BNN 3 op Reis introduceert één app voor alle platforms

5 juni 2012, 10:30

Alle afleveringen van het populaire reisprogramma 3 Op Reis van BNN kunnen vanaf afgelopen weekend op ieder mogelijk connected device worden bekeken. Naast de reguliere zondagavonduitzending op Nederland 3, die elke week ruim 700.000 kijkers weet te trekken, hebben kijkers nu dan ook daadwerkelijk anytime, anywhere & any place toegang tot het volledige programma-archief van 3 op Reis. Of zoals presentatrice Floortje Dessing stelt in het desbetreffende BNN-persbericht: “Of je nu thuis op bank, in een hangmatje in Thailand of in een hotel in Saudi-Arabië zit, vanaf nu kun je altijd inspiratie opdoen voor een volgende reis of checken waar je moet zijn op de bestemming waar je bent.”

Als eerste Nederlandse omroep lijkt BNN erin geslaagd om op kosteneffectieve wijze in één klap een zo groot mogelijk non-lineair TV-potentieel te bereiken. Het opmerkelijke aan deze aanpak is dat één en dezelfde app nu niet alleen meer op de iPhone (sinds september 2011) verkrijgbaar is, maar voortaan ook gratis beschikbaar is op alle mogelijke tablets, smartphones en smart-TV’s die draaien op Apple's iOS of Android. De app is door BNN, volgens het open-source Apps4All-concept, gezamenlijk ontwikkeld met het Nederlandse software bedrijf Luminis, dat eerder nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de onlangs succesvol geïntroduceerde RTL Nieuws 365 iPad-app.

In tegenstelling tot het ontwikkelen van een zgn. native app voor ieder platform afzonderlijk, draait het bij Apps4All om een zgn. single source oplossing (gebaseerd op HTML5/CSS3), waarbij dezelfde code werkt op alle ondersteunde apparaten. Door gebruik te maken van responsive design technieken functioneren de diverse apps, ongeacht de grootte en beeldresolutie, optimaal op elk scherm. Naast de aanzienlijke kostenbesparing die met deze aanpak wordt gerealiseerd, kan bovendien effectief ondersteuning worden verleend aan toekomstige consumentenelectronica-producten. En doordat het een open source-initiatief betreft, kan iedere partij met kennis van HTML5 en CSS volgens dit principe ontwikkelen.

Archieven via over-the-top

De door BNN genomen stap om als omroep zelf het potentieel bereik van het aantal huishoudens 'off-lineair' aanzienlijk te vergroten, is geheel in lijn met het snel veranderende consumentenkijkgedrag. Het lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd voordat andere contenteigenaren (incl. omroepen) eenzelfde strategie zullen volgen en hun programma-archieven als over-the-top-dienst (OTT) beschikbaar stellen op zoveel mogelijk platforms. Deze trend speelt volledig in de kaart van de opkomende nieuwe platforms, waarbij m.n. connected TV-producenten actief naar de gunst dingen van de consument.

Het hoeft geen verder betoog dat Samsung, maar ook Philips en LG een toenemend bepalende rol spelen in het (inter)nationale medialandschap. Als ook de nieuwe versie van Google TV (eind van de zomer verwacht) en het nieuwe Windows 8 platform van Microsoft (per november a.s.) beschikbaar komen, dan wordt contenteigenaren een verder aantal distributiemogelijkheden geboden. En wat als daar dan eventueel ook nog de nieuwe Apple iTV bijkomt?

Minder afhankelijk

De grote vraag is in hoeverre de traditionele TV-aanbieders, zoals de kabelmaatschappijen en IPTV-leveranciers -bijv. KPN's interactieve TV- op het aanzwellende aanbod aan OTT-diensten zullen reageren. De consument lijkt vanwege het aantal geboden alternatieven steeds minder afhankelijk te worden van de door TV-providers aangeboden TV-diensten, wat vrijwel onvermijdelijk zal leiden tot wijziging van inkomstenstromen. Mike Fries, CEO van UPC’s moederbedrijf Liberty Global, stelde begin vorig jaar nog dat Google TV hem geen slapeloze nachten bezorgt en dat UPC’s nieuwe TV-consumentendienst Horizon het TV-kijken voor eens en altijd zal veranderen. Nu ,18 maanden later, blijkt dat veel van de 'Horizon-functionaliteit' inmiddels al mogelijk is via andere apparaten en blijft de veelgeprezen Mediabox nog steeds achter de horizon verscholen.

*De auteur is als adviseur betrokken bij het genoemde Apps4All-project.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

1 Reactie

    Kristof Dehaen

    Net zoals voor de mobiele apps bestaan er voor het genereren van TVapps interessante engines die lange discussies over relevantie van platformen overbodig maken.

    De engine van TVappAgency wordt niet enkel ingezet voor eigen projecten maar is ook beschikbaar voor externe ontwikkelaars.

    Het aanbod van platformen die bediend worden via de engine blijft stijgen, alsook de verdere ontwikkelingen en mogelijkheden van bijhorende convergence apps worden op de voet gevolgd en geïntegreerd.

    Deze engine heeft recentelijk een Outstanding Innovation Award in de wacht gesleept op Connected TV Summit in Londen.


    10 juli 2012 om 11:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!