Black Friday in de lift

20 november 2018, 07:00

Duidelijke stijging in zoekresultaten Nederland

Black Friday is een echte Amerikaanse hype, maar we kunnen ondertussen niet meer ontkennen dat de ‘feestdag’ steeds bekender en populairder wordt in ons eigen land. We onderzochten de populariteit en de trends met betrekking tot de zoekresultaten en Black Friday. Mocht je nog geen voorbereidingen hebben getroffen, dan zal je dat na dit artikel vast en zeker nog snel willen doen.

Veel bedrijven hebben 23 november al in de agenda genoteerd staan: Black Friday, de dag na Thanksgiving. In de Verenigde Staten, waar deze dag van oorsprong gevierd wordt, zijn de meeste werknemers dan ook vrij. Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen en bedrijven trekken allerlei soorten aanbiedingen uit de kast om consumenten naar de (web)winkel te trekken.

Black Friday in Google Trends

Er is een duidelijke stijging in de afgelopen vijf jaar te zien in de populariteit van Black Friday in Nederland. De zoekopdrachten begonnen voorheen elk jaar rond eind oktober, maar in 2018 zijn de zoekopdrachten naar Black Friday in eind september al begonnen. De grootste pieken zien we nog steeds rond de dag zelf, tussen 19 en 25 november.

“De grootste piek volgt later deze week”

Bij Google Trends is het niet mogelijk om een analyse te maken op basis van absolute getallen, maar volgens de Google keywordplanner heeft de zoekterm momenteel een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 74.000 in Nederland. Een kanttekening, door de seasonality van het zoekwoord zien we gedurende het jaar amper zoekopdrachten, terwijl er in oktober 2018 bijvoorbeeld sprake is van 165.000 zoekopdrachten. De grootste piek volgt nog, later deze week.

Black Friday Google Trends

Gerelateerde zoekopdrachten met Black Friday

Naast de zoekterm ‘Black Friday’, keken we voor dit onderzoek ook naar gerelateerde zoekopdrachten in Google. Een overzicht:

Zoekwoord Gemiddeld maandelijks zoekvolume
Black Friday 2017 38.000
Black Friday Nederland 6.600
Black Friday deals 3.600
Black Friday 2017 Nederland 1.900
Black Friday aanbiedingen 1.900
Wanneer is Black Friday 1.000
Black Friday korting 720

Producten die we vorig jaar met name voorbij zagen komen in combinatie met Black Friday in de zoekopdracht waren onder andere Nike, Nintendo Switch, Playstation 4, schoenen en kleding. Maar ook winkels, webshops en diensten worden vaak genoemd in combinatie met de feestdag. Zo zagen we MediaMarkt, De Bijenkorf, Coolblue, Ryanair, Hema en Ikea veelvuldig voorbijkomen.

Kortom, de behoefte vanuit de consument is er duidelijk. Voor alle winkels en webshops genoeg redenen dus om mee te gaan in deze trend. Voor B2B is het iets lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Bij een terugkerend product of een dienst is een leuke kortingsactie nooit slecht voor je klantenbinding.

Wereldwijde en regionale verschillen

Als we kijken naar de wereldwijde verschillen in de zoekopdrachten naar Black Friday, zien we een opvallend verschijnsel. Brazilië staat met 15 procent van het totaal aantal zoekopdrachten per maand bovenaan in de top vijf landen waar het meest gezocht wordt op Black Friday. De laatste jaren is de dag immens populair geworden in dit land en veroorzaakt het (net als in de Verenigde Staten) enorm veel chaos. Toch zien we de Verenigde Staten pas op een tweede plek staan, met een gemiddeld zoekvolume van 266.000 per maand.

Land Gemiddels maandelijks zoekvolume Percentage van het totaal
Brazilië 344.000 15%
Verenigde Staten 266.000 12%
Frankrijk 208.000 9%
Duitsland 161.000 7%
Italië 155.000 7%

Als we kijken naar het aantal zoekopdrachten in de voorgaande jaren in Nederland, ligt in de lijn der verwachting dat we dit jaar in de buurt gaan komen van een miljoen zoekopdrachten, zoals in onderstaande grafiek te zien is.

Zoekvolume trends Black Friday

Wanneer we inzoomen op de regionale verschillen, zien we dat Zuid-Holland het meeste zoekt is naar Black Friday, gevolgd door Noord-Holland. De regionale verschillen zijn niet enorm, maar in de top vijf ontbreken de provincies in het noorden, wellicht ook door het verschil in inwonersaantallen.

Regionale trends Black Friday

Ten slotte, de verschillen per apparaat. De meeste mensen zoeken naar de term Black Friday op hun mobiel (53 procent), gevolgd door desktop (39,4 procent) en tablets (7,6 procent). Zorg er dus voor dat de actie volledig op mobiel bediend kan worden.

Cyber Monday en Singles Day

Niet alleen Black Friday wordt steeds populairder onder Nederlanders. Zoals je kunt zien in onderstaande grafieken worden ook momenten zoals Cyber Monday (de maandag na Black Friday) en Singles Day (11 november) steeds populairder. Cyber Monday telt momenteel een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 6.600, bij Singles Day gaat het om een zoekvolume van 1.600. De feestdagen zijn nog lang niet zo populair in Nederland als Black Friday, maar dat biedt juist een kans om concurrenten voor te zijn. Kortom, genoeg redenen om in november al je marketingacties uit de kast te halen. Kanttekening: laten we dit dan wel op een eerlijke manier doen, zonder consumenten voor de gek te houden met voorafgaande prijsstijgingen.

Cyber Monday Google Trends

Singles Day Google Trends

Vervolgonderzoek

Dat Black Friday en Ciber Monday een belangrijke focus moeten hebben, is gezien de trends wel duidelijk. We gaan binnenkort nog een stapje verder in dit onderzoek, door te kijken naar de wijzigingen in organische resultaten een maand vóór de feestdag en op de feestdag zelf. We gaan hier kijken naar mogelijke verschillen en zo ja, wat de websites hebben gedaan om een hogere positie te verkrijgen. Zo weet je wat jouw SEO strategie volgend jaar moet zijn, om op Black Friday 2019 meer organisch verkeer én conversies binnen te halen.

Quinty Smits
SEO-specialist bij Heroes of Tomorrow

Ik ben een SEO-specialist met meer dan zes jaar ervaring in het optimaliseren van websites en het verbeteren van online vindbaarheid. Mijn carrière begon bij Tribal/RIFF, waar ik de kneepjes van het vak leerde, en inmiddels werk ik met veel plezier bij Heroes of Tomorrow. Hier help ik bedrijven om niet alleen beter zichtbaar te zijn in zoekmachines, maar ook echt impact te maken. Aan klantzijde heb ik bij Whoon Oisterwijk gewerkt, waar ik mijn SEO-skills combineerde met conversieoptimalisatie. Het leukste vind ik om strategieën te bedenken die niet alleen meer bezoekers aantrekken, maar die ervoor zorgen dat die bezoekers ook écht iets doen. SEO is voor mij meer dan alleen een hogere ranking; het gaat om het behalen van resultaten die bedrijven laten groeien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!