AI en technieken in semantische SEO

16 november 2020, 10:02

We bevinden ons in het tijdperk van voice search, chatbots en met Siri, Alexa en Google Home zijn kunstmatige-intelligentietechnieken en -tools inmiddels uitermate populair in SEO. Kunstmatige intelligentie wordt de ruggengraat van SEO.

Semantische SEO is een marketingmethode om het verkeer op een site te verbeteren door zoekmachines te voorzien van metadata en semantisch gerelateerde inhoud die de zoekintentie ondubbelzinnig kan beantwoorden. Toen Google en andere zoekmachines in 2011 begonnen te veranderen richting kunstmatige intelligentie, werd het concept van eenvoudige taalverwerking achterhaald. Waar voorheen de zoekopdracht van de gebruiker en het doel van de zoekopdracht werd gekoppeld aan websiteteksten, begonnen zoekmachines nu te werken met objecten en concepten.

Naarmate zoekmachines intelligenter werden en in de echte betekenis van woorden doken, konden contenteigenaren inzetten op het ‘uitleggen’ van webpagina’s met behulp van gecombineerde open data en semantische webtechnologieën. Dit is onder andere bekend geworden met de creatie van Schema.org, een initiatief dat in 2011 is gestart door ’s werelds grootste zoekmachines (Bing, Google en Yahoo!) om tot een gemeenschappelijk gegevensschema te komen om webpagina’s te beschrijven.

Waarom semantische SEO?

Kortom, zoekmachines hebben context nodig om een ​​zoekopdracht goed te begrijpen en er de juiste resultaten voor op te halen. Contexten worden opgebouwd met behulp van woorden, zinsdelen en andere combinaties van woorden en links zoals je bijvoorbeeld ziet in encyclopedieën.

Zoekmachines hebben context nodig om een ​​zoekopdracht goed te begrijpen

Semantische SEO is ook een manier om de inhoud van groepen te maken, die semantisch zijn gegroepeerd in thema’s in plaats van trefwoorden.

Wat is SEO-semantisch schrijven?

Semantisch schrijven via SEO is een methode voor contentmarketing om te scoren op semantische zoekmachines. Bij gewone SEO-copywriting richt een schrijver zich op een bepaald trefwoord. Bij het schrijven van semantische SEO begint een redacteur met een volledige reeks onderwerpen, in plaats van trefwoorden, en past de inhoud aan om semantisch relevante woorden en zinsdelen in te zetten die een gebruiker kunnen helpen een onderwerp te begrijpen, net zoals hij of zij zou doen bij het lezen van tekst op een Wiki.

Vanuit het copywriting-perspectief is het praktisch om te starten met het samenstellen van een vocabulaire met de termen en thema’s die relevant zijn voor jouw onderwerp. Vanuit dit punt kun je strategisch gaan nadenken over de inhoud die je gaat produceren.

Waarom kunstmatige intelligentie relevant is voor SEO

Zoekmachines vertrouwen op kunstmatige intelligentie en machine learning om elke dag antwoorden te bieden op vragen in natuurlijke taal. Dat kan via desktop, mobiel en gesproken zoekopdrachten. Kunstmatige-intelligentiesystemen van organisaties als Google bepalen in feite hoe jouw inhoud scoort en wie die bekijkt. Wanneer we het hebben over veranderingen in de algoritmes die leidend zijn bij het gebruik van zoekmachines, hebben we het over wijzigingen aan het algoritme van een zoekmachine.

Veel getalenteerde SEO-experts spelen dit spel op een hoog niveau en creëren zo enorme waarde voor hun opdrachtgevers, maar er zijn veel methoden waarop machines dit spel beter kunnen beheersen dan mensen.

Kunstmatige intelligentie wordt nu gebruikt om bedrijven te helpen om SEO beter, sneller en op grote schaal in te zetten. SEO-instrumenten die door KI worden aangedreven worden door search engine optimizers gebruikt om meer te doen met minder. En om ambitieuze voordelen te behalen die standaardwerk niet kan evenaren. Het wordt gebruikt om de bestaande inhoud te optimaliseren, nieuwe onderwerpen voor te stellen en zelfs bestaande SEO-verantwoordelijkheden te automatiseren.

