Bloggen op LinkedIn: (hoe) werkt het?

16 september 2014, 07:30

LinkedIn biedt sinds dit jaar gebruikers de mogelijkheid om te bloggen. Doordat er is gekozen voor een gefaseerde uitrol, beschikt nog niet iedereen over deze functionaliteit, maar mijn collega Judith Eversdijk en ik konden hier vanaf augustus gelukkig al wel mee aan de slag (zie hier de blogs van Judith en die van ondergetekende). In dit artikel laten we je zien hoe de blogfunctie werkt. Wat is er goed aan? Wat kan er beter? En sorteert het enig effect?

De blogfunctie van LinkedIn is eigenlijk een uitbreiding op de statusupdates. Maar wel één die veel mogelijkheden biedt. Zo is er veel meer ruimte voor tekst en kun je de blog voor een groot deel zelf opmaken. Bijvoorbeeld door hyperlinks en afbeeldingen toe te voegen. Erg fijn! De blogfunctionaliteit is overigens niet helemaal nieuw, want influencers als Richard Branson en Bill Gates maken al vanaf 2012 – met succes – gebruik van de blogfunctie.

Hoe van start?

Check of je al kunt bloggen. Als er een potloodje bij de update box op jouw LinkedIn homepage staat, heb je de beschikking over de blogfunctie.

Klik ‘m aan. Je kunt vervolgens direct aan de slag.

Handig!

De (nieuwe) blogfunctionaliteit zit goed in elkaar. De toolbar biedt een aantal basismogelijkheden om je tekst snel en gemakkelijk op te maken (formats, uitlijning, bulleted list, etcetera). Daarnaast heeft LinkedIn een aantal slimme functionaliteiten toegevoegd. Een kort overzicht van de meest in het oog springende eigenschappen.

  • De blog die jij plaatst, komt direct in je profiel terug.

  • Jouw netwerk krijgt naast een bericht in de tijdlijn ook een notificatie als jij een blog hebt geplaatst. Zie bijgaande voorbeelden.

  • Mensen buiten je netwerk kunnen jouw blogs ook lezen. En ze kunnen de blogs ook volgen zonder eerst een connectie van jou te zijn.

Wat kan er beter?

Je merkt duidelijk dat deze functionaliteit net is uitgerold. Er zitten namelijk nog wat schoonheidsfoutjes in.

  • Op LinkedIn kun je in statusupdates en in reacties iemand vermelden (zie onderstaande afbeelding). Door met het apenstaartje te werken, kun je zo snel mensen uit jouw netwerk opnemen in een bericht. Bovendien krijgen zij dan een melding. Handig! Wat jammer is, is dat deze functionaliteit bij het bloggen niet werkt.

  • Wij hebben wat zitten stoeien met de afbeeldingen. Ondanks dat onze images voldeden aan de specificaties, waren er wat problemen met uploaden en kregen wij het niet voor elkaar om deze bovenaan een artikel te plaatsen. Toch blijkt het wel mogelijk te zijn, dus het zal wel aan ons liggen.

Werkt het?

Kort gezegd, ja! Het hangt natuurlijk volledig van je doelen af, maar voor ons heeft het bloggen meerwaarde. De blogs krijgen tot nu toe op LinkedIn weinig reacties, maar worden wel goed gelezen, gewaardeerd en hebben een aantal nieuwe volgers opgeleverd. En wat ook hier heel duidelijk blijkt, is dat je publiek groter is dan je denkt en de interactie zich niet beperkt tot het kanaal (zie ook onderzoek van Stanford en Facebook). Zo hebben wij verschillende leuke reacties en berichten over onze blogs voorbij zien komen op Twitter. Ook krijgen wij in de wandelgangen, bij klanten en leveranciers voornamelijk positieve feedback.

Kun jij al bloggen?

Wat vind jij van de blogfunctie van LinkedIn? Heb je al wat blogs voorbij zien komen? En we zijn natuurlijk erg benieuwd naar mensen die ook al kunnen bloggen. Gebruik je het? En werkt het voor jou?

Meer informatie over het succes van de blogfunctie? Lees dan: Waarom meer dan 1 miljoen mensen bloggen op LinkedIn.

