Adverteren in AdWords met behulp van bedrijfsgegevens: de vier mogelijkheden uitgelicht

15 mei 2017, 09:00

Bedrijfsgegevens. Hoewel ze al jaren bestaan en veel handige functies bevatten, worden ze ook erg ondergewaardeerd. Bedrijfsgegevens zijn in het leven geroepen om een deel van je AdWords-advertenties te automatiseren. Het automatiseren van campagnes binnen grote accounts wordt vaak via tools als Channable of AdCore gedaan omdat ze het managen van campagnes makkelijker maken en vooral omdat ze meer opties bieden en uitgebreidere functies hebben dan bedrijfsgegevens. Toch hebben bedrijfsgegevens een aantal opties die voor zowel kleine als grote AdWords-accounts van waarde kunnen zijn. Daarnaast bieden bedrijfsgegevens een aantal additionele opties doordat Google over informatie beschikt van de gebruiker (locatie, device, et cetera) die je via bedrijfsgegevens kunt gebruiken in je AdWords-teksten. Deze functionaliteit hebben tools van derden niet omdat deze informatie simpelweg niet beschikbaar voor hen is. Wat bedrijfsgegevens zijn en wat je er precies mee kunt, lees je in deze blogpost.

Wat zijn bedrijfsgegevens en wat kan ik ermee?

Bedrijfsgegevens zijn er dus om het beheren van accounts en het aanpassen van advertenties binnen deze accounts makkelijker te maken. Als je bijvoorbeeld een maandelijkse promotie via AdWords op wilt zetten, kun je dit doen met behulp van de bedrijfsgegevens. Je hoeft dan niet handmatig iedere maand een nieuwe campagne aan te maken; AdWords doet dit voor je. Zo hoef je niet bij elke promotie, voorraadverandering of bij ieder evenement een hoop nieuwe advertenties en advertentiegroepen aan te maken.

Waar kan ik beginnen?

Wanneer je binnen de AdWords-interface navigeert naar ‘Gedeelde Bibliotheek’ en vervolgens klikt op ‘Bedrijfsgegevens’, krijg je de optie nieuwe bedrijfsdata aan je huidige selectie toe te voegen. Wanneer je al een AdWords-account hebt en hierbij gebruik hebt gemaakt van Advertentie Extensies, tref je hier al een aantal feeds aan; bijvoorbeeld een hoofdfeed voor website-informatie.

Klik vervolgens op de knop +GEGEVENS en je krijgt de keuze uit een van de vier opties voor het toevoegen van een type feed, namelijk:

  • Advertentieaanpassersgegevens
  • Dynamische display-advertentiefeed
  • Locatietargetingfeed
  • Paginafeed

1. Ad Customizers/advertentieaanpassers

De meest gebruikte functie van bedrijfsgegevens zijn de Advertentieaanpassers (vanaf nu Ad Customizers – klinkt toch een stuk beter). Ad Customizers worden gebruikt om promoties, voorraden of evenementen in jouw advertentie uit te lichten, zonder dit elke keer handmatig te moeten aanpassen of hier een nieuwe advertentiegroep voor aan te maken. Wanneer je regelmatig jouw producten promoot via verschillende acties, is dit een ideale manier om jezelf een hoop werk te besparen.

Hoe werkt het?

Ad Customizers zijn variabelen in jouw advertentietekst, die aan de hand van een zoekopdracht worden gematcht met waarden uit jouw geüploade spreadsheet.

Deze waarden in de spreadsheet kunnen gegevens bevatten van jouw producten zoals voorraad en prijs, die je vervolgens in geselecteerde advertenties/advertentiegroepen en campagnes kunt gebruiken. Je kunt ook een standaardwaarde meegeven in de advertentie, die gebruikt wordt wanneer de zoekopdracht niet overeenkomt met de waarde uit de spreadsheet.

Mogelijkheden

De combinaties en variabelen die je via Ad Customizers kunt toepassen, zijn eindeloos. Naast het targeten van specifieke zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes kun je denken aan:

  • Voorraden (Nog X aantal op voorraad.)
  • Fysieke locatie (Bezoek onze winkel in X.)
  • Countdowns (Onze actie loopt tot datum.)
  • Prijs (Nu voor slechts € x euro.)

Voorbeeld: een van de nieuwste toepassingen

Met behulp van een redelijk eenvoudige spreadsheet hebben we voor onze klant Beaumotica een advertentie variant opgezet van de bekende zin: “Vandaag Besteld Morgen in Huis”. Deze variant hebben we getest tegen “Morgen in Huis? Nog X uur/minuten”. Afhankelijk van de tijd wanneer je zoekt, wordt de X hier ingevuld.

Start date: tijd wanneer de advertentie gebruikt maakt van deze rij.

End date: tijd wanneer deze rij niet meer gebruikt mag worden.

End (date): de datum waarnaar we aftellen, in ons geval de uiterste tijd tot wanneer je kunt bestellen: 23:59 uur.

Binnen de Ad hebben we vervolgens gebruik gemaakt van de countdown functie via de {brackets}. Hierin roep je de naam van jouw bestand aan (in ons geval SameDayDispatchAd) en vervolgens de kolom waar je naartoe aftelt (End). Je eindigt hier met “nl” zodat de ad gebruikt maakt van Nederlandse tekst (uren/minuten in plaats van hours/minutes).

Het resultaat toont een advertentie die afhankelijk van de tijd wanneer jij zoekt verandert. Zoek je om 23:58, dan zal de Ad de volgende tekst tonen in de tweede kop: “Morgen in Huis? Nog 1 Minuut”.

Meer toepassingen?

Dit is uiteraard slechts een van de vele mogelijkheden met Ad Customizers. Wil je meer weten over alle mogelijke toepassingen? Mijn collega Suzanne heeft eerder geschreven over de verschillende toepassingen van Ad Customizers.

2. Dynamische display-advertentiefeed

De tweede optie binnen Bedrijfsgegevens is de optie voor dynamische display-advertenties. Deze optie is speciaal gericht op remarketing via het Google Display Netwerk. Hiermee kun je bezoekers die pagina’s op jouw website bezocht hebben, specifieke informatie tonen uit jouw dynamische display-advertentiefeed.

Hoe werkt het?

Wanneer iemand jouw website bezoekt, zal hij of zij bepaalde pagina’s bezoeken. Wanneer deze persoon vervolgens een advertentie in het Google Display Netwerk te zien krijgt, kunnen gegevens uit de feed gebruikt worden om de advertentie zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij waar hij of zij interesse in heeft getoond. Heeft iemand een vlucht bekeken van Schiphol naar Barcelona, dan wordt via een dynamische remarketing tag een bestemmings-ID van deze pagina meegegeven. Dit ID wordt vervolgens gematcht met gegevens uit jouw feed, waardoor bijbehorende gegevens van deze vlucht in de advertentie getoond worden. Denk hierbij aan een beschrijving van de vlucht, prijs van de vlucht en bijvoorbeeld een afbeelding van Barcelona.

Voor wie is dit geschikt?

In principe kan een dynamische display-advertentiefeed voor iedereen van toegevoegde waarde zijn. Voor retailers is dit echter vaak een overbodige optie, aangezien dezelfde functionaliteiten ook via je Google Merchant Center-feed gebruikt kunnen worden. Ben jij echter geen retailer en heb je geen Google Shopping-feed, dan is de dynamische display-advertentiefeed de uitkomst.

Voor een aantal branches heeft Google een sjabloon klaargezet die je direct kunt downloaden. Voor andere branches is er een algemene feed (genaamd: ‘anders’). Hier staat welke waarden deze feed allemaal kan bevatten.

En hoe nu verder?

