Wat zijn de beste SEO-tools voor concurrentieanalyse?

27 maart 2020, 11:10

Je concurrentie begrijpen. Dat is het eerste wat je als online ondernemer wil doen bij de lancering van een nieuwe website. “Wie doet wat? Hoe doen ze het? Kan het beter?” De SEO-markt biedt een aantal tools voor concurrentieanalyse die je veel kostbare tijd kunnen besparen en onderzoek vergemakkelijken. Welke zijn het meest geschikt om jouw concurrenten te analyseren? Een test van de belangrijkste SEO-tools.

Als webwinkeladviseur heb ik door de jaren heen meerdere websites, niches en gespecialiseerde SEO-tools geanalyseerd. Momenteel gebruik ik SE Ranking om de positie van zoekwoorden bij te houden, technische website-audits uit te voeren en in principe alles te doen wat ik kan om websites een hogere positie te geven bij de organische zoekresultaten.

Welke SEO-tools zijn het best om online concurrenten te analyseren?

Ik werd echter onlangs gevraagd om de markt voor de hengelsport in Nederland te analyseren. Dat leek me een geweldige kans om verschillende grote SEO-tools zoals SEMrush en Ahrefs te vergelijken met SE Ranking en zo uit te vinden welke het beste is voor het uitvoeren van concurrentieanalyses in Nederland.

Dus als je je afvraagt ​​welke tool het beste werkt om jou te helpen de domeinen en backlink-profielen van je concurrenten te analyseren, heb ik verschillende kanshebbers. Laten we elke tool testen om erachter te komen welke het beste is.

Beste tool voor concurrentieanalyse?

Het belangrijkste doel van zoekmachines is om webpagina’s zo nauwkeurig mogelijk te matchen met zoekopdrachten van gebruikers. Pagina’s die beter overeenkomen met een zoekopdracht, worden hoger gerangschikt.

Als je erover nadenkt, gaan ranking en competitie hand in hand omdat je beter moet zijn dan alle anderen als je hogere rankings wilt behalen. Dus SEO is niet alleen een manier om bovenaan de pagina van zoekmachines en gebruikers te komen – je moet het ook echt beter doen dan je directe niche-rivalen.

Je dient dus 24/7 te weten wat je concurrenten doen. Laten we eerst naar elk hulpprogramma gaan en uitzoeken welke zoekwoorden een enkel domein gebruikt in zijn organische en betaalde zoekcampagnes. Om een duidelijk inzicht te krijgen in hoeveel gegevens elke tool heeft, zal ik me concentreren op één website: Visdealshop.

1. SE Ranking

SE Ranking is een zeer gebruiksvriendelijk alles-in-één SEO-platform dat je helpt bij het uitvoeren van allerlei website-optimalisatietaken, en het beste is dat het volledig beschikbaar is in het Nederlands. De service is vooral bekend om zijn hulpprogramma voor het rangschikken van zoekwoorden, maar het heeft ook andere krachtige hulpprogramma’s die je helpen bij het zoeken naar zoekwoorden, concurrentieanalyses, zoekwoordsuggesties, auditwebsites, backlinks controleren en nog veel meer.

De interface van de tool is vrij intuïtief en makkelijk te begrijpen, zelfs als je een totale SEO-newbie bent. Het biedt echter voldoende gegevens om ook informatief te zijn voor de SEO-goeroes.

Zodra je toegang hebt tot de SEO/PPC Competitor Research-tool, kunt je meteen het domein invoeren dat je wilt analyseren, maar vergeet niet Nederland te selecteren in de lijst met beschikbare Google-landendatabases.

Nuttige tool voor newbies én goeroes

Je wordt vervolgens omgeleid naar het tabblad Overzicht, waar je een samenvatting krijgt van de gegevens die je helpen het organische en betaalde verkeer van het geanalyseerde domein snel te evalueren.

Naast het verstrekken van gegevens over het geselecteerde land, biedt de service ook samenvattende gegevens voor andere landen. Op die manier kun je snel begrijpen op welke andere landen het geanalyseerde domein zich richt in zijn campagnes.

Terwijl je naar beneden scrolt, zie je een korte samenvatting van de organische zoekwoorden waarop de concurrent zich richt, samen met rangschikkingsgrafieken en domein-semantische vergelijkingsdiagrammen, evenals populaire pagina’s en subdomeinen bij organisch zoeken.

Verderop krijg je dezelfde gegevens over betaald verkeer. En helemaal onderaan de pagina vind je de meest populaire advertenties die door het geanalyseerde domein worden weergegeven op Google Ads. Naast het overzicht biedt SE Ranking je de mogelijkheid om gedetailleerde gegevens te krijgen over de organische en betaalde campagnes van je concurrent. Ontdek alles over hoe de organische en betaalde rankings van je concurrent in de loop van de tijd zijn veranderd, ontdek extra concurrenten op basis van zoekwoorden en vergelijk ze, plus ontdek welke pagina’s en subdomeinen het meest succesvol zijn.

Ontvang een lijst met websites die concurreren met de door jou onderzochte website op Google Ads door dezelfde zoekwoorden te targeten.

Maar het beste is dat je zelfs terug kunt gaan in de tijd en kunt zien voor welke zoekwoorden je concurrent advertenties heeft weergegeven, een lijst kunt krijgen met hun populairste advertenties en hun tekst, evenals een voorbeeld van hoe de advertentie eruit ziet in de interface van Google.

Al met al heeft SE Ranking alles wat je nodig hebt om erachter te komen wat je concurrenten aan het doen zijn.

Pro-tip: Je kunt je grootste concurrenten toevoegen aan een project om hun rankings van zoekwoorden constant bij te houden. Bovendien kun je pagina’s van concurrenten controleren op wijzigingen, zodat je je eigen strategie tijdig kunt aanpassen. Als je je semantische kern wilt uitbreiden, kun je bovendien naar de tool ‘Suggesties voor zoekwoorden’ gaan en er doorheen bladeren om vergelijkbare, gerelateerde en lange zoekwoorden voor een doelzoekwoord te vinden. En als je een zoekwoord ziet waarin je geïnteresseerd bent, klik je erop om de details te bekijken en direct te beslissen of je het aan je website wilt toevoegen of niet.

2. SEMrush

SEMrush is een andere grote speler op de markt van SEO-tools, maar is helaas vrij duur en niet beschikbaar in het Nederlands. De service biedt een allround-analyse van concurrenten, waaronder een domeinanalyse, trefwoordonderzoek en backlinks checker.

Om een concurrent te analyseren, hoef je alleen maar een domein in te voeren en de zoekregio te selecteren. Zo ziet het domeinoverzicht eruit:

Zoals je ziet, toont het domeinoverzicht van SEMrush de volgende informatie:

  • Organisch zoekverkeer

  • Betaald zoekverkeer

  • backlinks

  • Display-advertenties

Wanneer je op elk daarvan klikt, word je naar de juiste gegevens geleid (zoals hun backlink-profielen, betaalde advertenties, organische zoekwoorden enzovoort). Daar kun je nog meer informatie vinden.

Met SEMrush kun je optimaal de concurrentie bespioneren

Je zult ook merken dat de tool statistieken voor website-engagement biedt met de gemiddelde duur, het bounce-percentage en het gemiddelde aantal pagina’s per bezoek. Dat betekent dat SEMrush letterlijk voor je werkt als een Google Analytics-tool, zodat je de gebruikersstatistieken van je concurrenten kunt bespioneren.

Met de tool kun je ook gemakkelijk de beste organische en betaalde zoekwoorden van je concurrenten per land vinden.

Je zal ook merken dat je de verkeerstrend kunt zien en kunt analyseren welke zoekwoorden meer verkeer genereren. Op die manier kun je de juiste zoekwoorden targeten om je zoekmachine verkeer te verbeteren.

Wil je de best presterende zoekwoorden van je concurrenten ontdekken? De Concurrent Research-tool van SEMrush biedt je alle nodige informatie.

Je kunt eenvoudig alle succesvolle organische zoekwoorden ontdekken samen met de belangrijkste organische concurrenten en hun positioneringskaart bekijken voor eenvoudige analyse.

Je kunt ook een kijkje nemen in de zoekwoorden van al je concurrenten, samen met hun betaalde concurrenten in de zoekresultaten.

Pro Tip: Net als in SE Ranking kun je een zoekwoord invoeren en een overzicht van de gegevens krijgen.

3. Ahrefs

Een andere dure tool die gedeeltelijk in het Nederlands beschikbaar is, is Ahrefs. Het is beroemd om zijn backlink-checker module, maar het kan ook worden gebruikt voor zoekwoord- en concurrentieonderzoek. De procedure lijkt sterk op die in SE Ranking en SEMrush.

Ga naar Site Explorer, voer het domein in dat je wilt analyseren en kies vervolgens het land van zoekopdracht. Laten we hetzelfde voorbeeld nemen van Visdealshop.nl. Zo ziet het gedetailleerde overzicht van het domein eruit:

Van backlinks tot organisch verkeer tot betaald zoeken, je kunt bijna elk detail van je concurrenten vinden. Ahrefs Site Explorer kan worden gebruikt om organische zoekresultaten van je concurrenten te ontdekken, en zo zien de gegevens eruit:

Organische zoekanalyse helpt je bij het vinden van organisch verkeer, organische zoekwoorden samen met de lijst met toplanden die je concurrenten meer verkeer bezorgen. Net als bij SE Ranking en SEMrush, kun je Ahrefs Site Explorer gebruiken om de betaalde zoekresultaten van je concurrenten te vinden.

Hier kun je de top-5 van advertenties bekijken, samen met informatie over PPC-advertenties van het afgelopen jaar, de afgelopen dertig dagen of altijd.

Over het algemeen is Ahrefs geweldig voor het onderzoeken van concurrenten, aangezien je advertentie-kopieën kunt vinden samen met de top-10 van concurrenten voor elk domein. Helaas biedt Ahrefs geen opties voor het verkennen van betaalde zoekgegevens, terwijl SE Ranking en SEMrush dit wel doen.