Sebastiaan Nagel
Trainer & LinkedIn Campagne Manager bij Social Blooming

Wereldkampioen LinkedIn. Helpt bedrijven met het effectief inzetten van LinkedIn. Bijvoorbeeld door voor hen te adverteren, maar ook met workshops LinkedIn Marketing en Bloggen. Daarnaast hebben wij een Social Business Model ontwikkeld, waarin je in 7 stappen leert (met een reeks aan trainingen) hoe je business of awareness voor je merk kunt creëren met de inzet van LinkedIn. Contact? Stuur een bericht via LinkedIn

Categorie
Tags

39 Reacties

    floris ten kate

    Prima en duidelijk artikel. Bloggen op LinkedIn levert veel exposure en is daarmee een prachtige branding tool. Ik ben er blij mee 🙂 Interessant kan het worden als mensen meer gebruik gaan maken van de zoekfunctie binnen Posts op LinkedIn. Je long posts zijn nl vindbaar op keywords.


    16 september 2014 om 11:13
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag Floris, dank voor je reactie. Leuk om te horen!

    Goede toevoeging over de zoekfunctie. Voorheen kon dat ook in de updates, een tijd lang helemaal niet en nu dus weer wel op basis van de content van de blogs.


    16 september 2014 om 12:50
    Lianne

    Super dat deze functie er nu in zit, biedt mogelijkheden! Helaas nog niet in mijn account.. Kun je de functie ook zelf activeren of is er meer bekend over wanneer deze functie voor iedereen beschikbaar wordt?


    17 september 2014 om 07:55
    Peter-Paul Blom

    Om me heen zie ik dat steeds meer mensen deze functie bezitten. In mijn account kan ik echter nog geen bijdragen plaatsen zoals hier beschreven. Wanneer is de functie voor iedereen beschikbaar?


    17 september 2014 om 11:23
    Judith de Pagter

    Leuk geschreven helder artikel. Ik wacht af totdat de versie ook mij bereikt heeft!

    Nuttige functionaliteit lijkt mij voor je personal branding!


    17 september 2014 om 17:09
    Guido Makor

    Duidelijk artikel, Sebastiaan!

    Ik ben benieuwd of Judith en jij ooit ‘early access’ tot deze nieuwe functionaliteit hebben aangevraagd bij LinkedIn. Ik heb dat al maanden geleden gedaan, maar tot nu toe beschik er nog steeds niet over. Ook herhaaldelijk aandringen bij de servicedesk van LinkedIn leverde niets op. Sterker nog: men vertelde mij dat ook zij geen idee hebben wanneer de functionaliteit overal wordt uitgerold of zelfs op basis waarvan sommige gebruikers er al wel over beschikken en andere niet.


    18 september 2014 om 06:37
    Caroline Niekus

    Leuk artikel en heldere uitleg! Top, ga hem delen! Wacht zelf nog op de functionaliteit. Is het zo dat deze functionaliteit alleen op je privé pagina beschikbaar wordt of ook op een bedrijvenpagina?


    18 september 2014 om 08:34
    sebastiaannagel@gmail.com

    @Judith: dank voor je positieve feedback!

    @Peter-Paul, Lianne, Guido: over de uitrol is niet veel bekend, behalve dat ik weet dat ie gaande is. Aanvraag voor ‘early access’ kan proces versnellen evenals omschakelen naar Engels profiel (tip van Jeanet Bathoorn).


    18 september 2014 om 09:36
    sebastiaannagel@gmail.com

    @Caroline: dank voor de complimenten en het delen! Volgens mij is de blogfunctie alleen beschikbaar voor personen. Zal eens navraag doen bij LinkedIn, maar ik kan me voorstellen dat bedrijven dit ‘gewoon’ op de website willen opnemen en vanuit LinkedIn hiernaar willen verwijzen.


    18 september 2014 om 09:40
    Caroline

    @guido Dank je wel voor je reactie, ik ben bekend met de showcasepagina optie binnen de bedrijvenpagina en ja hier kan je met veel creativiteit zoals je zelf al meldt heel veel mee.


    18 september 2014 om 13:10
    sebastiaannagel@gmail.com

    @Guido: Ben het niet helemaal met je eens. De Showcase Pages zijn met een ander doel in het leven geroepen, namelijk om de communicatie beter af te stemmen op de doelgroepen van een bedrijf. Daarnaast heb je ook daar niet de mogelijkheid om langere stukken content/blogs te plaatsen.


