Britten krijgen gratis computer met reclame

16 december 2003, 20:35

Gratis computer? Voor Britten is dat binnen handbereik, mits zij drie keer per uur een minuut reclame op hun scherm tolereren. Nederland volgende markt als experiment met gedwongen reclame kijken slaagt.

Twee miljoen computers heeft IBM klaarstaan om naar het Verenigd Koninkrijk te verschepen. Want als de gratis computer aanslaat, kan het snel gaan. In Amerika ging de eerste aanbieder van gratis computers meteen op de fles: Free PC had binnen 24 uur een miljoen klanten. Het bedrijf had maar $ 30.000 op de bank en kon onmogelijk aan de vraag voldoen.

Hoe werkt de gratis computer? Het idee is vergelijkbaar met de televisie: het grootste deel van de programmakosten wordt gedekt uit reclame-inkomsten. De gemiddelde televisiekijker zegt zich daaraan te storen. Maar iedereen is er inmiddels aan gewend en sommige reclames worden zelfs leuk gevonden. Hetzelfde kan met de computer. Iedere twintig minuten wordt het toetsenbord even geblokkeerd en krijgt de pc-gebruiker een minuut lang reclamefilmpjes te zien op zijn scherm, afkomstig van een cd-rom. De adverteerders zijn de ‘usual suspects’, zoals kredietverstrekkers, verzekeraars of misschien autofabrikanten.

Zonder die cd-rom, die maandelijks wordt ververst, werkt de computer niet. Er is voor de gebruiker dus geen ontkomen aan. Zappen kan niet. Doortikken of wegklikken kan ook niet. De enige mogelijkheid is om de reclame vijf minuten uit te stellen zodat snel een on-line transactie of iets anders dringends kan worden afgemaakt. Daarna volgt voor de gebruiker van de gratis computer onvermijdelijk een minuut pauze. Tijd om even koffie te zetten of een rsi-oefening te doen.

De klanten beloven dat de computer, die een marktwaarde heeft van circa euro 1100 en is voorzien van Windows XP en internetmogelijkheden, minimaal 30 uur per maand wordt gebruikt, zodat zij minimaal 90 minuten reclame zien. De computer rapporteert automatisch, via internet, of die uren ook echt worden gehaald. Zo niet, dan moet de computer worden ingeleverd.

De eerste Britse aanbieder van de gratis computer heet Metronomy, een klein bedrijf dat nieuw is opgericht. ‘Als het een succes wordt, gaan wij Europa in’, zegt directeur John Thornhill.

Zo ver is het echter nog niet. Zoals Free PC merkte, zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan het uitdelen van gratis computers. Vraag naar de computers lijkt nog het minste probleem. Onder meer de Britse overheid zou wel belangstelling hebben. Veel gezinnen hebben nog geen computer of willen best een tweede.

De moeilijkheid is de financiering. De voornaamste kosten zijn de computers zelf. Die worden voor drie jaar aan de klant uitgeleend. Als veel klanten zich melden, moeten enorme investeringen worden gedaan. Daar ging Free PC aan ten onder.

Tegenover deze vastomlijnde uitgaven, staan zeer moeilijk in te schatten inkomsten van adverteerders. Voor adverteerders is het concept nieuw en nog onbewezen. Zouden computergebruikers bijvoorbeeld echt naar die reclames kijken?

‘Dat weet je natuurlijk niet, maar dat weet je met televisie of radio ook niet’, zegt Jacco van Seventer, een Nederlander in het bestuur die de klantenrelaties en logistiek onder zich heeft. Positief is volgens Van Seventer dat Metronomy met behulp van vragenlijsten een goed beeld zal krijgen van haar klanten. Dat helpt om direct marketing-adverteerders te benaderen.

Seventer weet dat de komende twee tot drie maanden beslissend zullen zijn. In januari gaan de deuren officieel open. Metronomy wil beginnen met circa 200.000 klanten. Dat is ongeveer wat de adverteerders als minimumvolume eisen. Meer durft het bedrijf er bovendien niet aan, omdat dan de aanloopkosten te hoog oplopen.

In februari staan de computers in de huizen en zal blijken wat de adverteerders er echt van vinden. Die hebben tot nu toe alleen maar een soort steunbetuiging getekend. Het echte geld komt pas als er cd-roms worden verstuurd.

Mocht blijken dat het concept een succes is, dan is Metronomy nog niet veilig. Niets belet een concurrent met sterke naamsbekendheid om razendsnel iets vergelijkbaars op te zetten. Snel handelen is geboden. Seventer: ‘Het is nog vroeg dag, maar als het werkt komen wij ook naar Nederland.’

Bron: FD

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!