhaal, dat is je klant (of een persoon waarin je klant zich kan inleven).
  • De missie of de uitdaging is het belangrijkste probleem waar jouw product je klant vanaf helpt.
  • De mentor in dit verhaal is jouw product. Dat kan zowel een dienst als een fysiek product zijn, zolang het de klant maar helpt om de missie te voltooien.
  • Tenslotte laat je zien hoe het leven van je klant beter wordt na gebruik van jouw product.

3 manieren om als bedrijf een verhaal te vertellen

1. Vertel je eigen verhaal

Het kan ontzettend krachtig werken om je eigen verhaal te vertellen. Op deze manier maak je jezelf die persoon waarin je klant zich kan inleven. Zodat jouw klanten zich uiteindelijk kunnen voorstellen dat ze hetzelfde kunnen bereiken als jij.

Het verhaal begint met jouw vroegere situatie, mogelijkheden of overtuigingen. Vervolgens vertel je over hoe jij geconfronteerd werd met een uitdaging (missie) en hoe jij besloot om deze missie aan te gaan.

Vertel over wat je allemaal gedaan hebt om die uitdaging te overwinnen. Wie jou allemaal geholpen hebben en welke ervaringen jij allemaal nodig had om de kennis en kunde te krijgen die je nu hebt.

Tenslotte vertel je over hoe je hierdoor veranderd bent. Wat voor invloed dit heeft op je oude omgeving en hoe je jezelf hierbij nu anders voelt en gedraagt.

Het belangrijkste om te onthouden in dit verhaal is om het relateerbaar te maken. Je wilt van jouw verhaal een inspiratie maken, zodat je klanten zich realiseren dat zij met dezelfde hulpmiddelen (jouw producten), hetzelfde resultaat kunnen bereiken.

2. Vertel een Case Study

Hoewel je eigen verhaal ontzettend inspirerend kan zijn, hebben sommige bezoekers van je website nét iets meer nodig om echt te geloven dat zij hetzelfde kunnen als jij. Zo geloven mensen al snel dat jij unieke talenten hebt, geluk hebt gehad of als marketeer zijnde je eigen verhaal behoorlijk hebt aangedikt. Hiervoor is de case study ideaal.

De case study is het verhaal over hoe een van jouw klanten in aanraking komt met jouw product. Je kan ervoor kiezen om dit verhaal vanuit jouw perspectief te vertellen. Als verslag van hoe jij iemand als mentor helpt om zijn ‘missie’ te voltooien. Zo geef je een stukje van jouw eigen kennis en inzicht bloot waardoor je website bezoekers vertrouwen krijgen in jouw expertise.

Ook kan je de klant in kwestie vragen om het verhaal vanuit zijn of haar perspectief te schrijven. Het kan goed zijn om je klant hiervoor een beloning te geven (als dank voor de moeite). Een door jouw klant geschreven verhaal schept geloofwaardigheid, omdat je klant tenslotte geen financieel belang heeft bij jouw product.

Je kan er zelfs voor kiezen om een case study te verzinnen. Zodat je bezoekers een beeld krijgen van wat er mogelijk is. Het is daarbij natuurlijk niet de bedoeling dat je de illusie wekt dat het waargebeurd is. Een voorbeeld van verzonnen case study’s zijn reclames op televisie. Acteurs spelen de held, en worden door het product geleid naar een beter en gelukkiger leven. Een fantastisch voorbeeld hiervan is deze Google commercial, waarin twee oude vrienden herenigd worden dankzij Google.

Waar vertel je jouw verhalen?

Er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden om verhalen te delen. Op jouw website kun je denken aan de over ons-pagina (voor je eigen verhaal), blogs, YouTube video’s, Social Media en testimonials. Als je een mooi verhaal hebt, is het belangrijk dat deze ook gelezen wordt, dus een plek waar mensen open staan voor je verhaal. Dat je verhaal aansluit bij de verwachting of de behoefte van de lezer. Een verhaal over online conversies staat dan dus op Marketingfacts en tips voor zzp’ers op zzp barometer.

Je hebt nu alle tools in handen. Wanneer en waar begin jij met het delen van verhalen?

Wouter Blom
Online Marketing Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark.nl

Online Marketing Consultant voor websites en webshops van het MKB en MKB+. Online Marketing Bureau Stramark.nl werkt met communicatie/ reclame/ marketing/ webdesignbureaus voor klanten om hun zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren te verbeteren . Deze helpen wij op doelgerichte wijze teneinde de zakelijke doelstellingen te behalen. Lees meer op ons online marketing blog of neem contact op.

Categorie
Tags

6 Reacties

    AldoW

    Ik zou eerst beginnen met het verhaal van de klant. Dan met mijn verhaal.


    18 november 2015 om 15:01
    Aad Clarisse

    Jazeker, een goed verhaal blijft hangen!

    4000 jaar geleden kon de mens alleen boodschappen over brengen door te vertellen. Wilde men dat die boodschap werd onthouden, dan moest het zo vertellen dat het bleef ‘hangen’. En dat deed men door accenten te versterken en mooier te maken dan dat ze in werkelijkheid waren; met mythe en sagen!

    En wat moet je doen wanneer je wilt dat er door jouw verhaal wordt gekocht? De accenten zodanig versterken, dat die behoefte gaat ontstaan. Je moet dus een nog mooier praatje ophangen!!

    En daar kennen wij de gevolgen en effecten van: zo is colporteren aan banden gelegd; heb je bij telefonische en onlineverkoop een aantal dagen om de overeenkomst te ontbinden, is een auto altijd minder schoon dan in de folder staat, verkochten banken rommelhypotheken om het risico op de klant afwentelen, biedt een opticien levenslang gratis onderhoud aan, terwijl iedere brildrager weet dat je bij èlke opticien in Nederland gratis voor onderhoud terecht kan! En bovendien … een bril gaat niet langer dan en paar jaar mee!!

    Mij lijkt het beter om als marketeer geen verhaaltjes meer te vertellen, maar vanuit de antwoorden op de volgende 2 vragen te werken.

    1. ‘waarom koop ik bij A en niet bij B, terwijl de omstandigheden gelijk zijn?

    Welk inhoudelijk antwoord u ook geeft het zal te maken hebben met binding; je gebonden voelen of willen voelen.

    2. Dan is de sleutel tot constructieve marketing het antwoord op vraag: ‘welke vorm van binding is nodig, zodat de mens gaat kopen?’


    19 november 2015 om 10:15
    Hubert Haenen

    Prachtig verhaal dat uitnodigt om verhalen te schrijven en te blijven schrijven. En dit verhaal voelt warm en waar.


    23 november 2015 om 17:40
    Aad Clarisse

    Uitgenodigd worden verhalen te blijven schrijven èn daarmee het effect van klantenbinding creëren? Dan is een warm waar gevoel mooi meegenomen!


    24 november 2015 om 08:37
    Mark de Bruin

    Mooi verhaal. Waar ik benieuwd naar ben: wat zijn de mooiste verhalen van 2015 uit Nederland? Heb je inspiratie voor ons naast deze theorie?


    26 november 2015 om 11:03
    Mike_woord

    De kracht van het verhaal is zonder twijfel het best zichtbaar/voelbaar in religie.

    Aan fabelverhalen uit de griekse en andere mythologieën wordt nog getwijfeld, maar fabels in religie kunnen nog zo ongeloofwaardig zijn, maar worden desondanks toch blind geloofd door velen.


    8 september 2016 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!