Advertentiekosten op Facebook: externe website vs fanpage

20 november 2012, 11:59

Het adverteren op Facebook heeft redelijk wat verandering doorgemaakt. Enerzijds is het aantal adverteerders op Facebook de afgelopen tijd aanzienlijk toegenomen, anderzijds is de ruimte die gebruikt wordt voor advertenties op een Facebookpagina uitgebreid. Wat is het effect hiervan op de kosten van het adverteren? Op basis van onze eigen Facebookcampagnes van de afgelopen tijd geven we hieronder een indicatie van de kosten van het adverteren op Facebook.

Op Facebook kan naar twee verschillende pagina’s worden geadverteerd: naar een externe website of naar een Fanpage op Facebook. Aangezien de kosten voor beide opties verschillen, wordt er voor de kostenindicatie een onderscheid gemaakt tussen het adverteren naar Fanpages en externe websites. Tevens kan er op Facebook geboden worden op basis van CPC of CPM. Over het algemeen wordt adverteren op CPC basis gebruikt. Voor de Fanpages wordt tegenwoordig steeds meer verplicht gebruik gemaakt van de CPM basis, met name wanneer een campagne gericht is op het genereren van likes. Voor nu worden de kosten in kaart gebracht op basis van wat werkelijk betaald is voor een klik, hier de werkelijke CPC genoemd. In onderstaande grafieken is het verloop van de kosten weergegeven over de afgelopen 6 maanden.

Klik op de grafieken voor een grote versie.

Uit deze grafieken blijkt dat de kosten voor het adverteren naar Fanpages over het algemeen lager liggen dan naar externe websites. De werkelijke CPCs voor Fanpages liggen gemiddeld tussen de € 0,20 en € 0,45. Voor het adverteren naar een externe website liggen de werkelijke CPCs tussen de € 0,49 en € 0,67.

De reden dat de kosten (met name bij de Fanpages) zo kunnen fluctueren, is omdat het afhangt van hoe erg jouw campagne leeft onder de Facebookgebruikers. Op Facebook worden de kosten bepaald aan de hand van je CTR. Hoe hoger je CTR, hoe lager je werkelijke CPCs zijn (zie grafiek 3). Doorgaans worden advertenties naar Fanpages gecombineerd met “Like-acties”, waardoor het meer aan kan spreken bij het publiek. Dit resulteert vaak in een hogere CTR, en dus een lagere werkelijke CPC.

Kortom, maak je de advertentie/actie interessant voor je publiek, dan is de kans groter dat je kosten lager uitvallen.

Xandra Könning
Senior Search Specialist bij Blue Mango Interactive

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!