De achilleshiel van online piraterij

9 oktober 2018, 09:00

Alexander Tsoutsanis (legal director bij DLA Piper) werkt samen met organisaties en merken die te maken krijgen met piraterij. Ronnie Overgoor duikt samen met Tsoutsanis in de wereld van illegale streaming.

Alexander Tsoutsanis adviseert en procedeert over alle juridische aspecten van het creëren, exploiteren en beschermen van de Intellectuele Eigendom (IE) in hun waren, diensten en bedrijf. Zijn IE praktijk omvat een breed terrein van zaken over bijvoorbeeld octrooien, merken, modellen, auteursrecht, oneerlijke concurrentie en reclame-recht.

Tsoutsanis helpt klanten ook bij het aangaan en oplossen van de uitdagingen in de online wereld. Recente ervaring omvat bijvoorbeeld het starten van anti-piraterij acties tegen file-sharing websites, het voeren van een procedure over Adwords voor het Europese Hof van Justitie, het behandelen van domeinnaam geschillen en het geven van praktisch advies over de toelaatbaarheid van promotionele acties en over daaraan gerelateerde privacy aspecten.

Het is gratis met een reden

“Ik werk voor grote klanten die een probleem met piraterij hebben. Vaak speelt dat offline, maar in sommige gevallen ook online. Bij offline moet je denken aan kopiëren, zoals namaakschoenen of namaaklikeur. Bij online piraterij gaat het bijvoorbeeld om ongeautoriseerd kijken naar allerlei sportwedstrijden.

Er zit wel degelijk een businessmodel achter piraterij. Primair is de content advertentie-gedreven en daarnaast wordt er malware verspreidt. Er is een gratis signaal en beeld, maar dat krijg je vaak pas te zien als je vijf keer een advertentietje hebt weggeklikt, ook wel ‘pay per click’ genoemd. Bij elke klik gaat een paar eurocent naar degene die de illegale piraterij het internet instuurt.

“Er zit wel degelijk een businessmodel achter piraterij”

De uitdaging ligt bij de aanbieder: hoe bereiken zij een doelgroep die oprecht in de inhoud geïnteresseerd is, maar er tegelijkertijd geen abonneegeld voor over heeft?”

De gevolgen

“De schade van het aftappen en illegaal streamen is moeilijk te becijferen, maar verspreidt zich als een olievlek.” Wat is het gevolg van deze illegale acties? “Bij sport – zoals voetbal – worden hele dure rechten betaald om wedstrijden uit de Eredivisie of Champions League uit te zenden. Dat wordt terugverdiend met advertentie-inkomsten. Op deze manier gaat er geld terug naar de voetbalbonden, waarmee geïnvesteerd wordt in breedtesport-ontwikkelingen, zoals de bouw van stadions en de verbetering van de jeugdopleiding. In het geval van piraterij lopen ze dat geld mis”, aldus Tsoutsanis.

Georganiseerde criminaliteit

“Je moet niet iedereen hetzelfde etiket opplakken, omdat niet elk individu kwade bijbedoelingen heeft. Maar het merendeel van de grote platforms zijn bedrijven en groepen die zich bewust zo inrichten, met verschillende vennootschappen in diverse landen en met betrokken intermediaire mensen, dat je zeker kan spreken van georganiseerde criminaliteit.

“De schade van het aftappen en illegaal streamen verspreidt zich als een olievlek”

De mensen achter goed georganiseerde internet piraterij hebben het zo ingericht dat ze inzetten op een verdeel en heers. Oftewel: de site wordt gehost in Nederland, er wordt gebruik gemaakt van een andere hostingprovider in Frankrijk en men zit ook voor een stukje in Amerika. De uitdaging van de rechthebbende is hoe je zo’n club aanpakt die in drie landen zit. Grote, internationale advocatenkantoren zijn bij uitstek gericht om een maatwerk-oplossing te bieden om in meerdere landen tegelijk actie te ondernemen, zodat je de piraterij kunt aanpakken. De Europese regelgeving geeft genoeg handvaten om dit te kunnen doen.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief