B2B marketing toolkit: jouw gids naar groei
Stap in de wereld van B2B marketing met de toolkit van Beeckestijn Business School.
Van roadmap en journey templates naar digital marketing maturity model. Ontdek hoe je sterke klantrelaties opbouwt, innovatieve aanpakken omarmt en jouw doelen bereikt in de dynamische wereld van B2B marketing.
Het zijn spannende tijden om een B2B marketeer te zijn. Digitalisering brengt enorme veranderingen met zich mee. E-commerce heeft definitief zijn intrede gedaan in de B2B-sector en de Covid-pandemie heeft de hele klantreis radicaal veranderd. Voorheen was je als B2B marketeer misschien vooral bezig met het organiseren van beurzen en het opmaken van brochures. De invloed van Sales was dominant tijdens het aankoopproces. Zij voorzagen potentiële klanten van informatie en begeleidden hen gedurende het gehele aankoopproces. Marketing had als taak om voldoende gekwalificeerde leads te genereren die door Sales konden worden opgevolgd.
Echter, potentiële klanten hebben tegenwoordig veel meer mogelijkheden om zelf op onderzoek te gaan. Prijsinformatie, ervaringen van anderen, rekentools en configurators. Alles is online toegankelijk en openbaar. Hoewel persoonlijk contact nog steeds waardevol is, vindt dit nu pas later plaats in de klantreis. Als B2B marketeer is het jouw taak om potentiële klanten te ontzorgen, verleiden en een voorkeur voor jouw merk te creëren. Dit vereist creatieve vaardigheden, een goed gevoel voor branding, marktanalyse en het opstellen van een Ideal Customer Profile. Om dat vervolgens te vertalen naar goede content via de juiste kanalen en het sturen op de juiste KPI’s.
B2B marketing Toolkit
De B2B marketing toolkit van Beeckestijn Business School is samengesteld om je te assisteren, met handige sjablonen, inspiratie en voorbeelden. Zo zet jij de volgende stap in B2B marketing. In de toolkit:
- B2B marketing maturity model
- B2B marketing leadgeneratie
- See-Think-Do-Care model
- Persona & buyer journey
- Digital Marketing roadmap
B2B marketing maturity model
Elke B2B-organisatie benadert (digitale) marketing op een eigen manier. Sommige hebben slechts een basiswebsite met enkele informatiepagina’s over het bedrijf en producten, terwijl e-commerce bij andere organisaties een cruciale rol speelt. In het whitepaper “B2B Marketing Maturity Model” identificeert Hans Molenaar vijf verschillende niveaus, beginnend bij de basis (website) en oplopend tot een volwaardige digitale business. In het whitepaper ontdek je per fase diverse voorbeelden gepresenteerd en krijg je inzicht in hoe jouw organisatie de stap naar een volgend niveau zet.
B2B marketing leadgeneratie
Leadgeneratie vormt voor veel B2B organisaties een essentieel onderdeel van hun marketingstrategie. Het genereren van leads is een effectieve manier om relaties op te bouwen met potentiële klanten. De kern van B2B leadgeneratie ligt in een doordachte contentmarketingstrategie. Microconversies, zoals het downloaden van e-books of whitepapers, zijn goede voorbeelden van manieren om leads te verzamelen. Echter, hier komt meer bij kijken. In deze toolkit ontdek je de vijf stappen naar het opzetten van een succesvolle leadgeneratiemachine.
See-Think-Do-Care model
Het See-Think-Do-Care model biedt een raamwerk voor de verschillende stadia van de klantreis. Het model is gebaseerd op het idee dat klanten eerst bekend moeten zijn met jouw merk en vertrouwen moeten hebben voordat ze tot een aankoop overgaan. Dit geldt vooral binnen B2B, waar langetermijnrelaties cruciaal zijn. Het template in de toolkit helpt je om het See-Think-Do-Care model aan te passen aan jouw organisatie. Als startpunt vindt je in de toolkit ook een ingevuld voorbeeld voor een fictieve B2B-organisatie. Wat kun je doen met dit ingevulde template? De klantreis verder uitwerken en meer inzicht krijgen in het proces dat de gehele Decision-Making Unit (DMU) doorloopt.
Templates voor persona & klantreis
Met het See-Think-Do-Care model als basis kun je het persona & klantreis template gebruiken om de klantreis verder te concretiseren. Je begint met het beschrijven van jouw ideale klantprofiel. De verschillende rollen die betrokken zijn bij het aankoopproces worden uitgewerkt in persona’s. Bij voorkeur heeft elke rol binnen de DMU een eigen persona (en daarmee ook een unieke klantreis).
Roadmap
De B2B digitale marketing roadmap fungeert als gids om je activiteiten te plannen en je doelen te realiseren. De sjablonen bevatten vijf stappen die je helpen om gerichte focus aan te brengen. In de toolkit vind je tevens voorbeelden die specifiek zijn afgestemd op de B2B-sector.
Kortom, deze toolkit biedt de ondersteuning die je nodig hebt om jouw digitale marketing naar een hoger niveau te tillen.
Download de toolkitMake impact
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen