‘Automatisering is de oplossing voor content overload’
Marketeers steeds enthousiaster over automatisering van het creatieve proces
De toename van het aantal digitale apparaten gedurende afgelopen jaren, heeft de vraag naar meer en meer ‘content’ aangewakkerd. Maar door die overload van onlinemateriaal, is het voor marketeers steeds lastiger om op te vallen op al die drukke online kanalen. Alleen al het bijhouden van de website blijkt voor velen een zorg te zijn, aldus het State of Branding-rapport van softwareontwikkelaar Bynder.
Voor het opstellen van dit rapport is een onderzoek verricht onder 1.600 professionals, werkzaam in marketing en meer specifiek in creatie. Alle respondenten zijn werkzaam op Europese markten.
Uit het onderzoek haalt Bynder wat opvallende resultaten. Zo laten de enquête-uitkomsten een verschuiving zien in het ‘sentiment’ van marketeers: ze lijken steeds meer open te gaan staan voor het gebruik van technologie en automatisering als tools om de contentcreatie op te schalen. Dit alles met als doel om als bedrijf goed mee te kunnen blijven doen in de contentmassa. 89 procent van de respondenten zegt ervan overtuigd te zijn dat de inzet van technologie de creativiteit in hun organisaties zal bevorderen, terwijl ook de output behouden kan blijven. Slechts 1 procent van hen gaf aan dat zij van mening zijn dat branding niet geautomatiseerd kán worden. Dat is een daling van 23 procent ten opzichte van 2020.
Van terughoudendheid naar enthousiasme
Tegenover Warc lichtte Andrew Hally, CMO bij Bynder, zijn onderzoek toe: “In het verleden waren marketeers terughoudender over de impact die automatisering kan hebben op branding. Door de versnelling van de digitale transformatie zijn veel van die aanhoudende twijfels weggenomen en zijn zij de noodzaak gaan inzien van het automatiseren van de creatieve processen. Hierdoor zijn marketeers nu meer bereid om te voldoen aan de groeiende vraag naar content en zijn ze veel flexibeler, wat beide nodig is voor een goede digitale-marketingstrategie.”