AJAX en SEO: optimale Google-indexatie of onvindbaar?

19 juni 2013, 04:59

Een case over de indexeerbaarheid van een AJAX-website

Ajax was een held in de Griekse mythologie, door Homerus beschreven als een grote, koppige en zwijgzame man. AJAX is ook een techniek (of set van technieken) waarmee de browser met de server kan communiceren, zonder een pagina-refresh. AJAX stelt je in staat om webpagina’s dynamisch in te laden. In de SEO-wereld bestond altijd het idee dat Google de AJAX-techniek ook als groot en koppig zag, maar die tijd is voorbij. Het heeft geen zin meer om AJAX (naast bijvoorbeeld Flash) als beperking te zien voor een feilloze indexatie. In deze case laten we zien hoe je er voor zorgt dat Google en AJAX samengaan en hoe goed dit werkt, mits je een oplossing voor de indexatie van je pagina's door zoekmachines hebt.

Het belang van SEO voor Onlineveilingmeester.nl

Onlineveilingmeester.nl is een jong en dynamisch bedrijf dat veilingen van roerende en onroerende goederen via internet organiseert. Het bedrijf is gevestigd in Groningen, maar actief in heel Nederland en heeft in de afgelopen jaren een duidelijke positie verworven op de Nederlandse markt voor online veilingen van goederen. Na gratis registratie op de website zijn bezoekers in staat om te bieden op producten van verschillende veilingen. Net als in een traditioneel veilinghuis sluiten veilingen op vaste momenten.

De doelgroep van veilingbedrijven bestaat uit een vaste groep 'handelaren' die vanuit de handelsgeest producten per opbod kopen. Daarnaast ziet Onlineveilingmeester.nl veel potentie in een grote groep consumenten, voor wie de te veilen producten ook interessant zijn. Hetzelfde geldt voor bedrijven, op zoek naar nieuwe producten. Consumenten en bedrijven hebben een grote zoekvraag in losse producten en productcategorieën. Daarom is goed vindbaar zijn een must voor Onlineveilingmeester.nl.

Performance

Zoals gezegd sluit een veiling altijd op een vast moment. In de periode vóór de sluiting van de veiling lopen de bezoekersaantallen flink op. Als we kijken naar het verkeer per uur op een sluitingsdag, dan zien we het volgende:

Een veiling sluit over het algemeen vanaf 19:30, wat we ook terugzien in de grafiek. Tijdens een sluitingsdag is het tussen 19:00 en 22:00 erg druk op Onlineveilingmeester.nl.

In het verleden waren er erg veel problemen met deze pieken in bezoekersaantallen voor sluiting van de veilingen. De website is meerdere malen uit de lucht geweest op hele slechte momenten: tijdens de eigenlijke veiling. Daarnaast gingen deze problemen ten koste van de snelheid van de website. Dit euvel kostte Onlineveilingmeester.nl veel omzet.

Quintor, een softwaredeveloper uit Groningen, kwam met de oplossing: de gehele website opbouwen met behulp van AJAX-technieken. AJAX zorgt er immers voor dat er maar een klein stukje van de content op een pagina ververst wordt, waardoor de performance aanzienlijk verbetert.

Plan de campagne en AJAX

Het plan van aanpak bestond uit het herprogrammeren van de website en ervoor zorgen dat de content na livegang door middel van AJAX dynamisch werd ingeladen. Dit kon nog wel eens problemen gaan veroorzaken in de indexatie:

  • AJAX zorgt voor een betere snelheid en daardoor een betere user experience, maar …

  • … de website is moeilijk (of zelfs onmogelijk) te crawlen door Google, waardoor de vindbaarheid verslechterd. Als er geen goede oplossing voor de indexatie van zoekmachines komt, is alleen de homepage vindbaar.

Google en AJAX: Escaped Fragment

Zoals al aangegeven: als je sec AJAX gebruikt en geen rekening houdt met SEO, dan heeft Google veel moeite om je website te indexeren. De meest populaire zoekmachine draagt echter zelf een oplossing aan om ervoor te zorgen dat er op een normale wijze geïndexeerd wordt: de HTML Snapshot-methode (of Escaped Fragment-methode). Inmiddels zijn er ook andere manieren om AJAX-content te indexeren gesignaleerd (bijvoorbeeld pushState), maar wij hebben samen met Quintor de HTML Snapshot-methode geïmplementeerd voor Onlineveilingmeester.nl.

