Consument zoekt online naar informatie uit offline advertenties
Veel consumenten raadplegen zoekmachines bij het zoeken naar informatie over bedrijven, diensten en producten die juist offline gepromoot worden. Althans, dat blijkt uit onderzoek van Video Research Interactive, in opdracht van Overture. Alhoewel de resultaten onwaarschijnlijk gunstig zijn voor partijen als Google en Overture, toch de belangrijkste cijfers op een rij.
Enkele resultaten uit het onderzoek:
-
90 procent van de respondenten die iets interessants op TV heeft gezien geeft aan via internet naar meer informatie op zoek te gaan. Na het horen van iets interessants op de radio zoekt 81 procent verder via internet. Na het lezen van een print of krantenadvertentie ligt dit percentage op resp. 90 procent en 87 procent.
-
Op de vraag of respondenten URL’s die op TV verschijnen gemakkelijk kunnen onthouden antwoordt 72 procent dat ze de getoonde URL helemaal niet of slecht kunnen onthouden. Om deze reden zoekt 75 procent verder via het internet. Voor radio ligt dit percentage op 83 procent en zet 36 procent internet in om de gezochte URL alsnog te achterhalen. 46 procent geeft aan geen URL te onthouden die in print advertenties staat. Hiervan zoekt 67 procent verder op het internet. Voor kranten bedraagt deze groep 33 procent tegen 65 procent die op het internet verder zoekt.
-
Ten aanzien van het zoekgedrag toont het onderzoek aan dat meer dan 90 procent van de respondenten de naam van het bedrijf en/of de naam van het product of de dienst intypt wanneer gebruik wordt gemaakt van een zoekmachine.
Bron:
Geeft weer de kracht aan van de combinatie offline-online (zie eerder post van oonderzoek Blauw/Amicon). Kijken en luisteren wordt gevolgd door zoeken. Indien bedrijven ook nog eens gaan inzien dat ‘men’ hoofdzakelijk internet gebruikt in de -koop-orientatiefase, hier niet direct de url van een merken website wordt ingevoerd maar iedereen trouw naar en via Google surft, krijgen wij het volgend jaar nog drukker ;-))
Dat de combinatie tussen online en offline aanwezig is, wordt inderdaad nogmaals bevestigd. Ik vraag me wel af of bovenstaande cijfers niet onwaarschijnlijk hoog zijn. Of ben ik de enige die twijfelt aan een resultaat als “90 procent van de respondenten die iets interessants op TV heeft gezien geeft aan via internet naar meer informatie op zoek te gaan”?
…wellicht dat het in de conext is geschreven indien men toch al de behoefte aan/interesse in een dergelijk product had/heeft…
Reactie van Bjørn Hascher (Reed Elsevier; Zibb.nl):
“Het onderzoek waar ik een stukje over geschreven heb is uitgevoerd door Video Research Interactive in opdracht van Overture. Overture heeft deze resultaten vorige week gepubliceerd middels een persbericht. Detailgegevens over de onderzochte (consumenten)doelgroep en de omvang hiervan zijn niet bekend gemaakt.
Ik vind zelf het percentage van 90% niet zo heel erg vreemd. Als je echt iets ziet wat je interesse heeft en je ziet het thuis in de reclame rond het acht uur journaal of je leest het in ITcommercie die door de bus is gekomen 🙂 dan is internet toch het makkelijkst en snelst om meer informatie te verkrijgen? 0800 nummers bellen is volgens mij enorm uit. Hoe zie jij dit?”
Eigenlijk een vergelijkbaar antwoord als Paul ook heeft gegeven.
Goede vraag overigens of het gebruik van 0800-nummers uit zijn. Ik zie dat het in mijn omgeving dat het nog steeds volop wordt gebruikt (met name finance en utilities). Iemand ervaring met de verschillen tussen het noemen van URL en 0800-nummer in commercials?
Anders, ik denk dat dit percentage drastisch afneemt naarmate de tijd verstrijkt. Net als jij heb ik vaak dat ik in de auto een URL hoor, me voorneem om deze later te bekijken en steevast dit vergeet als ik thuis of op werk aankom. Kortom, geen URL meer op billboards en in radiospots (overdag)?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!