De arbeidsmarkt voor marketing- en communicatieprofs anno 2012

16 juli 2012, 07:15

Alweer anderhalve week geleden vond het MCV12 event over arbeidsmarktontwikkelingen in de marketing & communicatiebranche plaats in the Branding House in Zaltbommel. Wat een paar maanden geleden ontstond als een idee binnen de Linkedin groep Marketing & Communicatie Vacatures, werd op woensdag 27 juni daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Co-creatie stond vanaf het begin centraal. 12 gastsprekers deelden hun kennis en ervaringen over ontwikkelingen en veranderingen op de arbeidsmarkt voor marketing & communicatieprofessionals. Dat juist deze professionals momenteel met spanningen op de arbeidsmarkt te maken hebben, werd maar weer eens bevestigd door de afwezigheid van (potentiële) werkgevers. In dit artikel zal ik een impressie geven van een aantal lezingen en workshops.

Deze gastbijdrage is geschreven door Leonie van den Hatert. Leonie is startend communicatieprofessional en volgt trends & ontwikkelingen op het gebied van marketing/communicatie & pr.

Arbeidsontwikkelingen in de MarCom branche

De eerste lezing van de dag is in handen van huisblogger en USG Capacity directeur Michèl Schilders. Schilders schetst een overzicht van aan aantal ontwikkelingen in de marketing & communicatiebranche. Hoewel hij niet ontkent dat de markt met spanningen te maken heeft, geeft hij aan dat er maandelijks toch nog zo’n 1100 marketing & communicatievacatures te vinden zijn.

De vacante functies bevinden zich met name op het gebied van marketing, aldus Schilders. Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zijn de provincies met de meeste openstaande functies. Niet zo verrassend eigenlijk. De titels en zoektermen in vacatureteksten komen echter niet overeen met hoe werkzoekenden zoeken, merkt een van de luisteraars tijdens de lezing op. Voor veel andere luisteraars klinkt dit bekend in de oren. Op de arbeidsmarkt voor marketing/communicatieprofs bestaat geen universele naamgeving voor bepaalde functies, hierdoor kan het voor werkzoekenden soms moeilijk zijn om relevante vacatures te selecteren. Tip voor de werkzoekenden is dan ook om de vacature goed te lezen en niet alleen op de vacaturetitel af te gaan. Werkgevers zijn bovendien steeds meer op zoek naar het schaap met de vijf poten. Ze kunnen in deze tijd door een overschot aan communicatieprofessionals extra kritisch zijn bij de selectie. De kwaliteiten in combinatie met de persoonlijkheid van een professional worden steeds belangrijker.

En hoe zit het dan met de rol van de marketeer en marketingafdeling? USG Capacity heeft in samenwerking met de Adformatie Groep onderzoek gedaan onder marketeers om dit te achterhalen. De USG directeur bespreekt tijdens zijn lezing een aantal opvallende zaken. Zo blijkt het merendeel van de marketeers het liefst gewoon vanuit een kantoor te werken en hun kennis op niveau te houden via een bezoek aan vakdagen en het lezen van weblogs. Marketeers zullen in de toekomst steeds autodidactischer worden, stelt Schilders. Verder zullen de marketing managers steeds minder gaan managen en meer zelf achter de knoppen gaan zitten, aldus de USG directeur. Hetzelfde soort onderzoek wordt op dit moment uitgevoerd onder communicatieprofessionals laat Schilders weten. Ik ben dan ook benieuwd of er nog opmerkelijke verschillen te vinden zullen zijn tussen de rol van de marketeer en de communicatieprof van de toekomst.

Bereik zakelijk succes via social media

Social media zijn niet meer weg te denken. Ook voor werkzoekenden is het een must om ze te gebruiken en jezelf te profileren. Facebook is inmiddels de meest bezochte website en YouTube de op één na grootste zoekmachine. Ruim 11% van de wereldbevolking heeft een account op Facebook en de helft van deze mensen logt elke dag minstens één keer in. Twitter heeft ruim 140.000.000 actieve gebruikers en Linkedin zo’n 161.000.000 en er komen er steeds meer bij. Zie het Stats Dashboard voor meer social media statistieken. Al deze mensen delen content met elkaar, maar hoe kun je jezelf of je bedrijf nu succesvol profileren via social media? Natalie Anceaux (Online Marketeer en Marcomadviseur) deelde haar kennis hierover tijdens een workshop.

