Corona-inhakers vervangen #1april-grappen van bedrijven: dit zijn de gekste acties!

1 april 2020, 13:40

Het liet zich raden: 1 april-grappen liggen middenin de almaar aanzwellende coronacrisis extra gevoelig, dus wagen weinig bedrijven zich eraan. Het vrijgevallen budget lijkt vooral te worden besteed aan maatschappelijk verantwoordelijk corona-inhakers. Veel gratis digitale dienstverlening, maar ook vaak een wijs advies… of een voorzichtige grap.

Wie als afleiding toch even wil kunnen bulderen van het lachen om leuke inhakers op 1 april, verwijs ik graag naar de uitgebreide blogs die ik erover schreef voor Marketingfacts in 2018 en 2019. Veel van dit soort geestigheid bleef dit jaar op de plank liggen.

1 april-grap is ongepast

Keizer van de 1 april-grap is al jarenlang het machtigste bedrijf ter wereld, Google. Dit jaar vindt de techreus het ongepast om een eigen grap mondiaal te vermarkten. Dat scheelt veel marketing- en mediageld, als de video tenminste niet al lang klaarlag. Hoe dan ook: Google kiest er dezer dagen voor om 800 miljoen dollar vrij te maken voor de strijd tegen het coronavirus.

Experts waarschuwen dat 1 april-grappen van bedrijven tijdens de coronacrisis al gauw tot irritatie kunnen leiden. “Een grap kan je serieuze imagoschade opleveren”, zegt merkadviseur Paul Moers tegen EditieNL. “Klanten zullen dan wegblijven. Je maakt meer impact door serieus in te spelen op corona.”

“Grap kan imagoschade opleveren”

Toch zijn er bedrijven die hun 1 april-grap evengoed hebben doorgezet. Snoepwinkel Jamin kondigde aan om de vele chocolade-paashazen die blijven liggen door de coronacrisis, rood te schilderen en later dit jaar te verkopen als ‘sinterhazen’. Een grapje dat positief uitpakte, meldt mede-eigenaar Maarten Steinkamp. “Het is een onschuldig grapje, maar wel met een serieuze ondertoon. Ook in onze winkels vallen harde klappen, terwijl Pasen een belangrijke tijd is. Maar we moeten de sfeer er toch een beetje inhouden.”

Minder geslaagd is de aankondiging dat Mediahuis een nieuwe digitale radiozender begint: Qudmusic.nl. Ja, spreek maar even hardop uit. En nee, deze flauwekul blijkt niet door Mediahuis te zijn verspreid, maar via het Gmail-adres van de Haagse businesscoach Paul Winnubst. Niet leuk, Paul!

Van PornHub tot Rumag

Wat gebeurt er dan wel? Inhaken op Corona uiteraard. Veel bedrijven bieden hun producten tijdelijk gratis aan (van PornHub tot online trainingsbureaus) of maken een mooi gebaar ter ondersteuning van de Covid19-bestrijding. Het reeds genoemde Google doet beide: enerzijds een donatie van 250 miljoen dollar aan de Wereldgezondheidsorganisatie WHO en ook nog eens 200 miljoen aan een investeringsfonds voor het midden- en kleinbedrijf, anderzijds geeft het internetbedrijf 340 miljoen dollar weg aan advertenties.

“Opvallend dat Google 340 miljoen dollar weggeeft aan online advertenties”

“Opvallend gebaar, want het is te verwachten dat de grote online-advertentieverkopers het dit jaar voor hun kiezen krijgen”, schrijft techjournalist Marc Hijink in NRC. “Een eerste schatting houdt rekening met een omzetdaling van 44 miljard dollar voor Google en Facebook samen.”

De grootste mispeer qua corona-inhaken komt natuurlijk op naam van jongerenmerk Rumag. Vanwege een misplaatste ‘corona-collectie’ ten gunste van het Rode Kruis (maar toch vooral ook de eigen portemonnee) werd het bedrijf aanvankelijk al flink afgefakkeld op social media, maar de kwestie bereikte werkelijk heel Nederland toen ook tv-programma Zondag Met Lubach het initiatief bij de enkels afzaagde. Een persverklaring na die venijnige uitzending van afgelopen zondag maakte het er allemaal niet beter op. Sinds deze week kent iedereen de hashtag #RuMagNietStelen. Fijn.Voor.Je.Merk.Toedeledokie.

