City Amsterdam daagt dagbladwereld uit

2 oktober 2018, 09:00

Sjuul Paradijs (Trusted Media): “In Nederland heerst een oligopolie”

Sjuul Paradijs gaat het debat niet uit de weg. Hij was hoofdredacteur van De Telegraaf en oprichter van omroepvereniging WNL. Inmiddels is hij druk met zijn eigen bedrijf Trusted Media, dat onder meer de Amsterdamse weekkrant ‘City’ produceert, waarover flink wat te doen is. Een gesprek over kranten, reclamefolders en machtsblokken.

Sjuul Paradijs richtte begin 2009 de publieke omroep Wakker Nederland op. De journalist was van 2009 tot en met medio mei 2015 hoofdredacteur van De Telegraaf. Samen met Kees Lunshof richtte Paradijs de commissie-Paradijs op, die als doel had om politieke interviews niet langer te autoriseren. Inmiddels is hij druk met Trusted Media, dat onder ander in Amsterdam de huis-aan-huis krant ‘City’ uitgeeft.

City: een reclamefolder als krant?

“Wij kregen de vraag of we content wilden maken voor dit huis-aan-huis blad. Ik vond het wel een spannende gedachte om in een krantenwereld – waar alles vast zit en door twee Belgische uitgevers wordt bepaald – leven in de brouwerij te brengen.” Om ook bij huizen zonder brievenbussticker bezorgd te mogen worden, moet tien procent van de inhoud van een krant uit inhoudelijke, journalistieke content bestaan.

“Ik vond het wel een spannende gedachte om in de krantenwereld wat leven in de brouwerij te brengen”

“Het is niet een typisch huis-aan-huisblad, maar er staat zeker journalistiek in. Wel beperkt, omdat het allemaal betaald moet worden. Wij willen graag in gesprek met de gemeente over wat er wel en niet kan.” Je hebt zelfs een open brief geschreven naar de burgemeester? “Je kan als overheid wel elk initiatief kapot redeneren, maar we willen graag weten wat wél kan”, aldus Paradijs.

Saai en in elkaar gesust

“Er gaat geen dag voorbij zonder dat het woord ‘Telegraaf’ in me opkomt. Noem het een zwarte bladzijde, maar tegelijkertijd ben ik nu volop met andere dingen bezig, met dezelfde energie zoals ik die ook ken uit de tijd bij De Telegraaf. Ik hoop dat er komende tijd bij hen herstel kan optreden.

Er mag wel wat gebeuren in de dagbladwereld, want het is erg saai. Het is een oligopolie met twee Belgische mediabedrijven die elkaar uit de wind houden, zonder enige concurrentie. In bijvoorbeeld Denemarken wordt geknokt voor elke lezer. Hier in Nederland is het gezapig en gericht op kostenbesparing. De boel is in elkaar gesust, er is geen enkele spanning en alles is gericht op behoud van de betalende lezer.”

Richt je eigen kanalen in en omzeil de pers

“De laatste jaren maken bedrijven, voetballers en artiesten volop gebruik van eigen kanalen en brengen daarmee zelf hun nieuws. Ze blijken in staat een enorm bereik te behalen, waar sommige media jaloers op zijn.

“Bedrijven, voetballers en artiesten maken volop gebruik van eigen kanalen en halen daarmee een enorm bereik”

De pers raakt niet alleen de authentieke bronnen kwijt, maar ook de geldstromen om journalistiek te bedrijven. De grote adverteerders zetten namelijk ook vol in op eigen kanalen in plaats van dat zij het geld gebruiken voor platte advertenties. Journalisten zijn nog steeds nodig om onderzoek te doen en om het verspreiden van fake news te voorkomen.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gerard

    Journalistiek is iets anders dan tekst om op de achterkant van advertenties af te drukken. Sjuul is geen miligram geïnteresseerd in het produceren van lokale inhoud, hij ziet alleen maar een gat in de markt waar hij aan kan verdienen en dat is de Amsterdamse brievenbus waardoor hij nog meer houtpulp gepropt wil krijgen. Zien we zo bleek?


    14 april 2019 om 13:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!