Voordat je social media gaat gebruiken is het verstandig om na te denken over het doel dat je ermee wilt bereiken geeft Anceaux aan. Denk bijvoorbeeld na over wat je wilt uitdragen en hoe je jezelf wilt profileren, maar denk ook na over bij wat voor een soort bedrijf je zou willen werken. Afhankelijk van het bedrijf waar je zou willen werken kun je bijvoorbeeld bepalen om de kennis en skills die je bezit wel of niet uit te dragen via het kanaal dat aansluit bij je potentiële werkgever. Hulpmiddel bij het bepalen van een social media strategie is het volgende stappenplan van Sjef Kerkhofs.

Stappenplan Social Media strategie

De basis van het model is het DNA van jezelf of je organisatie. Dus denk na over wat jij te bieden hebt en wat je wilt uitdragen. Reputatie speelt hierin een rol.

  1. Nulmeting – Analyseer wat je positie in de markt is.
  2. Probleemstelling – Bedenk waar je de aandacht op wilt vestigen. Formuleer een probleemstelling.
  3. Doelstelling(en) – Social media zijn een middel om een bepaald doel te bereiken. Bedenk wat je wilt bereiken en hou rekening met je doelgroep.
  4. Doelgroep – Bepaal je doelgroep en bekijk waar zij zich online mee bezig houden en hoe zij social media gebruiken. De doelgroepverdeling bij social media gaat veel dieper dan bij offline media, stelt Anceaux. Hierdoor kun je je boodschap meer gesegmenteerd overbrengen. Een ambassador is bijvoorbeeld iemand die al over jou of je merk praat en een initiator is iemand die over jou of je merk discussieert en een buyer is iemand die je product of dienst aanschaft.
  5. Strategische opties – Bepaal welke richting je op wilt gaan. Formuleer een plan aan de hand van bovenstaande stappen.
  6. Kanaalkeuze – Bepaal welke social media kanalen je in gaat zetten en voor wie. Laat de kanaalkeuze aansluiten bij de doelgroep.
  7. Go/No Go – Bedenk of het inzetten van social media zinvol is.
  8. Implementatie – Geef het bedachte plan gestalte en vergeet niet te managen.
  9. Beheren & Meten – Bekijk of je plan werkt. Bijvoorbeeld door op Linkedin te checken wie je profiel bekeken heeft en of er een toename van het aantal bezoekers heeft plaatsgevonden.

Anceaux geeft aan dat dit model de optie om bij te sturen helaas achterwege laat. Bij social media kun je juist snel signaleren of iets wel of niet werkt en hier kun je dan direct op reageren, stelt zij.

Zoals al eerder aangegeven werd, is content de sleutel om je merk op te bouwen. Je moet dus zorgen dat jouw content aansluit bij de interesse van je beoogde ontvanger en via het juiste kanaal wordt aangeboden. In onderstaand figuur staan voorbeelden van content en social media kanalen. Zo kun je als werkzoekende een Prezi maken van jezelf en via een tweet naar deze Prezi verwijzen. Bedrijven kunnen Facebook inzetten en een community creëren. Ook hiervoor geldt dat je na moet gaan wat je wilt bereiken en wie je wilt bereiken en of Facebook daarvoor een geschikt middel is. En zo ja welke content dan geschikt is om te delen.

Praktische tips

Anceaux sluit haar sessie af met een aantal praktische tips voor het gebruik van Twitter en Linkedin:

  • Zorg voor een goede biografie en foto
  • Ga mensen volgen
  • Gebruik #
  • Zorg voor interactie
  • Bedank
  • Deel content
  • Laat de middelen elkaar versterken
  • Gebruik Tweetdeck/Hootsuite
  • Bij een smartphone: installeer de app
  • Zorg voor een volledig profiel
  • Deel content
  • Word actief in groepen waar je lid van bent en discussieer mee

Welke versie van jezelf wil je zijn?

Wie heeft ooit meegemaakt dat de geliefde promotie of baan aan je neus voorbij ging? Dit is de vraag waarmee Miranda Kampers, auteur van het boek: “De beste versie van jezelf! In drie maanden klaar voor je carrièreboost”, haar workshop start. Veel workshopdeelnemers moeten helaas een bevestigend antwoord geven op deze vraag. Kampers wil dat mensen meer succes en geluk in hun carrière en leven gaan ervaren. Haar boek bestaat uit drie stappen en biedt een handvat om dit te bereiken. Tijdens de workshop lichte ze alvast een tipje van de sluier op.

Kampers stappenplan om jezelf te onderscheiden

Stap 1: Welke versie van jezelf wil je zijn?

Om hierop een antwoord te kunnen geven moet je een aantal dingen bij jezelf na gaan. Waar sta je nu? Welke talenten zijn van waarde en wat wil je kunnen? Wat kun je verbeteren? Wat doen anderen? Wie is voor jou een rolmodel? Aanwijzingen voor antwoorden op deze vragen kunnen gevonden worden in het verleden. Bijvoorbeeld: Waar speelde je mee toen je jong was? Waar kom je vandaan? Welk pad heb je afgelegd? Vaak kan hier een rode draad in ontdekt worden. En misschien is dat dan wel je levensdoel, licht Kampers toe. Deze eerste stap is een kaartenhuis en gaat niet alleen over werk, maar ook over welke versie van jezelf je in privésituaties wilt zijn. We krijgen vervolgens de opdracht om drie talenten van onszelf op te schrijven en met elkaar te bespreken. Een aantal deelnemers heeft moeite met het benoemen van hun eigen talenten, maar er zitten ook deelnemers bij die niet uitgepraat raken.

Daarna laat Kampers ons nadenken over wat succes voor ons betekent. Ze geeft aan dat het belangrijk is om te genieten van wat je bereikt hebt. Als je in balans bent, dan voel je je goed. Je bevindt je in je comfortzone, maar buiten deze comfortzone bevinden zich vaak de uitdagende projecten. Als je wilt groeien en een stap richting succes wilt zetten, dan zul je dus buiten je comfort zone moeten treden. Deze eerste stap kan worden gezien als een zelfanalyse, die helpt om succesvoller te worden.

Stap 2: Hoe creëer je je eigen merk?

Kampers vuurt weer een vraag af: “Wat is jouw toegevoegde waarde en voor wie?” Ze laat ons vervolgens nadenken over welk talent je op dit moment het beste in kan zetten. Wat brengt je nu verder? Kampers maakt de vergelijking met een etalage van een kledingwinkel. Zo’n etalage verandert ook ieder seizoen, zodat de kleding passend is bij het weertype. Later geeft ze ons de opdracht om op te schrijven waar we werkelijk goed in zijn en wat het de ander oplevert.

Er komen ook kritische geluiden vanuit de deelnemers. Je kunt wel bepaalde talenten hebben, maar misschien zit een werkgever of consument helemaal niet op deze talenten te wachten. Uiteindelijk moet er toch gewoon brood op de plank komen. Een van de deelnemers noemt hierbij als voorbeeld het ontwerpen en maken van lingerie. Het kan zijn dat je dan inderdaad een andere keuze moet maken, maar het gaat er ook om dat je soms gewoon lef moet hebben, aldus Kampers. Schrijf voor jezelf alle negatieve argumenten op en bedenk voor elk van deze argumenten een positieve variant en misschien kom je tot nieuwe inzichten.

Stap 3: Hoe maak je jouw beste versie zichtbaar?

Als je stap 1 en 2 hebt afgerond, dan weet je wat je talenten zijn en welke je wilt gebruiken. Nu is het belangrijk om te laten zien waar je voor staat. Kampers geeft aan dat je dit kunt doen door bijvoorbeeld een netwerk op te bouwen via Linkedin en door te bloggen. Eigenlijk kan ik hier ook prima verwijzen naar de sessie van Natalie Anceaux. Anceaux geeft tips over hoe je jezelf kunt profileren en daar gaat het hier om. Aan het eind van de sessie geeft Kampers een thuisopdracht mee: “Welke actie ga je ondernemen naar aanleiding van deze workshop?”.

Kampers heeft mij in ieder geval aan het denken gezet. Denken in mogelijkheden en van je eigen krachten uitgaan is wat mij vooral bijblijft. Hoewel de vragen erg diepzinnig kunnen overkomen, denk ik dat juist de vragen en opdrachten in het boek ervoor kunnen zorgen dat je daadwerkelijk in beweging komt en een carrièreboost kunnen bewerkstelligen.

De dag kwam ten einde tijdens de plenaire sessie. Na een korte samenvatting van het event en een dankwoord aan degenen die deze dag hebben mogelijk gemaakt, werd het startschot voor de aansluitende (netwerk)borrel gegeven. Voor mij was het een geslaagd event!

Afbeelding: Steven Kelley (cc)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Clemens van Dusseldorp

    In dit artikel wordt een onderzoek van USG Capacity en Adformatie onder marketeers genoemd, is dit onderzoek ergens inzichtelijk?


    9 oktober 2013 om 08:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!