Adwords enhanced campaigns, conversieoptimalisatie crowdsourcen en Adwords beheren in Analytics

Nieuws van webanalisten (deel: 139)

Adwords enhanced campaigns, conversieoptimalisatie crowdsourcen en Adwords beheren in Analytics

Alouette Edens dook dieper in de aankondiging van grote nieuwe veranderingen in Google AdWords: ‘enhanced campaigns’, Egan van Doorn bekeek het concept van Pluralis, een nieuw platform dat de mogelijkheid biedt tot  het crowdsourcen van conversieoptimalisatie, en Gerard Rathenau legt ons uit hoe je AdWords campagnes met Google Analytics beheert.

Aankondiging grote verandering in Google AdWords: ‘enhanced campaigns’

Vorige week werd bekendgemaakt dat Google de komende weken ‘enhanced campaigns’ uit gaat rollen. Met deze ‘enhanced campaigns’ wordt het eenvoudiger om campagnes te managen over verschillende apparaten.

De tijd dat klanten alleen de desktop gebruikte om zich te oriënteren en daadwerkelijk online te kopen hebben we allang achter ons gelaten. Daarom wordt het steeds belangrijker om op verschillende apparaten en op verschillende tijdstippen zichtbaar te zijn. Dit betekent: AdWords campagnes kopiëren en targetten op verschillende apparaten zodat je deze los van elkaar kunt optimaliseren.  Bij een klein AdWords account is dit nog niet zo’n groot probleem maar wanneer je aan wat grotere campagnes werkt krijg je een wirwar aan campagnes.

Met deze ‘enhanced campaigns’ is dit niet meer nodig. Adverteerders kunnen verschillende biedingen en advertenties vertonen aan bezoekers die via verschillende apparaten zoeken, op verschillende tijdstippen en locaties. Dit allemaal binnen dezelfde campagne. Een voorbeeld vanaf het AdWords blog:

A breakfast cafe wants to reach people nearby searching for [coffee] or [breakfast] on a smartphone. Using bid adjustments, with three simple entries, they can bid 25% higher for people searching a half-mile away, 20% lower for searches after 11am, and 50% higher for searches on smartphones. These bid adjustments can apply to all ads and all keywords in one single campaign.

Lees alles over de aankondiging van en de veranderingen in enhanced campaigns op Webanalisten.nl

Conversieoptimalisatie crowdsourcen

Enige tijd geleden werd Egan van Doorn geattendeerd op ´Pluralis´, een nieuwe tool die zichzelf afficheert als een ´Crowdsourced solution for conversion optimization´. Klinkt interessant. Een goede reden om eens contact te zoeken met Hagi Erez, de oprichter van het in Tel Aviv gebaseerde Pluralis en hem een aantal vragen voor te leggen.

"Met Pluralis hebben we een platform gecreëerd waarbij we (online) bedrijven kunnen koppelen aan een grote groep gepassioneerde optimalisatiespecialisten. Het doel is om vervolgens gezamenlijk te werken aan Landingspagina optimalisatie. En door de optimalisatie te ‘crowdsourcen’ kunnen we een dergelijke dienst ook beschikbaar maken voor een grote groep bedrijven. Groot en klein.

Het concept is simpel: als opdrachtgever stel je je site beschikbaar, je geeft aan wat je doelen zijn, de do's en de don'ts en stelt een beloning voor diegene die jou de meeste conversie weet op te leveren. Als optimalisatiespecialisten krijg je toegang tot de pagina met de mogelijkheid om titels, tekst, plaatjes etc. te veranderen. Pluralis gaat de verschillende ontwerpen uiteindelijk testen (met echte bezoekers) tot een significante winnaar is gevonden.

Lees meer over het crowdsourcen van conversieoptimalisatie op Webanalisten.nl

Hoe beheer je AdWords campagnes met Google Analytics?

Google AdWords is een zeer belangrijk kanaal voor veel (online) bedrijven. Het heeft een zeer gebruiksvriendelijk interface waarmee je de campagnes kan opzetten en beheren. Toch zijn er enkele rapporten in Google Analytics beschikbaar die het leven van een AdWords specialist eendvoudiger kunnen maken. Welke rapporten zijn dit?

  1. Zoekwoorden matching-rapport
  2. AdWords KPI rapport
  3. Multi Channel Funnels
  4. Engagement rapporten
  5. Zoekwoord combinaties binnen jouw AdWords campagne

Leer meer over deze rapport in het artikel Hoe beheer je AdWords campagnes met Google Analytics? op Webanalisten.nl


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.