Gebruiksvoorbeelden van kunstmatige intelligentie in SEO

Vindbaarheid

Kunstmatige intelligentie ondersteunt het onderzoek van bedrijven, het plannen en optimaliseren van content voor zoekopdrachten en produceert content die de belangrijkste vragen van gebruikers uitlegt. Het levert ook contentideeën waardoor je – met die inzichten – betere en waardevollere content kunt creëren.

Het effect?

Systemen die worden aangedreven door kunstmatige intelligentie helpen je om content beter gevonden te laten worden door de juiste doelgroep.

Zorg voor de juiste vermeldingen

Zoekvermeldingen geven niet alleen je Google-resultaten. Gebruikers in verschillende zoekmachines, mobiele zoekopdrachten, apps en voice-search assistenten bieden real-time resultaten bij het zoeken naar de gegevens of locaties van je bedrijf. Als die gegevens niet kloppen, loopt je ​​bedrijf mogelijk conversiemogelijkheden mis voor klanten die nú op zoek zijn naar jouw producten en diensten.

Maar dat is eenvoudiger geconcludeerd dan opgelost. Ervoor zorgen dat de zoekresultaten van je bedrijf worden vernieuwd in vermeldingen via platforms, is niet iets dat je handmatig kunt doen met het gemak en de snelheid die je misschien zoekt. Tools die worden aangedreven door kunstmatige intelligentie zijn toegankelijk voor bijna real-time updates van honderden programma’s wanneer je bedrijfsgegevens online wilt wijzigen.

SEO opschalen

SEO-programma’s die gebruik maken van kunstmatige intelligentie, kunnen je helpen je SEO-werk op te schalen naar activiteiten die de markt nodig heeft. Als marketeers verliezen we veel tijd aan standaard SEO-inspanningen om inhoud en websites te optimaliseren. Veel van dit werk kan worden geautomatiseerd, waardoor SEO-experts tijd overhouden om aan hoogwaardiger taken te werken.

We verspillen veel tijd aan standaard SEO-inspanningen om onze inhoud en websites te optimaliseren

Inmiddels zijn er tools die automatisch tekst optimaliseren, verweesde webpagina’s repareren, pagina’s zelf optimaliseren voor mobiel en dubbele inhoudsproblemen corrigeren.

Beste methoden voor semantische SEO

De belangrijkste stap in semantische SEO is om primaire en vervolgens secundaire zoekwoorden te kennen die vergelijkbaar zijn, gerelateerd zijn aan of verband houden met primaire zoekwoorden.

Bovendien is het identificeren van nieuwe trefwoorden noodzakelijk omdat de digitale inhoud in hoog tempo groeit. Er moet dus een database komen waarin alle relevante trefwoorden worden opgesteld en die dagelijks wordt geüpdate. Deze trefwoorden worden getagd als semantische trefwoorden. Het gebruik van semantische SEO-tags (inclusief semantische tags voor kop- en voetteksten en semantische trefwoordgeneratoren) is een nuttige methode om content te produceren en heeft uiteindelijk invloed op de resultaten in de SERPs. De inhoud moet worden aangevuld met nieuwe content die zowel de primaire als de secundaire zoekwoorden omvat maar dan met een andere blik.

Topmethoden voor organische conversies

Semantische SEO: produceer content die voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker. Onderzoek semantische siteconstructie, leesbaarheid van content, sentimenten en interne links.

Creëer een onderwerpautoriteit: het opbouwen van autoriteit op een specifiek onderwerp vergroot de relevantie van je content voor zoekmachines en gebruikers. Contextuele analyse: analyseer hoe je te werk gaat ten opzichte van je concurrenten.

Ideeëngenerator voor inhoud: ontdek nieuwe, trending, deskundige content die voldoet aan het zoekdoel van de gebruikers en bouw onderwerpautoriteit op voor jouw website door Natural Language Processing algoritmen te bestuderen.

Content Optimizer: bepaal wat de onderzoeksintentie van de gebruiker is. Stem de zoekwoorden op domeinniveau en paginaniveau af op de zoekintentie van de gebruiker en optimaliseer continu om deze te matchen met je concurrenten.

Rinko de Jong
Directeur-eigenaar bij Seotech

Oprichter van en directeur bij Seotech en gespecialiseerd in het optimaal positioneren van websites in het organische zoekgedeelte van Google. Met een team van SEO specialisten werken wij aan het bouwen van linkprofielen en het verbeteren van domein autoriteit d.m.v. content creatie, website optimalisatie en linkbuilding.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!