Affiliate Enquête 2013: Tradetracker zorgt voor meeste omzet

22 maart 2014, 08:41

De belangrijkste resultaten van de Yonego Affiliate Enquête 2013

De affiliates van Tradetracker halen de meeste omzet. Dat blijkt uit de jaarlijkse Affiliate Enquête van Yonego. De top 3 wordt compleet gemaakt door Daisycon / Paxz en Zanox / M4N. Daisycon / Paxz is het meest geliefde affiliatenetwerk. Affiliates hebben een goed jaar achter de rug, 85,1 procent zag de omzet stijgen.

Voor de Affiliate Enquête 2013 heeft Yonego 406 affiliates gevraagd naar hun mening over diverse affiliate gerelateerde onderwerpen. Hierna volgen de belangrijkste resultaten:

Affiliatepopulatie

Net als in 2012 zijn er ook in 2013 veel nieuwe affiliates, maar liefst 22,1 procent van de deelnemende affiliates startte in 2013 met affiliate marketing. Het merendeel van de affiliates is 1 tot 3 jaar actief. De man/vrouw verhouding blijft ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar, 82,5% van de affiliates is man. Gemiddeld besteden affiliates ongeveer 15 uur per week aan hun affiliate website(s). De gemiddelde tijdsbesteding is ten opzichte van vorig jaar gestegen. Nu besteedt 18,8 procent meer dan 40 uur per week aan affiliatewebsite(s), vorig jaar was dat 14,6 procent.

Het merendeel van de affiliates (59,1 procent) werkt voornamelijk vanuit huis en heeft geen medewerkers in dienst (70 procent).

Inkomsten

De gemiddelde inkomsten zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar: In 2012 verdiende slechts 35 procent van de deelnemende affiliates meer dan €1000,- per maand, nu is dat 45 procent. De affiliates hebben zeer positieve verwachtingen voor hun inkomsten in 2014. 93,5 procent van de affiliates verwacht dit jaar een groei van hun inkomsten. De meeste inkomsten worden net als voorgaande jaren behaald in de branche Vakantie & Reizen. Opvallend gevolgd door de branche Financiën & Verzekeringen, deze branche is bezig met een inhaalslag op internet. Fashion maakt de top 3 compleet.

Internationaal

Een derde van de affiliates is ook in het buitenland actief. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Buurlanden België en Duitsland zijn veruit het meest populair. Opkomende landen qua populariteit zijn Polen en Turkije.

Mobiel

Slechts 19,1 procent van de deelnemende affiliates had vorig jaar al zijn websites geoptimaliseerd voor mobiel. Inmiddels is dit aandeel gestegen naar 29,1 procent,

Affiliate netwerken

De top 3 affiliate netwerken blijft ongewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren, met op de eerste positie Daisycon / Paxzm gevolgd door Tradetracker en Zanox-M4N op een gedeelde 2e plek. Tradetracker en Zanox-M4N winnen beide iets in aandeel ten opzichte van 2012. Opvallend is dat op basis van de meest behaalde omzet Tradetracker op één staat, gevolgd door Daisycon/ Paxz en Zanox-M4N. Net als vorig jaar is Daisycon volgens de deelnemende affiliates het voorkeursnetwerk, maar het verschil met nummer 2 Tradetracker is dit jaar slechts 2 procent.

Promotiemateriaal

Tekstlinks zijn veruit het meest populair bij affiliates, gevolgd door productfeeds en GIFbanners. In vergelijking met vorig jaar winnen productfeeds aan populariteit bij affiliates. De meeste affiliates (61,2%) zijn tevreden over het promotiemateriaal. Uit de suggesties komt naar voren dat de kwaliteit van productfeeds nog verbeterd kan worden. Daarnaast vinden affiliates het belangrijk dat het promotiemateriaal actueel is.

Ergernissen

De meeste ergernissen (27,4 procent) ergeren zich vooral aan onduidelijkheid bij afkeur van sales. Ook trackingissues en de plotselinge stop zorgen voor aversie.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jaap

    Wanneer verwachten jullie weer een actueel affiliate onderzoek te gaan uitvoeren? Hoe worden de omzetten eigenlijk berekend, is dat openbare informatie of moeten de verschillende affiliates die afgeven?


    1 maart 2016 om 11:38
    DannyOosterveer

    Hi Jaap,

    Ik meen me te herinneren dat Yonego na dit jaar gestopt is met dit onderzoek. Een snelle zoekopdracht op Google bevestigt dit. De data uit het onderzoek kwam uit een vragenlijst, waarbij deelnemers gesloten antwoorden voorgeschoteld kregen.


    1 maart 2016 om 12:18
    Henny

    Ja was ook wel benieuwd waarom dit onderzoek gestop is. Het gerucht gaat in de markt dat Daisycon daarom verzocht zou hebben in verband met de boete die ze door het ACM opgelegd hebben gekregen van €800.000. En Daisycon zou niet willen dat ze door een lage beoordeling nog meer schade zouden oplopen. Te gek voor woorden eigenlijk zulks manipulatie.

    Maar wat mij betreft heeft Daisycon sowieso afgedaan. Met zo’n frauduleuze partij van spammers wil toch helemaal niemand samenwerken? Wat mij betreft gaan er 12 punten naar Tradetracker, 8 naar Zanox en 4 naar tradedoubler. En inderdaad, 0 punten naar Daisycon vanwege hun wanprestatie.


    3 maart 2016 om 19:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief