Affiliatemarketing in Nederland

29 oktober 2005, 07:57

Affiliatemarketing in NederlandIn de Emerce van deze maand een artikel over de introductie van het Duitse Zanox in de Nederlandse markt voor affiliate-marketing. In het artikel wordt een aardig beeld geschetst van de belangrijkste spelers en de omzetten in deze markt.

In Nederland is volgens het artikel de markt verdeeld tussen 6 partijen waarvan Tradedoubler en Daisycon samen zo’n 80 procent in handen zeggen te hebben. Andere partijen zijn Netdirect, Testnet, Resultonline (overgenomen door Adpepper) en M4N. Zij krijgen daar nu het Duitse Zanox (met als eerste klanten Scarlet, Eurorelais, Het Parool en Eye Center Europe) als concurrent bij. Naar verwachting zullen meer internationale partijen, zoals CommissionJunction, LinkShare en Affilinet (recentelijk overgenomen door Adlink), volgen.

Het is niet bekend hoeveel er wordt omgezet via affiliatemarketing in Nederland. TradeDoubler zegt voor haar adverteerders in 2004 voor 55 miljoen euro aan omzet te hebben gegenereerd en daarmee 40 procent van de markt in handen te hebben. Volgens Daisycon wordt er per maand 50 tot 60 miljoen euro aan omzet gegenereerd via performance based marketing, waaronder affiliate marketing. 1 a 2 procent van de gegenereerde omzet wordt uitbetaald aan de affiliates. De netwerken pakken daarop zo’n 25 tot 30 procent marge, plus vaste kosten en servicevergoedingen die ook op 25 tot 30 procent uitkomen.

Voor zover ik weet zijn er weinig objectieve informatiebronnen over affiliatemarketing, de enige die ik heb kunnen vinden zijn affiliateforum.nl en webaffiliates.nl. Iemand suggesties voor aanvullende bronnen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    Jacobien

    Ik snap de rekensom niet.

    1-2 % affiliate

    25-30 %marge netwerk

    25-30 % kosten, service

    Dan kom ik niet tot de 100.

    Bovendien is het natuurlijk raar dat ze de kosten apart berekenen. Normaal gesproken zorg je ervoor dat de marge ruim genoeg zodat je na de kosten, winst overhoudt.

    Dat er weinig objectieve bronnen zijn, komt mede doordat die hele markt zo ondoorzichtig is als wat.

    Als webmaster moet je ook maar vertrouwen op de exploitatiebureau’s en de adverteerders die de leads/sales moeten goedkeuren.

    En adverteerders moeten maar vertrouwen op de exploitatiebureaus.

    Onderweg kan er heel veel mis gaan…


    29 oktober 2005 om 14:36
    Kasper Katje

    Het gaat om 25-30% bovenop de 1-2% aan affiliatefee.


    29 oktober 2005 om 14:58
    Jurjen Koopmans

    Ik denk dat de markt voor affiliated marketing in Nederland al veel groter is dan deze zes genoemde partijen. Nog buiten de vele aanbieders van buiten Nederland, die ook onze markt (zullen) betreden.

    U kunt affiliates betalen voor de door hen gegenereerde omzet. Betalen voor omzet (en pay per call) zal naar mijn mening DE opvolger worden van betalen voor traffic / clicks (terecht(!)).

    Dat is niet alleen aantrekkelijk voor bureau’s, maar ook voor fabrikanten, retailers en webmasters zelf! M.i. is het een bedreiging voor de pay-per-click-specialisten (en voor de slimme specialisten ook een kans).

    Gezien affiliated links makkelijk zijn te implementeren (Ik heb het al hele kleine onderneminkjes zien doen) verwacht ik niet dat dit een oligopolie wordt van zes grote spelers, maar eerder een concept dat wordt opgepakt door vele kleine en middelgrote spelers op het internet. Zij kunnen geen dure tv-campagnes betalen en zullen kiezen voor deze goede & relatief goedkope vorm van internetmarketing.


    29 oktober 2005 om 16:52
    Jacobien

    @ Martijn

    Op beide fora staan maar een handvol berichten.

    Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik het nog steeds typisch vind dat het oude affiliateforum.nl gehackt werd nadat er iets te kritische berichten op werden gezet.


    29 oktober 2005 om 17:40
    Kasper Katje

    Ik denk dat de markt voor affiliated marketing in Nederland al veel groter is dan deze zes genoemde partijen. Nog buiten de vele aanbieders van buiten Nederland, die ook onze markt (zullen) betreden.

