AI is essentieel om op grote schaal te personaliseren

20 november 2018, 14:00

Marketeers in de Benelux zetten de achtervolging in

“Tegen mijn logica is niks in te brengen.” Zie hier de woorden van VIKI, een supercomputer die drijft op Artificial Intelligence uit ‘I, Robot’, een film die zich afspeelt in de nabije toekomst waarin mensen en robots nauwelijks maar van elkaar te onderscheiden zijn. Wijze woorden met een profetisch karakter, zo blijkt, want steeds meer sectoren raken overtuigd van de kracht van AI. Uit het recente ‘Context is Everything’-onderzoek van Adobe, waarbij zeshonderd Europese beslissers op het gebied van marketing, IT en klantenservice zijn ondervraagd, blijkt zelfs dat merken AI massaal willen inzetten nu ze verdrinken in de grote hoeveelheid data die beschikbaar is.

Bijna negen van de tien merken (88 procent) in Europa wil in 2020 AI op grote schaal inzetten bij personalisatie en daarom is het gros nu al bezig met het plannen testen en uitrollen van de techniek, zo laat het onderzoek van Adobe zien. Opvallend is wel de inhaalslag die Benelux moet gaan maken; waar ongeveer een op de vijf merken in Duitsland (21 procent), Frankrijk (19 procent) en het Verenigd Koninkrijk (17 procent) AI actief inzetten voor personalisatie, ligt dit percentage in de Benelux met 3 procent aanzienlijk lager. Maar marketeers in de Benelux erkennen het belang van AI en halen de achterstand in de komende jaren vermoedelijk snel in. Iets meer dan de helft (56 procent) van de respondenten in de Benelux is van plan om AI geïmplementeerd te hebben in 2019, oplopend tot 83 procent aan het eind van 2020.

AI voor de klantervaring

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat merken inmiddels overtuigd zijn van de meerwaarde van AI in de strijd om relevant te blijven. Merken hebben de laatste jaren zoveel data verzameld dat ze intelligente software nodig hebben die de juiste context geeft aan grote hoeveelheden informatie, zeker als die informatie wordt verzameld uit allerlei verschillende bronnen. Merken kunnen data nu concreet inzetten om de klantervaring via personalisatie te verbeteren, omdat AI de rekenkracht heeft om informatie op grote schaal in realtime te analyseren.

“Merken zijn inmiddels overtuigd van de meerwaarde van AI in de strijd om relevant te blijven”

Een goed voorbeeld is Heathrow Airport, dat passagiers die zijn aangesloten op het loyaliteitsprogramma van het Londense vliegveld trakteert op AI-gebaseerde gepersonaliseerde aanbiedingen. Die ontvangen de passagiers als ze via de website van het vliegveld vluchtinformatie controleren, aansluitend vervoer boeken of een parkeerplaats reserveren. Volgens Stuart Irvine die verantwoordelijk is voor Lead optimization bij Heathrow Airport zijn de gemiddelde uitgaven op het vliegveld, na gebruik van AI, per passagier met 60 procent gestegen.

Succesvolle inhaalslag

Toch is het inzetten van AI-software alleen niet voldoende om het personalisatie-proces te laten slagen. Willen merken in de Benelux een succesvolle inhaalslag maken, dan moeten ze er ook voor zorgen dat de juiste vaardigheden binnen de organisatie beschikbaar zijn. Datawetenschappers kunnen immers wel helpen bij de overdracht van informatie over AI zelf, maar het zijn uiteindelijk de interne teams die hun organisatie en de behoeften van de klant het best begrijpen. De teams moeten kunnen werken met de AI-gebaseerde marketingoplossingen. Het is dan ook bemoedigend om te zien dat 70 procent van de merken personeel opleidt en klaarstoomt om de juiste kennis en skills te ontwikkelen.