Het idee en de werking

De bedoeling van de HTML Snapshot-methode is dat je de bezoekers dynamische, AJAX-gegenereerde content (AJAX-url'ss) en tegelijkertijd de zoekmachine HTML-content voorschotelt. Hierbij is het wel de bedoeling dat je de zoekmachine dezelfde content geeft als die de bezoeker ziet. Doe je dit niet, dan schend je de richtlijnen van Google (in dit geval gaat het om cloacking). De zoekmachine zal bij een goede implementatie de originele AJAX-url's in de zoekresultaten vertonen. Hierdoor ben je als website vindbaar en ben je beter in staat om te voldoen aan de zoekvraag die je doelgroep heeft.

Een uitgebreide beschrijving van de werking van deze HTML Snapshot-methode vinden jullie hier.

Resultaten

Het doel van een SEO-migratie is normaliter het behouden van de vindbaarheid. Van dit doel was in het traject naar de AJAX-implementatie ook sprake. Vindbaarheid begint met zichtbaarheid in de zoekmachines. Deze zichtbaarheid monitoren we met SearchMetrics. Het resultaat was als volgt:

De AJAX-implementatie, in combinatie met de HTML Snapshot-methode, heeft ervoor gezorgd dat Onlineveilingmeester.nl een veel hogere zichtbaarheidsscore heeft dan voorheen het geval was, een positieve trend.

Analytics op basis van pageviews

Veel analytics-pakketten meten het aantal pageviews, op basis van bijvoorbeeld “_trackPageview” (Google Analytics). Bij AJAX heb je echter geen refresh van de hele pagina, maar laad je een deel van de content opnieuw in. Hierdoor roept bijvoorbeeld een Google Analytics de trackingcode niet bij elke pageview opnieuw aan. Het plaatsen van een simpele Google Analytics-trackingcode in een website die AJAX gebruikt, is dan ook niet genoeg om alle pagina’s te meten. De oplossing hiervoor is het implementeren van Virtual Pageviews om de dynamische AJAX-content te meten. Een uitgebreide beschrijving van het implementeren van Virtual Pageviews binnen AJAX-websites vind je hier.

Analytics resultaten

Als we de organische resultaten bekijken in Google Analytics (exclusief “branded verkeer” en “not provided” verkeer), zien we de volgende resultaten:

De periode in het geel is gelijk aan de periode met stijging in zichtbaarheid volgens SearchMetrics. Ten opzichte van vorig jaar hebben we bijna 68% meer non-branded organisch verkeer (en dan hebben we “not provided” verkeer ook uitgesloten, waar ook een deel “non-branded” verkeer in zit):

Ook goed om te noemen: op dit moment is 61% van de bezoekers “nieuw”, waar dit vorig jaar 35% was. Dit past goed bij de ambitie om consumenten en bedrijven te bedienen vanuit de zoekvraag in Google.

Conclusie

Deze case bewijst dat Google prima in staat is om AJAX-content te indexeren, mits je een oplossing voor de indexatie van zoekmachines hebt. AJAX is niet langer een techniek die ten koste gaat van de vindbaarheid. Dit wil vanzelfsprekend niet zeggen dat elke website of webshop AJAX moet gebruiken. Wij hebben in samenwerking met Quintor de HTML Snapshot-methode succesvol geïmplementeerd, waar er ook andere mogelijkheden zijn.

Martijn Hoving
SEO specialist en eigenaar bij SEO bureau Onder

Na jaren werkzaam te zijn geweest als freelance SEO specialist heb ik in 2020 Onder opgericht, een online marketing bureau met SEO als specialisme. Naast SEO heb ik een voorliefde voor Twitter, kamperen en gruizige rockbands in kleine zaaltjes.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Vincent van Dijk

    Handig om te weten hoe Google tegenwoordig met AJAX omgaat!

    Echter, AJAX gebruiken om een structureel probleem in het ontwerp te verhelpen is niet de oplossing. Er zijn genoeg andere manieren en technieken om een website sneller te maken.

    Zonder JavaScript doet Onlineveilingmeester.nl helemaal niks meer. AJAX moet een toevoeging zijn, niet de basis.


    26 juni 2013 om 06:35
    Martijn Hoving

    Vincent, dat ben ik helemaal met je eens. Wij zijn ook geen voorstander van het inzetten van AJAX, maar dat was al onoverkomelijk op dat moment.


    26 juni 2013 om 07:04
    Elroy van Ouwerkerk

    Ik ben het eens met Vincent van Dijk. Het is geen goede zaak dat de website uit je voorbeeld zonder javascript helemaal niet meer werkt.

    Maar de resultaten van je aanpassingen zijn natuurlijk goed. Het is ook goed om te zien dat er oplossingen zijn voor het gebruik van AJAX.

    Zelf ben ik bezig met een implementatie van de pushState manier. Niet alleen voor het indexeren van de pagina’s is dat handig, maar ook voor het delen van die pagina’s die deels zijn opgebouwd door AJAX.


    27 juni 2013 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!