Amerikaanse reclamebureau ontwikkelt `slimme` billboards

2 april 2003, 03:15

Het Amerikaanse outdoor-advertisingbedrijf Alaris Media Network heeft hightech billboards ontwikkeld die zich automatisch aanpassen aan automobilisten op de snelweg.

Daarbij wordt gebruikgemaakt van de technologie van Mobiltrak. Met deze `radio monitoring`-technologie is het mogelijk om te peilen naar welke radiozender automobilisten luisteren. Deze informatie wordt gecombineerd met consumentenprofielen, het verkeerspatroon en een databank met informatie over de typische luisteraar. Mobiltrak `weet` dan bijvoorbeeld precies hoeveel geld de passerende automobilist te besteden heeft, wat zijn favoriete frisdrank is en welke creditcards hij gebruikt. Dankzij deze informatie kan een einde worden gemaakt aan de `waste factor` van advertenties en dat is wat Alaris Media Network voor ogen had. Alaris wil zijn billboards langs de snelweg aanpassen aan de grootste gemene deler op de snelweg. Wordt er bijvoorbeeld op een bepaalde plek voornamelijk naar country-zenders geluisterd, dan verschijnen reclames voor Budweiser en casino`s. Wanneer vooral naar National Public Radio wordt geluisterd, dan tonen de borden reclames voor kwaliteitsauto`s of gastronomische kruideniers.

Bron:

NRC Handelsblad

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief