Ad:Tech - The future of (blog)advertising

Ad:Tech - The future of (blog)advertising
,

Nog voor dat ik mijn holland.com klompen had aangetrokken kwam ik Henry Copeland tegen. Met zijn casual look was hij makkelijk te herkennen tussen alle andere Ad:tech-ers. Gedurende een uur hebben we uitgebreid over drie onderwerpen gesproken: mijn campagnebudget, zijn idee?n over adverteren met blogs en de teleurstellende creatieve omgeving van New York. Over mijn campagnebudget kan ik kort zijn: dat is nu al zo goed als uitgegeven. Het geniale idee wat we na een korte brainstorm uitgedacht hebben zal volgende jaar online te bewonderen zijn. Over adverteren met blogs kan ik meer vertellen.

Op zijn sessie “Do-it-yourself ad’s” kwam een groep van 75 personen af, waaronder enkele klanten en bloggers vanuit zijn netwerk. Dit jaar is blogadvertising nog geen high profile onderwerp op Ad:tech maar volgend jaar verwacht hij volle zalen te trekken. Er zijn diverse succesverhalen te vinden over blogvertising maar er zijn nog steeds weinig adverteerders bereidt om zich op het blogterrein te wagen. De angst dat de bloggende massa zich tegen de advertiser keert is waarschijnlijk nog te groot. Echter geldt ook hier weer dat ieder nadeel zijn voordeel heb

heeft.

In Nederland heb je bijvoorbeeld de Geenstijl Doritos. In eerste instantie stribbelde Doritos nog een beetje tegen, maar achteraf gezien hebben ze nog nooit zoveel publiciteit gehad omtrent een nieuw smaakje chips. Nu er met de AKO literatuur prijs hetzelfde leek te gebeuren begon Geenstijl zelfs een korte wervingsactie voor hun zogenaamde Guerrilla marketing.

Feit is dat de adverteerder voor een deel zelf kan bepalen welk onderwerp door de blogs wordt opgepakt en welke niet. Bovendien kan een adverteerder er voor zorgen dat er een bepaalde afstand of juist nauwe band met een blog ontstaat. Adverteren met blogads betekent dat je voor een deel een relatie aangaat met de blog en de commenters. Je kan natuurlijk de afstand nemen van een bepaald onderwerp op een blog. En als het echt te erg wordt kan je zelfs beslissen om de advertentie terug te trekken. Om die reden waren tijdens de “Hauswitch” affaire op Geenstijl even geen grote adverteerders te vinden. Je kan er ook voor zorgen dat de doelgroep meer bij het product wordt betrokken zoals iDEAL onlangs gedaan heeft.

Dit laatste blijkt volgens Copeland erg goed te werken. Daarnaast kan je deze betrokkenheid uitbreiden door aan de (re)actie een vervolg te geven. Je gaat als het ware een relatie aan met je doelgroep. Als voorbeeld geeft Copeland zijn huidige campagne met Budget rent-a-car. Bezoekers gaan hier als het ware op Easter egg hunt. Online en offline. Tips komen via de banners. Deelnemers worden op de hoogte gehouden doormiddel van een blog. Het logo of de naam van de adverteerder is zelfs bijna niet meer te vinden. Budget rent-a-car wordt onderdeel van de blogosphere. Dit is volgens Copeland de toekomst van (blog)advertsing. De relatie die je aangaat met je doelgroep is essentieel voor het adverteren. Consumer generated media wordt consumer generated advertising. Dit is ook de reden waarom podvertising misschien wel opgepakt wordt door de massa maar niet zo effectief zal zijn als CGA. Het is namelijk eenzijdig, je gaat geen relatie aan met de doelgroep.

De Budget rent-a-car campagne werd trouwens niet alleen ondersteund door banners vanuit het Blogads netwerk. Sterker nog Blogads werd maar voor een klein percentage van het budget ingezet. Uit de resultaten bleek wel dat 30% van de traffic vanuit zijn netwerk kwam. Dit kan voor een deel ook liggen aan de banners die op Blogads gangbaar zijn (plaatje-praatje weblogstyle). Daarnaast geldt ook hier de standaard regel dat het uittesten van verschillende creaties binnen een campagne de mogelijkheid biedt om de campagne te optimaliseren.

Na onze brainstorm hebben we nog even gezamenlijk gemopperd op de weinig commercieel creatieve omgeving van New York.  Media en reclame bureaus in New York moeten zich te veel zorgen maken om omzet en winst, dit gaat ten koste van de creativiteit. Er is in New york geen passie voor het vak, iets wat ik in Amsterdam op interactief gebied nog wel kon vinden. Om die reden is Blogads ook gevestigd in Montreat, North Carolina en niet in een metropool als New York. Om die reden kan Henry Copeland ook prima wegkomen met een spijkerbroek op Ad:tech en trek ik morgen gewoon mijn holland.com klompen aan. Clogads! Get it?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.