Wat zijn wél geslaagde corona-inhakers?

Maar wat zijn nou wél leuke inhakers, die het gebrek aan 1 april-grappen doen vergeten? Het zijn doorgaans geen dijenkletsers (want dat pas niet bij deze tijd van zo’n honderd doden per dag, alleen al in Nederland), maar soms wel echt goed gemaakt. Zo keerde buitenwinkel Bever de eigen slogan “Niemand is een binnenmens” (bedacht door KesselsKramer) in deze tijden van thuiswerken, binnenblijven en quarantaine heel slim om naar: “Buiten zit van binnen.”

Het Ierse biermerk Guinness haakt ook actief in op de coronacrisis. Halverwege maart was er al een commercial in het kader van St. Patrick’s Day. De fabrikant sprak zijn dank uit richting degenen die de Ieren dezer dagen beschermen en stelde dat het feest ‘veilig’ gevierd moet worden. Geen overbodige oproep, want veel Ieren zich het feest niet ontnemen: veel pubcrawls en andere festiviteiten gingen gewoon door. Guinness hield evengoed voet bij stuk, getuige ook deze stijlvolle advertentie die oproept om vooral thuis te blijven in deze gevaarlijke tijden.

Briljant is de goed opgepikte inhaker van Netflix. In een denkbeeldige outdoor-campagne raadt de streamingdienst iedereen aan thuis te blijven tijdens de coronacrisis. Mét een extra dreiging: wie zich toch buiten waagt, kan zomaar tegen een billboard aanlopen met een keiharde spoiler. Zo verklapt Netflix hoe populaire series als Narcos, Stranger Things en Love Is Blind aflopen. Geniaal.

Sterk in zijn eenvoud is de corona-advertentie van Nike, die louter uit tekst bestaat. Goede tekst. IJzersterke tekst. Nike vraagt niet zozeer aandacht voor de eigen trainingsprogramma’s om binnenshuis te beoefenen, maar voor het belang van binnenblijven. Het werkt. “Door vanuit je merkbelofte te denken en handelen kom je tot relevante oplossingen die authentiek en relevant zijn voor merk en ontvanger”, aldus merkstrateeg Bastiaan Weers (N=5) op MarketingTribune.nl.

Charmant is de Zwitserse campagne van Ikea, waarin te zien is dat noodgedwongen thuisblijven ook gewoon leuk kan zijn. De creativiteit van mensen wordt getoond aan de hand van slim gemonteerde user-generated content. De boodschap: “Wir bleiben zu Hause. Miteinander und füreinander – und haben Spaß dabei.”

Nike toont het belang van binnen blijven, Ikea laat zien hoe leuk het kan zijn

Tot slot is er gelukkig ook altijd nog Loesje. De uitingen van deze rebelse organisatie hebben een luchtigheid die we in deze moeilijke periode wel prima kunnen verteren. Onderstaande boodschap legt (onbedoeld, naar nu blijkt) een link tussen 1 april en de coronacrisis. Zo houden we de moed erin.

Meer internationale corona-inhakers zijn te vinden op Adsoftheworld.com.

De redactie van Marketingfacts wenst iedereen toe dat ze gezond en veilig door deze moeilijke tijd heen komen. Juist de digitale ontwikkelingen bieden kansen om contact in stand te houden, zeker ook met de kwetsbare mensen die we nu niet mogen bezoeken. Sterkte allemaal!

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Wil Canisius

    Die laatste van Loesje is puur toeval en heeft niets met corona te maken. Die quote staat nl. in de weekkalender van 2020 van Loesje en die is uiteraard al ruim in 2019 gedrukt.


    2 april 2020 om 05:47
    jeroenmirck

    UPDATE: De opmerking van Wil is verwerkt in de laatste alinea van mijn blog.


    2 april 2020 om 11:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!