Zo ga je aan de slag met Google’s featured snippets

13 april 2016, 08:00

Featured Snippets nu ook in Nederland

Featured snippets werden al wel weergegeven in Google, maar zijn nu op grote schaal uitgerold in Nederland. Deze uitgelichte fragmenten worden prominent weergegeven in de zoekresultaten en geven direct antwoord op een vraag die gesteld wordt. Mooi detail is dat deze informatie niet van Google’s eigen database afkomstig is, maar content van derden weergeeft.

Nu ook in Nederland

Sinds afgelopen week zijn de featured snippets ook in Nederland op grotere schaal uitgerold. De gegevens van RankRanger bevestigen dit nogmaals.

Content van derden

We kennen de snippets al van data die uit de eigen database van Google wordt gehaald. Voorbeelden hiervan zijn de tijdsweergave, valuta’s omrekenen en de stand in de eredivisie:

Stand eredivisie

In tegenstelling tot de voorgaande snippets en het knowledge graph, is de content van deze nieuwe featured snippets direct afkomstig van derden. Er wordt een korte preview van het antwoord getoond, eventueel een bijpassende afbeelding en een link naar de originele bron. In het onderstaande voorbeeld neemt de featured snippet behoorlijk wat ruimte in beslag en daardoor komt Prescan nog prominenter naar voren dan voorheen.

Voorbeeld featured snippet

Heeft jouw website al featured snippets?

Allereerst is het goed om te weten dat alle vragen waar “hoe” of “wat” in voor komt een trigger zijn voor een featured snippet. Ben je benieuwd of jouw website ook al featured snippets heeft? Bekijk dan eens alle zoekopdrachten van je website in Search Console. Ga naar zoekverkeer > zoekanalyse en filter vervolgens op woorden als “hoe” of “wat”. Het volgende zegt John Mueller (Google) hierover:

“Look for longer question-type queries and oftentimes if you try those out, you’ll see that we are showing some kind of quick answer or snippet type thing for those types of queries. That’s one way you can try and find these.”

Wanneer krijg je featured snippets?

Het algorimte voor het bepalen van de featured snippet verschilt van het ‘normale’ algoritme. Het is namelijk zo dat niet per se de nummer 1 positie in Google zorgt voor een featured snippet. De snippet is over het algemeen ook terug te vinden in de top 5 van de organische resultaten. Een goede mogelijkheid voor websites die lager ranken en toch een snippet vermelding mee willen pakken.

Opvallend is het onderstaande voorbeeld. De zoekopdracht heeft betrekking op een model van de Universiteit Twente (UT). Google prefereert Wikipedia als snippet, ondanks het feit dat het overgrote gedeelte van de resultaten verwijst naar de UT én het een model is van de UT. Een juiste opmaak en opbouw is dus van belang bij het verkijgen van een snippet. In de volgende paragraaf gaan we hier op in.

utwente

Hoe krijg je featured snippets?

In tegenstelling tot andere rich snippets is het volgens de documentatie van Google niet mogelijk om een pagina te markeren voor uitgelichte fragmenten. Het is een combinatie van verschillende factoren die ervoor zorgt dat je verschijnt als featured snippet in de zoekresultaten.

Om erachter te komen op welke wijze Google deze snippets toont, heb ik verschillende featured snippets onderzocht en zijn er enkele zaken die bij vrijwel alle snippets terug komen. Het is belangrijk om met het volgende rekening te houden:

  • Vraag

Bij vrijwel alle featured snippets is er een zeer hoge relevantie waarneembaar tussen de zoekopdracht in Google en de title of kop van de pagina. Laat de vraag dan ook letterlijk terugkomen op je pagina.

  • Antwoord

Pagina’s met een duidelijk en gedetailleerd antwoord op de vraag maken meer kans op een vermelding. Maak het antwoord zo getailleerd mogelijk, maar houd het wel beknopt. Het gebruik van opsommingstekens of een duidelijk stappenplan zijn hierbij een handig hulpmiddel.

  • Structuur

Maak zoveel mogelijk gebruik van microdata en een nette HTML-code. Hierdoor weet Google precies waar je pagina over gaat en welke informatie je voorschotelt aan je bezoekers. Daarnaast is het van belang om gebruik te maken van entiteiten (mensen, dingen, plaatsen). Na de Hummingbird- en Rankbrainupdate is Google in staat om het eigenlijke doel van de zoekopdracht te achterhalen.

Hoewel Google in Nederland hier nog niet altijd in slaagt, is het wel de kant die Google op gaat. Zorg er dus voor dat je je niet alleen richt op de exacte woorden (strings) die je gebruikt, maar dat je meer een beschrijvend (things) antwoord geeft.

Volop kansen

Hoewel er kritiek is op de featured snippets vanuit de SEO-gemeenschap (de organische resultaten worden nog meer naar beneden gedrukt), is het in mijn ogen juist een kans voor SEO. Zorg ervoor dat je een autoriteit wordt en richt je site zo in dat je kans maakt op featured snippet vermeldingen. Met zo’n vermelding kom je prominent naar voren, vergroot je je naamsbekendheid en heb je een uitstekende bron van traffic te pakken.

Okke Heusinkveld
SEO specialist bij Heusinkveld

Okke Heusinkveld is een online marketeer met als specialisatie SEO. Dagelijks is hij bezig met het analyseren van linkprofielen, zoekgedrag en de betreffende markt. Okke kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de SEO strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van off-site optimalisatie, content marketing en domeinstructuren.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul

    De meeste pagina’s van de schrijvers op Ensie.nl worden door Google met een Snippet beloond. Erg mooi om te zien en een beloning voor iedereen die in content marketing investeert. SE0-wise hebben we het dus goed gedaan? Qua branding voor onze schrijvers hebben we het zeker goed gedaan!

    Echter qua website traffic weet ik nog niet wat het effect is. Waar we elk jaar bijna verdubbelen in bezoek, zien we nu voor het eerst zelfs een kleine teruggang in groei. De vraag is dus of de zoekende direct van een antwoord wordt voorzien en niet meer doorklikt of juist wel…?! The jury is out!


    13 april 2016 om 11:23
    okke

    Hi Paul, bedankt voor je reactie. SEO-wise helemaal top gedaan 🙂 Uiteindelijk ontvang je voor je werk een beloning in de vorm van een featured snippet.

    Natuurlijk is het zo dat niet iedereen doorklikt omdat men het antwoord al te pakken heeft. Toch zie je (gemerkt of ongemerkt) wel de bedrijfsnaam bij het resultaat staan. Daarnaast is mijn verwachting dat er nog genoeg mensen wel doorklikken, omdat ze bijvoorbeeld meer informatie willen. De toekomst gaat het uitwijzen. We blijven het monitoren.


    13 april 2016 om 15:07
    Johan Even

    Per toeval ontdekte ik vandaag dat ik ook een uitgelicht resultaat had over stapeltellen, een manier van optellen die bij geocaching gebruikt wordt. Supertrots eigenlijk wel 🙂

    Dit geeft maar weer eens aan dat geforceerde SEO niks helpt. Gewoon kwalitatieve content geven aan je bezoekers en Google weet je te vinden en zal dit waarderen.


    8 mei 2016 om 06:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!