En de winnaar in concurrentieanalyse is…

Hier zijn enkele gegevens die laten zien hoeveel trefwoorden werden gevonden in elke tool voor Visdealshop.nl bij organisch en betaald zoeken:

SE Ranking

SEMrush

Ahrefs

Organisch

Betaald

Organisch

Betaald

Organisch

Betaald

Visdealshop.nl

10,344

539

7,100

205

4,900

113

Als het gaat om concurrentieanalyse, zijn SEMrush en Ahrefs oplossingen die wereldwijd al naam hebben gemaakt. Elke tool heeft speciale unieke kenmerken die het anders maken, maar wat betreft de gegevens die ze voor Nederland bieden, overtreft SE Ranking beide tools qua volume. Bovendien kost SE Ranking slechts een fractie van de kosten die je zou betalen voor SEMrush of Ahrefs. Tip: zorg ervoor dat je elke tool bekijkt om erachter te komen welke je meer gegevens geeft voor jouw specifieke niche en bedrijf.

Welke tool is beter voor backlink-analyse?

Vervolgens wilde ik zien welke tool de beste backlink-checker is. Ik ga niet in op details over hoe de backlink-functie in elke tool werkt, omdat deze vrij eenvoudig is. Voor deze test gebruikte ik dezelfde website als voorheen.

Als een resultaat heeft SE Ranking in totaal 335 verwijzende domeinen gevonden. SEMrush vond 315, terwijl Ahrefs slechts 199 vond. Als het gaat om het totale aantal backlinks, vond SE Ranking 21.000, SEMrush 3.300 en Ahrefs 5.500.

Dus op basis van deze kleine case-study heeft SE Ranking een grotere linkindex. Dit is een teken dat ze serieus investeren in hun linkindex- en backlinkanalyse-functie om concurrenten voor te zijn die al goed bekend zijn op de markt. Dat gezegd hebbende is de grootte van de index natuurlijk slechts een factor om te overwegen. De gebruikersinterface is bijvoorbeeld ook belangrijk.

Als je alles kunt vinden wat je nodig hebt zonder tientallen keren te hoeven klikken, is dat een grote overwinning. Linkbuilding is al tijdrovend genoeg. Je wilt niet dat het nog langer duurt omdat je tool moeilijk te gebruiken is. Hier gaan SEMrush en Ahrefs soms overboord met de gegevens die ze verstrekken, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die er gebruik van maken.

Nogmaals, ik ben gewend om SE Ranking te gebruiken en ik vind hun interface overzichtelijk. Ik weet zeker dat wennen aan SEMrush en Ahrefs slechts een kwestie van tijd is, maar afgaande op de hoeveelheid beschikbare gegevens en prijs is SE Ranking wat mij betreft de winnaar aangaande de gegevens die het voor Nederland levert.

Eindoordeel: beste tool voor Nederlandse markt?

Zoals je kunt zien in deze vergelijkingstest, heeft SE Ranking veel meer gegevens in termen van Nederlandse domeinen en backlinks, en het is zelfs in de gratis proefversie in het Nederlands beschikbaar. Dit is iets dat je niet bij elke tool aantreft. Daarom waardeer ik de gegevens die ik kan vinden om mijn in Nederland gevestigde klanten te helpen bij het stijgen in de rankings van zoekmachines.

Wat SEMrush en Ahrefs betreft: het zijn allebei geweldige tools die kunnen worden gebruikt voor globale analyse en ze zijn op geen enkele manier inferieur aan SE Ranking qua functionaliteit en functies. Ze kunnen echter voor sommige mensen ingewikkeld en overweldigend worden vanwege een overmaat aan functies en nuances. SE Ranking streeft er daarentegen naar om die perfecte balans te vinden tussen een intuïtieve gebruiksvriendelijke interface en het aantal functies en tools die het biedt.

SEMrush en Ahrefs kunnen voor gebruikers soms overweldigend zijn

Het laatste waar ik iedereen op wil wijzen die aan de slag gaat met SEO en geen grote budgetten heeft, zijn de tariefplannen. Je kunt SE Ranking krijgen voor een heel jaar vanaf slechts 13,8 euro per maand, terwijl toegang tot SEMrush en Ahrefs voor twaalf maanden je maar liefst 76 en 75 euro per maand kost. Bovendien geeft de gratis proefperiode van SE Ranking je toegang tot elke tool.

In werkelijkheid is er een combinatie van tools nodig om echt te begrijpen wat je concurrenten aan het doen zijn en om volledige backlink-profielgegevens te krijgen, dus probeer ze allemaal te testen om te zien of ze je site voorzien van voldoende gegevens.

Patrick Heijmans
Online Marketing Specialist bij WebwinkelCommunity

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft daarnaast ook de website OutdoorOnly opgezet. Een compleet outdoor platform waar hij ook zijn andere passie: Outdoors kan laten zien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!