    18 september 2014 om 14:49
    Guido Makor

    @Sebastiaan: Ik ben het helemaal met je eens dat showcasepagina’s in het leven geroepen zijn om bedrijfscontent/communicatie beter op doelgroepen af te stemmen. Voor grote(re) bedrijven werkt dit ook uitstekend.

    Voor zelfstandig ondernemers ligt dat denk ik wat moeilijker: zij hebben maar al te vaak geen duidelijk gedefinieerde doelgroepen en bovendien ook (nog) niet veel volgers op de showcasepagina. Links naar blogartikelen op je website en andere content zijn dan een creatieve manier om de communicatie op gang te brengen en het aantal volgers uit te breiden, waarna de communicatie toegespitst kan worden op verschillende doelgroepen binnen die volgers.

    Bovendien zijn ZZP’ers vaak hun bedrijf, vice versa, hetgeen het voor vele moeilijker maakt om te onderscheiden welke content waar te plaatsen, zeker binnen LinkedIn.

    Ik kijk in ieder geval uit naar het moment waarop ik toegang krijg tot het Plublishing Platform.


    19 september 2014 om 12:24
    Mike Nuijs

    Hallo Sebastiaan,

    Goed blog, erg leerzaam!

    Ik zie tot op heden alleen nog steeds geen potlood bij mijn profiel?

    Heb jij enig idee tot wanneer het uitrollen duurt?

    Groet,

    Mike Nuijs


    19 september 2014 om 17:51
    sebastiaannagel@gmail.com

    Hoi Mike,

    Thanks!

    Heb het voor je nagevraagd bij LinkedIn, maar tot op heden geen reactie …

    Groet,

    Sebastiaan


    22 september 2014 om 14:31
    vandervelden@inventief.nl

    Hallo Sebastiaan, bedankt voor jouw blog. Ik heb meteen een blog gepost. Gelukkig liep ik niet tegen de problemen waar jij mee te maken had aan (ook de foto’s staan erin op de plek die ik wilde). Het ging van een leien dak! Kanniewagteopreaxie


    22 september 2014 om 16:13
    Flores

    Dank voor het artikel. ik heb meteen een blog geplaatst op linkedin en inderdaad: veel meer reacties dan wanneer ik een blog op mijn eigen website plaats waarin ik met een statusupdate naar linked in verwijs. Maar nu voelt mijn eigen weblog weer verweesd…wat raad je aan? Om een blog die ik op linkedin heb geplaatst óók nog op het eigen forum te plaatsen of dat juist niet doen?


    24 september 2014 om 09:56
    Theo

    Mooie blog! Bijzonder jammer dat niemand weet wie wel en wanneer je deze tool in een update krijgt. Ik zit al van af het prille beging van LinkedIn op dit medium maar dat geeft kennelijk geen privileges.


    27 oktober 2014 om 09:02
    sebastiaannagel@gmail.com

    Hallo Theo, dank voor het compliment! Ik kan je helaas (inmiddels) niet meer vertellen dan hetgeen hier al boven staat. Zodra je wel ‘live’ bent, ben ik wel benieuwd naar je ervaringen!


    27 oktober 2014 om 12:45
    Peter Trimbos

    Bij mij nog steeds geen potloodje… Wie weet wat de reden kan zijn, of wanneer ik wel kan gaan bloggen?


    15 december 2014 om 09:23
    Peter-Paul Blom

    Ook bij mij nog steeds geen potloodje te zien op LinkedIn. Hoe lang duurt het voordat deze functie voor iedereen beschikbaar is?


    22 december 2014 om 14:53
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag Peter en Peter-Paul, ik begrijp jullie nieuwsgierigheid erg goed. Ben namelijk met de dag meer te spreken over de blogfunctie! Heb zojuist op Twitter nog de vraag gesteld aan Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions Linkedin Benelux, dus ik hoop dat hij/ik snel uitsluitsel kan geven.


    23 december 2014 om 11:21
    Peter Trimbos

    Dankjewel Sebastiaan, ben benieuwd.


    23 december 2014 om 11:36
    sebastiaannagel@gmail.com

    Op veler verzoek iets meer duidelijkheid over uitrol blogfunctie van LinkedIn. Marcel Molenaar reageerde namelijk vrij snel op mijn Twitter vraag, was er alleen nog niet aan toegekomen om ‘m hier te posten 😉 Het schijnt zo te zijn dat als je taalinstellingen op Engels zet, je ‘direct’ aan de slag kan. De rest van de Dutchies volgen in Q1!