Wanneer je een dynamische display-advertentiefeed hebt gebouwd en de dynamische remarketing tag op jouw website geplaatst hebt, kun je aan de slag met het maken van bijhorende advertenties. Hoe dit precies in zijn werk gaat kun je lezen in deze blogpost van Philip.

3. Locatietargetingfeed

Een derde optie die Google onder Bedrijfsgegevens aanbiedt is de locatietargetingfeed. Via deze optie kun je verschillende targetgebieden toevoegen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Standaard locatiefeed

Wanneer je gebruik maakt van Google My Business, en de koppeling met je AdWords-account gemaakt is, zul je al een locatiefeed hebben. Binnen deze feed zie je alle toegevoegde locaties uit Google My Business en de daarbij horende statistieken van deze locaties.

Extra locatietargetingfeed

Wil je een locatietargetingfeed toevoegen om meerdere locaties te targetten binnen meerdere campagnes, dan kun je hiervoor een extra locatietargetingfeed gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld locaties targeten waar je zelf geen eigenaar bent óf locaties targeten die relevant kunnen zijn voor de producten die jij aanbiedt.

4. Paginafeed

De laatste optie binnen bedrijfsgegevens is de paginafeed, waarin je kunt aangeven welke pagina’s jij belangrijk vindt en waar je op wilt focussen. De paginafeed kun je gebruiken via dynamic search ads (DSA), de dynamisch gegenereerde advertenties van Google. Via DSA-campagnes laat je een groot deel van de controle over de inhoud van de advertentie over aan Google. Een groot voordeel van het gebruik van een paginafeed is dat je dit kunt beperken, en bezoekers naar gerichte pagina’s kunt sturen die je aangeeft via deze feed.

Wat is een paginafeed?

Een paginafeed bestaat standaard uit slechts 2 kolommen: de pagina-URL (Page URL) en een aangepast label (Custom label). In de eerste kolom geef je de pagina-URL’s op die voor jou belangrijk zijn en waar je jouw bezoekers naartoe wilt sturen. Zo kun je bijvoorbeeld een selectie maken van belangrijke vakantiebestemmingen waarop jij binnen je campagne wilt focussen.

In de tweede kolom kun je een aangepast label meegeven. Hiermee kun je groepen van dezelfde type landingspagina’s clusteren. Een aantal voorbeelden:

  • Aantal sterren hotels
  • Bestemmingen
  • Productcategorieën

Jouw DSA-campagne kun je vervolgens per advertentiegroep targeten op deze aangepaste labels. Zo maak je bijvoorbeeld een advertentiegroep rondom het label 5-sterren-hotels, zodat Google binnen deze advertentiegroep alleen de rijen en bijbehorende URL’s uit je paginafeed zal meenemen die dit aangepast label bevatten.

Hoe stel ik dit in?

Wanneer je een feed hebt aangemaakt en geüpload hebt, kun je deze vervolgens in jouw Dynamic Search Campaign gebruiken. Maak een nieuwe campagne aan in AdWords met hierin Dynamic Search Ads. Ga vervolgens naar de instellingen van de campagne en selecteer Dynamische Zoekadvertenties. Hier kun je vervolgens de optie selecteren om alleen gebruik te maken van URL’s uit jouw paginafeed.

Tot slot

In deze blogpost heb ik een overzicht gegeven van de verschillende toepassingen van bedrijfsgegevens. Uiteraard is dit slechts het topje van de ijsberg wat betreft functionaliteiten. Heb je vragen of opmerkingen over de toepassingen van bedrijfsgegevens? Laat een reactie achter.

Geert Parlevliet
Online Advertising Consultant bij Traffic Builders

Geert is werkzaam als Online Advertising Consultant bij Traffic Builders en is daarbij continu bezig met het verbeteren van de performance van opdrachtgevers in verschillende branches. Met een grote interesse in SEA, maar ook SEO, Analytics en Affiliate Marketing, heeft Geert veel kennis van de Online Marketingwereld.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!