“AI kan merken dichter bij de klanten brengen”

Een merk in de Benelux doet er ook goed aan om alle data in een centraal platform te integreren, omdat is gebleken dat AI het best gedijt zonder silo’s. Als informatie is verspreid over verschillende systemen, is het onmogelijk om een volledig klantbeeld te ontwikkelen, omdat niet alle gegevens dan tegelijk verwerkt worden. Dat zou zonde zijn, want hoe meer gegevens met behulp van AI geanalyseerd kunnen worden, des te nauwkeuriger de algoritmes en vervolgens ook de personalisatie-aanbevelingen worden. Omdat AI zich direct aanpast aan het gedrag van de klant, wordt de klantbeleving voortdurend afgestemd op de behoeften van de klant, die hierdoor langer betrokken blijft. AI kan zo merken dichter bij de klanten brengen.

AI en creativiteit

Naast het optimaliseren van personalisatie, biedt AI-technologie potentieel ook een grote toegevoegde waarde voor merken bij het creëren van content. AI-technologie helpt merken op drie manieren bij het maximaal benutten van creativiteit, het op grote schaal leveren van onderscheidende content en kostenbesparing:

1. Het maximale rendement uit investeringen in design

Designers hebben vaak onvoldoende tijd om bij al het beeldmateriaal dat zij creëren de juiste tags toe te voegen. Bovendien is het vrijwel onmogelijk voor hen om een uitputtende lijst van tags te creëren zonder hier dagen aan te besteden. Wanneer een grote hoeveelheid afbeeldingen niet voorzien is van een tag wordt het lastig om foto’s snel terug te vinden op een later tijdstip. Dit zorgt er in de praktijk voor dat er vaak opnieuw beeldmateriaal gecreëerd wordt en er dus extra (onnodige) kosten worden gemaakt. AI biedt de mogelijk om dit proces te automatiseren zodat bij iedere afbeelding wordt voorzien van de juiste tags die relevant zijn bij zoekopdrachten. Denk hierbij aan specifieke elementen uit de afbeelding, de kwaliteit en stijl van de afbeelding. Bij e-commerce kan dit zelfs bijdragen aan een betere klantbeleving. Steeds meer consumenten shoppen bovendien op basis van afbeeldingen en met de juiste tags wordt het ook mogelijk om de consument relevante aanbevelingen te doen op basis van de kenmerken van de geselecteerde productafbeelding.

“Het enthousiasme voor AI groeit met de dag”

2. Contentbewerking

Vormgevers besteden vaak veel tijd aan routinematige bewerkingen, zoals het bijsnijden van afbeeldingen, het aanpassen van het formaat voor verschillende platformen en het creëren van diverse varianten van een campagnebeeld. Met AI-gedreven bewerkingsfuncties is het mogelijk om dit proces aanzienlijk te versnellen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de creatieve assets.

3. Het op grote schaal creëren en personaliseren van aantrekkelijke content

De toegevoegde waarde van AI binnen het creatieve proces blijkt vooral uit de mogelijkheid om aangepaste workflows te creëren die designers helpen om sneller en vaak beter te werken. Zodra het mogelijk wordt om content te vinden, aanpassen en publiceren in slechts enkele minuten in plaats van uren, gaan ook de kosten voor het creëren van kwalitatieve content fors omlaag. Hierdoor blijft er vervolgens meer budget en tijd over voor creativiteit en het ontwikkelen van nieuwe content.

Het mag dan in de film slecht aflopen met AI-computer VIKI, in de huidige maatschappij wordt haar inbreng door marketeers juist wel met gejuich ontvangen, gezien de snelheid waarmee AI wordt omarmd. En dat enthousiasme groeit met de dag, zeker ook in de Benelux.

Paul van Keeken
Senior Enterprise Marketing Manager Benelux bij Adobe

Paul van Keeken werkt als Sr. Enterprise Marketing Manager Benelux bij Adobe. Hij heeft ruim 14 jaar ervaring in de marketingwereld. Paul is een gepassioneerde multidisciplinaire marketeer met een expertise in fieldmarketing en strategische marketing. Daarnaast is hij een ervaren woordvoerder op evenementen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!