    Wat hier wordt aangehaald zijn de grote partijen, de marktleiders. Uiteraard zijn er nog talloze kleinere netwerken of zelfstandige ondernemingen met een affiliateprogramma.

    Gezien affiliated links makkelijk zijn te implementeren (Ik heb het al hele kleine onderneminkjes zien doen) verwacht ik niet dat dit een oligopolie wordt van zes grote spelers, maar eerder een concept dat wordt opgepakt door vele kleine en middelgrote spelers op het internet.

    Je moet gewoon de verdeling tussen groot- en kleinschalig maken want grote adverteerders of bureau’s gaan normaliter niet meer meerdere en zeker geen kleine netwerken in zee.

    Daarnaast is het ook voor veel publishers (website eigenaren) te tijdrovend en/of te onzeker om met talloze kleine programma’s in zee te gaan.

    Verder komt het een beetje op me over alsof je aanneemt of van mening bent dat het net aan het doorbreken is of nu pas echt opbloeit maar affiliatemarketing bestaat al jaren en ik maak er sinds Amazon er mee begon dankbaar gebruik van.


    29 oktober 2005 om 18:47
    Bas

    @Jurjen, bij Netdirect zijn er al heel veel pay per lead acties. Waarbij je dus niet per traffic/click geld vangt, maar per aanvraag / offerte. Dat is voor beide partijen overigens vaak al gunstiger, ik weet dat ik als site owner er veel meer aan over hield.

    Omzet is een minder goede graatmeter. Dit om twee redenen. Voor de adverteerder hak je in op je marge, dat vinden ze vaak niet leuk. Liever iets meer risico. Voor de site owner zit je met de vraag: heeft de man wel goede verkopers in dienst? Je kan nog zo veel en zo’n goede leads aanleveren, als het bedrijf ze niet binnen haalt, ben jij de pineut.


    30 oktober 2005 om 07:53
    Jurjen Koopmans

    @ Kasper – ik ben het met u eens dat affiliated marketing niet echt nieuw is (ik weet trouwens niet precies wanneer het ontstaan is en ik weet ook niet wie we de geestelijk vader kunnen noemen). Wel denk ik dat veel ondernemers die nu nog betalen voor ‘hits’ of ‘unieke bezoekers’ over een tijdje ook over zullen stappen op ‘kwalitatief bereik’ (pay per call / pay per lead / pay per order) en affiliated marketing is daarvoor een uitstekende en goedkoop implementeerbare tool.

    @ Bas – Ik ben wel eens benieuwd naar de conversiepercentages van aangeleverde leads. Zeker als er met premiums wordt gewerkt (vul hier je gegevens in en ontvang / maak kans op …). Kleinere organisaties zou ik persoonlijk aanraden om een percentage van de omzet/winst uit te keren aan affiliates. Het is aanmerkelijk duurder, maar je neemt geen risico en je hoeft minder te investeren in verkopers / accountmanagers (een goede accountmanager heeft een meerwaarde, dus hangt er ook een prijskaartje aan).


    30 oktober 2005 om 18:51
    Stijn

    Interessant dat hier eens aandacht aan wordt besteed, in mijn ogen is affiliate marketing / performance based marketing een onderschatte vorm van (internet) marketing en zijn er teveel adverteerders cq mediabureaus die deze vorm niet in durven of willen zetten.

    “In Nederland is volgens het artikel de markt verdeeld tussen 6 partijen waarvan Tradedoubler en Daisycon samen zo’n 80 procent in handen zeggen te hebben. Andere partijen zijn Netdirect, Testnet, Resultonline (overgenomen door Adpepper) en M4N”

    Allereerst natuurlijk de vraag: wat is affiliate marketing? Alleen affiliatedeals op basis van verkoop, of ook gedeelde CPL en CPC? Wanneer dat laatste het geval is, dan zouden Tradedoubler en Daisycon wel willen dat ze gezamelijk 80% van de markt in handen hebben, maar dat lijkt me niet echt reeel.

    Probleem is in mijn ogen dat een aantal partijen haar succes of marktaandeel meet aan de hand van de omzet die ze voor HUN klanten behaald hebben. Tsja, als je dan op affiliatebasis auto´s gaat verkopen (ik noem maar wat) dan gaat het hard met die omzet (gescoord voor adverteerders), maar interessanter en relevanter lijkt mij gewoon de eigen omzet binnen NL (dus wat wordt er gefactureerd aan klanten).

    Ook ben ik benieuwd welk deel van de omzet vervolgens naar de affiliates /sitepartners /publishers (hoe je ze wil noemen) gaat, want hier is het ene bedrijf ook transparanter in dan het andere. Veel concurrentie zal overigens betekenen dat ze als ze affiliates willen aantrekken/behouden, ze hogere vergoedingen moeten uitkeren, en als ze adverteerders willen aantrekken/behouden ze lagere prijzen moeten vragen. Conclusie: de marges moeten omlaag?


    30 oktober 2005 om 22:27
    Jeroen Kramer

    Hoe de andere partijen aan hun schattingen zijn gekomen, weet ik niet, maar wellicht werkt een nadere uitleg van onze TradeDoubler-schattingen verhelderend.

    Allereerst zijn de wij de enige partij in Nederland die haar omzetcijfers publiekelijk maakt (ook al met het oog op de komende beursgang van TradeDoubler op 8 november aanstaande). Op basis daarvan zouden onze concurrenten nu met betere marktaandeelschattingen kunnen komen dan wijzelf 😉 Onze schatting is gebaseerd op de werkelijke omzet van TradeDoubler en de omzet van derde partijen die affiliate marketing aanbieden. Hier worden dus geen omzetten van partijen meegerekend die eigen software hebben (bijv. Amazone en vele andere individuele bedrijven) of daarvan gebruik maken (Befree, Falk, maar ook Darts Spotlight). Bovendien worden pure CPM en CPC deals niet meegerekend, hoewel TradeDoubler ook dat soort deals verzorgt. Alleen CPL en CPS, al dan niet AANGEVULD met CPC/CPM/fixed fees worden meegerekend. Op basis van deze criteria en onze eigen omzet van 3,8 miljoen Euro in 2004 (totale groep 65 miljoen Euro), wat grotendeels CPL en CPS is, zijn wij op een marktaandeel van 40% gekomen. Maar wellicht zitten wij daar dus flink naast, al ben ik er wel van overtuigd dat wij marktleider zijn. Ik ben daarom benieuwd of andere partijen nu ook met omzetcijfers durven en willen komen (en dan wel pure affiliate marketing omzet). Ik ben er mij overigens van bewust dat je flink zou kunnen discussiëren over de vraag of pure CPC en misschien zelfs CPM deals ook niet tot affiliate marketing behoren. In ieder geval zijn de definities aan het vervagen (ook partijen zoals Adlink en Webads begeven zich namelijk nu op deze markt)

    De ‘moeder’ der affilitate marketing is echter online boeken gigant Amazon die daar als eerste mee is begonnen.

    Tenslotte een opmerking over de gegenereerde omzet voor onze advertisers. Die was inderdaad in 2004 zo’n 55 miljoen. Dit is alleen omzet die door ons ook daadwerkelijk is gemeten. Indien de advertiser niet per sale betaalt, of alleen maar een vast bedrag, en wij de omzetten vervolgens niet kunnen en/of mogen meten, nemen wij die cijfers (die wij overigens ook aan BBC de Media verstrekken) niet mee. Uiteraard komen wij ook op hele andere en veel hogere cijfers uit, indien we een aantal criteria wel vervagen. Ik ben er ook van overtuigd dat de werkelijke omzetten gegenereerd door Daisycon veel lager liggen dan zij nu beweren, alsmede hun aandeel in affiliate marketing en dat het aandeel van bijv. Netdirect een stuk groter is. Maar nogmaals, zolang de andere partijen niet met meer financiële details komen, blijft het koffiedikkijken.


    31 oktober 2005 om 12:50
    Stijn

    Leuk dat je reageert Jeroen. Ben inderdaad benieuwd wie er nog meer durven.

    “Op basis van deze criteria en onze eigen omzet van 3,8 miljoen Euro in 2004 (totale groep 65 miljoen Euro), wat grotendeels CPL en CPS is, zijn wij op een marktaandeel van 40% gekomen. Maar wellicht zitten wij daar dus flink naast, al ben ik er wel van overtuigd dat wij marktleider zijn.”

    @ Jeroen, ik denk dat als je CPL (dus leadcampagnes die niet via een aff. systeem direct bij de adverteerder terechtkomen) meeneemt, dat de markt groter is dan 9,5 miljoen euro op jaarbasis (dus inclusief oa de proefabonnementen waar bijv Testnet en Netdirect groot in zijn) en ik betwijfel of TD marktleider is. NB: Adpepper is beursgenoteerd dus die cijfers zouden toch sowieso vrij eenvoudig te vinden moeten zijn. De cijfers van Netdirect hebben ooit een keer in de Emerce gestaan, weet alleen niet meer of dat 2003 of 2004 was.


    31 oktober 2005 om 13:17
    Jeroen Kramer

    Beste Stijn,

    Ik zie Testnet en Netdirect ook als soortgelijke aanbieders als TradeDoubler. Bij hun ligt het zwaartepunt in de omzet hoogstwaarschijnlijk inderdaad bij CPL terwijl dat bij ons CPS is. Adpepper is inderdaad beursgenoteerd, maar de cijfers die ze presenteren zijn geconsolideerd, net als de onze overigens. In Nederland zijn ze overigens m.i. een erg kleine speler (en al helemaal op het gebied van performance based marketing (weer een leuke andere term die misschien meer lading dekt).


    31 oktober 2005 om 13:22
    Stijn

    Performance based marketing dekt inderdaad misschien wat meer de lading maar over dat woord struikelde ik zo’n 3 keer tijdens een meeting waar jij geloof ik ook aanwezig was 😉

    Voor mij als publisher zit de meerwaarde van AdPepper NL hem vooral in de internationale CPL deals die ze aanbieden (die AdPepper international binnenhaalt) zoals bijvoorbeeld een Canon nieuwsbrief en de Nokia 20 Lives dit jaar, maar ik denk ook niet dat ze qua omzet het niveau kunnen halen van Tradedoubler, Netdirect of Daisycon.


    31 oktober 2005 om 13:31
    Arno (affiliateforum.nl)

    Als ik zelf kijk naar het aanbod bij affiliate partijen vind ik het interessant om te horen dat TD 40% van de markt bezit. Een snelle blik op alle netwerken qua adverteerders:

    TD = +-175 (correct me if i;m wrong 🙂

    Daisycon = 200? (lastig tellen 🙂

    Zanox = 10 🙂

    M4N = +- 130

    Netdirect en Testnet denk ik 500?

    Alleen wel veel verschil in type adverteerders? De grote aantallen van bijv testnet en netdirect zitten vooral in de bladen / financiele markt. Bij TD en m4n meer in shopping en travel sector.

    Vraag is waar de omzetten worden behaald? Moet dan toch de travel zijn als Td zo’n marktaandeel heeft 🙂 1 Ding is zeker er zit een hoop groei in de markt en ik denk dat veel commissies in de komende periode juist flink omhoog gaan!


    31 oktober 2005 om 14:54
    Koos Kraaijenbrink

    Leuk hoor al die getalletjes en veronderstellingen. Maar ik kijk gewoon naar de centen. En die centen verdien ik toch voor een groot gedeelte bij Tradedoubler. Het zal ook zeker aan de namen liggen. Ga maar een kijken, je wordt helemaal groen en geel van de A-merken die daar staan (KLM, Dell, ebay, Marktplaats, Centerparcs, TUI, Aegon, ING, Mcafee, etc.), het houdt gewoon niet op. Als ik dan ga kijken bij affiliates.nl testnet en al helemaal tradetracker, da’s toch om te gillen? Kalkoenen, etnodating, leenjegek.nl, de meest maffe producten vliegen je om de oren. En je verdient er geen drol mee. Bovendien zijn hun meetsystemen onbetrouwbaar. Dan kun je beter met grote aanbieders werken zoals Tradedoubler en Zanox, al heeft die laatste ook nog weinig interessante namen te bieden, maar dat zal nog wel komen. En Google leek me in het begin ook nog wel leuk, maar die inkomsten gaan nu ook hard achteruit, nu de nieuwigheid (en de nieuwsgierigheid van de bezoeker) voorbij is. In Amerika schijnt al meer dan de helft van de advertentieomzetten via affiliate marketing of performance based marketing (wat is eigenlijk het verschil?) te komen. Het zou me niet verbazen dat dat in Nederland ook gaat gebeuren als ik zo goed om me heen kijk. Volgens mij doet iedere grote adverteerder inmiddels al aan affiliate marketing (en dan moet ik weer verwijzen naar tradedoubler; ik ga toch maar eens aandelen kopen van die gasten ;-).

    Nou, laat me maar komen! Ik geef ze veel omzet met mijn gespecialiseerde sites en verdien er zelf ook goed geld aan.


    31 oktober 2005 om 19:40
    Eric

    @ Koos, leuk z’n verhaaldtje over je eigen ervaringen maar 2 dingen in het kort:

    Google deze maand bij veel mensen hoor ik all times highs (zie forums) en TD is voor YOU misschien de grootste omzet trekker maar dat is bij iedereen anders!

    Ik zit niet te wachten op 40 verschillende aanbieders van reizen die 5 euro per vliegticket betalen, zal best lopen als je een vliegsite hebt maar niet hier!

    Verder zijn er voor ons (e-mail marketing) maar weinig echt interessante akties bij TD gewoon puur omdat het vaak gaat om mensen die een product gaan kopen een dat vaak dus geen impuls aankoop is.

    Waar TD zich te goed voelt voor alle B merken of zelfs nog kleiner vult tradetracker een heel groot gat op, geweldig toch voor die adverteerders? Jij vind het een giller… ik denk eerder dat het een mooie opsta is naar oa daisycon en netdirect.

    Wel vind ik het interessant dat er dus nu weer een groot bedrijf in NL komt en misschien dus meer grote spelers. Is hier eigenlijk wel plek voor? We hebben allemaal kunnen zien hoe AdPepper media zich in de markt vecht en dat gaat niet echt zachtzinnig. Ik ben benieuwd of Zanox nu wel daadwerkelijk de markt kan binnen dringen en een serieuze speler kan worden.


    31 oktober 2005 om 23:35
    Stijn

    “Volgens mij doet iedere grote adverteerder inmiddels al aan affiliate marketing (en dan moet ik weer verwijzen naar tradedoubler; ik ga toch maar eens aandelen kopen van die gasten ;-)”

    Volgens mij valt dat allemaal nog wel mee (of tegen) met iedere grote adverteerder doet aan affiliate marketing. Waar blijven de banken (Rabo, ABN), de Ahold’s, Unilevers, Heinekens en noem maar op?

    “Leuk hoor al die getalletjes en veronderstellingen. Maar ik kijk gewoon naar de centen. En die centen verdien ik toch voor een groot gedeelte bij Tradedoubler.”

    Eerst zeg je: leuk die getalletjes en veronderstellingen, en vervolgens ga je de grootte van een programma meten aan wat jij er verdient. Lijkt me nou ook niet echt een goede graadmeter. Nou werk ik zelf met bepaalde campagnes prima met TradeDoubler, maar je reactie wekt de suggestie dat de rest in de speeltuin de kruimels mag verdelen.

    Bij Netdirect zie ik ook ANWB, Consumentenbond, Sanoma, DSB, Telegraaf, PCM, Telfort & Unicef (ook geen lullige bedrijfjes).

    En dat er dan bij de een (oa. Netdirect) Etnodating loopt, en bij de ander (Tradedoubler) Messengertools, dat lijkt me ook niet zo’n probleem. Ik weet zeker dat er sites zijn waar dergelijke campagnes goed scoren en dat is nou juist de hele gedachte achter affiliate marketing.


    31 oktober 2005 om 23:40
    Stijn

    Zeker interessant Thomas.

    Ik kan me wel vinden in het onderscheid dat je maakt, en het is inderdaad lastig om een marktverdeling te maken over de gehele ‘Performance based’ markt (waarbij je meteen kan afvragen of CPM eigenlijk wel permance based marketing is).

    Als publisher zijnde vind ik echter de CPL markt (dus voornamelijk het leads generen) ook interessant, maar dat kan ook zijn omdat ik zelf voornamelijk aan e-mailmarketing doe en pure affiliation dan weer minder interessant is. Feit is wel dat ook de CPL markt in Nederland een miljoenenmarkt is.

    Wat me ook opvalt is het verschil in benadering van (toekomstige) affiliates. De ene partij neemt klakkeloos iedere nieuwe affiliate aan en zet die ook in de markt “wij hebben 10.000 aangesloten websites”, de ander kiest voor hogere kwaliteitseisen. Ik denk persoonlijk dat hierbij geldt, hoe meer adverteerders die zich op een specifieke doelgroep richten, des te meer je als tussenpartij gebaat bent bij een groot netwerk.

    Het lijkt me echter ook zo dat de meeste fake leads, aanvragen, verkopen en clicks (wanneer er ook op CPC afgerekend wordt) afkomstig zijn van de hele kleine affiliates. Dus wanneer zijn die een lust en wanneer een last (vraag aan Thomas en Jeroen).


    6 november 2005 om 21:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!