Continuous Partial Attention en de uitdaging voor marketing

28 maart 2006, 10:45

Wat te doen met een publiek dat tijdens het autorijden een telefoongesprek voert met de radio aan? In zijn Newsweek-column wijdt Steven Levy aandacht aan digital distraction. Het devies voor marketeers is: effectief gebruikmaken van Continuous Partial Attention (CPA).

Het thema van de recente Emerging Technology Conference in San Diego was ‘The Attention Economy’. Tijdens de lezingen hield de meerderheid van het gehoor zijn laptop, palmtop of Blackberry bij de hand. De sprekers moesten dus concurreren met de verleidingen van e-mail, instant messaging, surfen en een speciale conferentiechat waarin deelnemers commentaar konden leveren op de sprekers. Hiermee is CPA meteen geïllustreerd: de meeste mensen zijn tegenwoordig aan het werk met voortdurend binnenkomende e-mails, open instant messaging-kanalen.

Er ontstaat echter een probleem wanneer binnenkomende berichten ervoor zorgen dat we geen taken kunnen doen waarvoor concentratie of reflectie nodig zijn. En het probleem wordt nog groter als onze ‘bubble of connectedness’ zich zover uitstrekt dat we altijd bereikt worden. Levy stelt dat we door het meesjouwen van een live Blackberry of een mobiele telefoon het signaal afgeven dat ons commitment niet dieper reikt dan de trouwbelofte van Renée Zellweger.

Kortom, voortdurende bereikbaarheid maakt ons onbereikbaar. Sivaraman Swaminatan (CustomerWorld) werd hierdoor aan het denken gezet over de wijze waarop marketeers hierop moeten inspringen. Het is een lastige taak om de aandacht van een consument te trekken met een televisiespot als deze tegelijkertijd met iets anders bezig is.

Swaminathan stelt:

‘I feel we may have to work on a architecture or a platform called the Attention Hub. This hub must control, co-ordinate and manage various interactions with these kind of consumers. We must be able to build micro-interaction communication solutions across media that capture their imagination and lead them on from one device to another.

As they say: the sum of the parts is greater than the whole!. Marketing needs to adopt it at the earliest.’

Aandacht hiervoor in de uitzending van Newsweek on Air van 19 maart (podcastlink)

De lezing over CPA door Linda Stone is terug te vinden op de O’Reilly Radar.

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief