Adverteren in gedrukte media, hoe doe je dat?

9 november 2005, 08:08

Heb vanochtend de brochure van het Nederlands Uitgevers Verbond gedownload, over acquisitiefraude. Volgens een persbericht enige tijd terug beloopt deze fraude 400 miljoen euro per jaar. Wat belooft de brochure?

Adverteren in gedrukte media, hoe doe je dat?

Iedere ondernemer heeft met adverteren in kranten en tijdschriften te maken. Voor de een is adverteren een dagelijkse routine, voor de ander iets dat maar incidenteel voorkomt. Maar hoe dan ook, het is voor u van belang te weten met wie u te maken heeft als het om adverteren gaat. Ook is het belangrijk om precies te weten wat u krijgt voor uw geld. In deze brochure kunt u lezen hoe u zich er op eenvoudige wijze van kunt verzekeren dat u zaken doet met de juiste partij.

De brochure opent met een samenvatting ‘waar op te letten bij adverteren?’. De punten hieronder komen eigenlijk telkens op hetzelfde neer. Teken of betaal nooit iets op basis van vage faxen of wazige facturen. Uit de brochure:

  • Bewaar opdrachtbevestigingen, faxen, retourfaxen, facturen en overige correspondentie zorgvuldig.
  • Archiveer advertentieopdrachten en onderhoudt een lijst van uitgevers en/of advertentiebureaus waarbij u adverteert. Zo kan snel worden gecontroleerd of een bedrijf eerder contact heeft gezocht.
  • Wees alert bij een fax met een afbeelding van een advertentie zoals die eerder is geplaatst. Lees altijd de kleine letters! Doorgaans volgt op zo?n fax een telefoontje, waarin wordt verzocht de gegevens te controleren en de fax getekend te retourneren. Malafide bureaus kopi?ren advertenties uit andere tijdschriften of kranten en zelfs van websites en

    plaatsen die op een ‘controlefax’ om de adverteerder in de waan te brengen dat het zou gaan om een vervolgopdracht.

  • Neem de tijd om na te gaan of het verhaal van de verkoper klopt. Laat bij twijfel alles zwart op wit vastleggen.
  • Zorg ervoor dat ook medewerkers alert zijn op de listige trucs van de malafide advertentieverkopers.
  • Plaats bij twijfel nooit een handtekening. Bij bedenkingen over een bepaald aanbod kan Steunpunt Acquisitiefraude worden gebeld voor meer informatie over een bepaalde uitgever of een advertentiebureau.
  • Betaal niet zonder meer een factuur.

Een prima initiatief, maar meer dan een geheugensteun kan het niet zijn. Creatieve fraudeurs zullen, ben ik bang, de theorie in dit soort folders in de praktijk links inhalen. Mooi voorbeeld daarvan recent in de KvK-krant: ondernemer krijgt gratis interview (dus publiciteit), maar ontvangt meteen na plaatsing een rekening van honderden euro’s voor de foto’s die gebruikt zijn. Stond in de kleine lettertjes, zo bleek later…

De brochure van het NUV kun je hier downloaden (PDF).

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

3 Reacties

    jan kolstee

    Regelmatig wordt ik telefonisch benaderd voor advertenties. Steevast is mijn antwoord. Geen probleem we willen graag adverteren maar dan moet u wel bij mij op kantoor langskomen.

    Probleem opgelost.


    9 november 2005 om 11:27
    Feeder

    @Jan

    Ik vind het een pragmatische oplossing. Zal ‘m onthouden als ze mij weer eens bellen. 🙂


    9 november 2005 om 11:40
    MIE.nl

    Het verzoeken om de informatie per fax te sturen is meestal ook al voldoende. Dit soort oplichters houden niet van een papier-spoor.


    9 november 2005 om 15:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!