Als dieren konden praten…

Voor de campagne 'Uit je tegen dierenleedvermaak' laat World Animal Protection, bij uitzondering, een dolfijn en een leeuw zélf vertellen over het leed dat zij ervaren in gevangenschap.

14 juni 2023, 14:30 1742 x gelezen

In realistische animaties welteverstaan. De organisatie wil het publiek, reisorganisaties en andere faciliterende organisaties zoals, financiële instellingen, bewust maken over wrede dierenattracties, én roept het publiek op om zich hiertegen uit te spreken.

Credits

Bureau: Megawatt.

Doelstelling

Mensen zich laten uitspreken tegen dierenleed als attractie.

Uitwerking

Uit het persbericht: Reisorganisatie TUI Group moet stoppen met de verkoop van attracties met wilde dieren. Dat stelt dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection na een online inventarisatie. Volgens World Animal Protection schuilt er veel dierenleed achter het TUI-aanbod, zoals zwemmen met dolfijnen, orka- en dolfijnenshows en het wassen en voeren van olifanten. De organisatie roept reizigers op om met negatieve reviews de druk op TUI op te voeren. Zo verkoopt TUI Group kaarten voor SeaWorld en Loro Parque (dolfijnen- en orkashows), het Dolphin Discovery Park (zwemmen met dolfijnen) en Samui Elephant Home (wassen en voeren van olifanten). Ook verkoopt de reisorganisatie entreekaarten voor foute dierenparken waar wilde dieren, zoals luiaards en krokodillen, worden gebruikt als foto-accessoire.

Wereldwijd lijden tot zo’n 550.000 wilde dieren in het toerisme. Jonge olifanten worden wreed getraind om onderdanig te maken, dolfijnen en orka’s worden in krappe tanks gehouden en tijgers liggen hun leven lang aan de ketting. De dieren raken verveeld, gestrest en depressief en worden vaak onder erbarmelijke omstandigheden gehouden. Sanne Kuijpers, campagnemanager Wilde dieren bij World Animal Protection Nederland: ‘TUI draagt willens en wetens bij aan het leed van wilde dieren. De reisorganisatie zegt duurzaamheid belangrijk te vinden, maar vergeet daarbij wrede dierenattracties. Het verbaast ons enorm dat TUI dierenleedvermaak niet allang heeft geschrapt. We roepen TUI daarom op per direct te stoppen met attracties met wilde dieren.’

World Animal Protection drukt reizigers op het hart om alert te blijven. Volgens de organisatie gaan toeristen vaak uit van de expertise van de reisorganisatie. Ervaringen met wilde dieren staan altijd hoog op de bucketlist. Als reisorganisaties dat aanbieden, geloven reizigers graag dat dat verantwoord is. Kuijpers: ‘Dat is bij TUI niet het geval. We raden reizigers daarom altijd aan: laat je niet misleiden door mooie woorden. Shows met wilde dieren, of excursies waar je in direct contact kunt zijn met wilde dieren, zijn nooit diervriendelijk.’ World Animal Protection roept het publiek op om negatieve reviews achter te laten via Google Maps om de druk op TUI op te voeren.

Oordeel

Het lijkt alsof het persbericht en de commercials niet helemaal overeenkomen. In het persbericht gaat het specifiek om een actie tegen TUI, waarbij de doelgroep wordt opgeroepen om negatieve reviews achter te laten. Maar in de commercials geven de dieren juist commentaar op positieve reviews en zit er totaal geen oproep om iets te doen. Niet om negatieve reviews achter te laten, maar ook niet om reisorganisaties op te roepen om te stoppen met dierenattracties. Zelfs geen oproep om als kijker te stoppen met dergelijke uitjes, alleen de pay-off ‘Wilde dieren horen in het wild’.

Terwijl de dolfijn en de leeuw wel aan het einde vragen ‘Help jij mij aan een beter leven?’. Ik zou zeggen: vertel me dan ook hoe ik dat het snelst of efficiëntst kan doen. Want de commercials maken zeker indruk. De ‘voice of the voiceless’ wordt ingezet: de dieren zelf. Dat vind ik een heel goede manier, want zo laat World Animal Protection de andere kant van de medaille zien. Ook al is het voor veel mensen misschien een leuk uitje, voor de dieren in kwestie is het leed. Dat komt heel goed over in deze campagne.

Zoals het uitje naar een dierenattractie meer een emotionele aangelegenheid is dan een rationele, zo probeert deze campagne via de emoties van de dieren onze ratio aan te spreken. Die insteek vind ik heel goed gekozen, al had ik er qua call-to-action wel iets meer van verwacht.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!