    30 december 2014 om 06:51
    Peter-Paul Blom

    Hi Sebatiaan, bedankt voor je reactie. Ik ga het eens proberen met de Engelse instellingen.


    5 januari 2015 om 09:02
    Robin Vieveen

    Taal naar Engels wijzigen werkt idd. Dank!


    7 januari 2015 om 09:08
    Negeso Consultancy

    Goed artikel


    21 mei 2015 om 09:17
    S. van Scheppingen

    De taal naar Engels wijzigen werkt inderdaad, maar je moet er wél goed bij blijven opletten. Nadat ik dit gewijzigd had, leek er namelijk eerst niets veranderd te zijn; er stond nog steeds alleen de balk ‘Share an update’. Toen ik daarop klikte, klapte de balk open zodat ik een update kon gaan schrijven. Daaráchter, half verscholen achter het tekstveld van de update, verscheen opeens – half zichtbaar -: “Publish a post”. Als je niet oplet, zie je het niet eens! Als je erop klikt, dan kun je zowaar aan de slag.

    Het heeft misschien met mijn browser te maken (IE 9.0.39, de nieuwste browser voor Windows Vista, meldt de Microsoft Update-pagina me blijmoedig), maar het leek me de moeite van het melden waard; misschien hebben anderen er ook wat aan.

    Los daarvan: hoera!!! Ik kan eigenlijk gaan bloggen op LinkedIn :ô).


    13 juni 2015 om 21:37
    S. van Scheppingen

    Fijn artikel overigens, Sebastiaan, dank je wel!


    13 juni 2015 om 21:38
    david

    Heldere informatie !

    hier heb je nou echt wat aan

    nu alleen nog toepassen aan instauto.nl

    heb je ook meer tips over het populair maken van je blog?

    Ga zo door !


    18 juni 2015 om 09:52
    Saskia Nelissen

    Heel fijn dat er nu geblogd kan worden

    Het ziet er prachtig uit en is heel gebruikersvriendelijk.

    Ik vraag me wel af hoe ik meer exposure kan krijgen voor mijn blogs.

    Ik heb de 3 tags ingevuld maar hoe bereik ik meer mensen buiten mijn eigen contacten ?

    Kortom enthousiast maar nog wel wat vragen.


    19 juni 2015 om 08:21
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag heer/mevrouw Van Scheppingen, Saskia en John-Pierre! Leuk dat jullie even reageren en fijn dat het werkt. Overigens kan bij LinkedIn de browser een wereld van verschil maken; mijn persoonlijke ervaring is dat Firefox altijd perfect werkt; bij IE willen er nog wel eens onderdelen verkeerd laden of zijn ze niet beschikbaar. Als jullie nog vragen hebben, dan weten jullie me te vinden op LinkedIn 😉 Groet, Sebastiaan


    3 juli 2015 om 09:49
    Sanchit

    Oh ja, mir ist auch schon mal aufgefallen, wo dein “Wochenrfcckblick” mirteetwlile fcberall auftaucht. Das hat sich irgendwie wahnsinnig schnell verbreitet. Auf der einen Seite schf6n ffcr dich, da deine Idee offensichtlich ankommt, aber auf der anderen Seite auch irgendwie doof, weil man ja schon als die “Erfinderin” dieser netten Idee erwe4hnt werden mf6chte. Ich denke, dadurch, dass dich einige nicht verlinkt haben, wissen diejenigen, welches sich dann wiederum bei solchen blogs von diesem Rfcckblick “inspierieren lassen” (und ihn folglich fcbernehmen) gar nicht, dass du, Julia, dahintersteckst.


    9 juli 2015 om 13:31
    sebastiaannagel@gmail.com

    Voor de liefhebbers … op maandag 27 juli komt er een vervolg op dit artikel @Marketingfacts!


    17 juli 2015 om 06:57
    arnoud

    Is het nadelig als je originele tekst van je website post? Moet je dan met een canonical gaan werken? Hoe gaat dat precies? Ik heb al wat posts gemaakt nml!


    11 januari 2016 om 12:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief