8 tips voor contentmarketing van contentmarketingexperts
Elke seconde komen er 17 webpages bij. Elke seconde. Dus terwijl je dit leest, zijn er minstens 34 webpagina’s bijgekomen. Elke dag worden er 2 miljoen blogposts geschreven. Meer content betekent niet automatisch dat het allemaal goede content is. De focus moet liggen op de kwaliteit, niet op kwantiteit. In dit blog lees je 8 tips voor het maken van goede content naar aanleiding van het Congres Content Marketing & Webredactie in Utrecht op 20-11-2014.
1. Maak content voor de beleving, geen opsomming van features – Margot Bloomstein
Bezoekers willen ontdekken, vergelijken en oriënteren. Help ze daarom ook in deze fasen van de customer journey. Geef bezoekers een beleving op je website. Laat zien waar je merk voor staat, hoe het aansluit op de doelgroep en hoe het in de behoefte van je doelgroep voorziet. Overigens, voor de snelle beslissers kun je natuurlijk best die opsomming van features noemen.
Wanneer je de bezoeker beter helpt in de fase voor de aankoop, kan het zijn dat de bezoeker uiteindelijk minder koopt, omdat deze beter weet waarnaar hij wel en niet op zoek is. Dit hoeft helemaal niet erg te zijn, want de bezoeker heeft in ieder geval geen negatieve ervaring met je merk.
2. Stel het contentmodel centraal voor alle devices – Noz Urbina
Content kun je indelen in een model. Aan de hand van dit model kun je vervolgens de content per type devices gaan indelen. Het voordeel van het ophangen van content aan een model is dat de content gestructureerd wordt en consistent over de verschillende devices gebruikt wordt. Het contentmodel is het skelet van adaptieve, crossmediale, omnichannel-contentstrategieën.
3. De content-checklist om content viraal te laten gaan – Peter Minkjan
Content die viral gaat bevat:
- Humor
- Actualiteit
- Herkenning
- Ontroering
- Inspiratie
- Of is gewoon fantastisch
Lukt dit niet, dan kun je altijd nog voor een plaatje met katten gaan. Of nog beter: een plaatje met katten en baby’s: gegarandeerd succes.
4. Content is het antwoord op de vragen vanuit problemen van je klant – Jeroen Huynen
Elke persoon heeft problemen. Vanuit een probleem komt een bezoeker vaak bij jou op de website. Een probleem van een persoon kun je zien als een vraag van deze persoon naar een oplossing. Met content kun je deze oplossing bieden, zorg dat je content het antwoord is op de problemen van je doelgroep. Want zo creëer je positieve contactmomenten met je doelgroep én vergroot je de kans op conversies.
5. Analyseer je content aan de hand van MBTI-voorkeuren van je doelgroep/bezoekers – Bart Meerdink
MBTI staat voor Myers-Briggs Type Indicator, gebaseerd op het gedachtegoed van Carl Jung. Voorkeuren van mensen zijn ingedeeld in 4 gebieden: Idealist, Bewaker, Rationalist en de Artiest. In totaal zijn er 16 mogelijke typen personen.
Belangrijk is om je doelgroep/bezoekers in kaart te brengen. Binnen welk gebied bevindt de doelgroep zich voornamelijk wanneer ze naar jouw product zoeken? Kijk vervolgens naar je content op de website en deel dit op aan de hand van de gebieden. Komen de gebieden overeen met je doelgroep of juist helemaal niet? Aan de hand van deze analyse kun jij content beter bij je doelgroep laten aansluiten.
6. Mobile first, dan responsive, dan personaliseren – Jossine Modderman
Zorg dat content eerst goed werkt op en bereikbaar is vanaf mobiele devices. Daarna moet de content geschikt zijn voor een responsive website en als laatste kun je de content personaliseren. Je content moet op elk moment van de dag, waar dan ook bereikbaar zijn.
7. Verwerk consistent je merkwaarden in al je content – Jossine Modderman
Zorg dat alle content die je maakt, zowel offline als online, dezelfde merkwaarden weergeeft. Zo wordt je content herkenbaar, bouw je aan je merk en laat je zien waar je organisatie voor staat. Deze merkwaarden moeten aansluiten bij je doelgroep. Blijf trouw aan je merkwaarden, zo blijf je bij jezelf en doe daarnaast nooit concessies aan kwaliteit!
8. Wees een autoriteit, mensen doen altijd wat een autoriteit zegt, zeker bij twijfel – Mischa Coster
Mensen zijn altijd op zoek naar bevestiging. Deze bevestiging krijgen ze het liefste van iemand met een witte jas aan. Bijna iedereen neemt klakkeloos aan wat deze persoon met de witte jas adviseert. Zorg dat jij online de man met de witte jas bent binnen je branche. Je zult zien, mensen komen naar jou voor bevestiging.
Start nu met contentmarketing binnen jouw organisatie!
Onderstreep de uitspraken van de bovenstaande personen (die veel slimmer zijn dan ik ben) ten zeerste.
Maar het is allemaal niet zo makkelijk.
“Start nu met contentmarketing binnen jouw organisatie!”
Maar hoe dan? 🙂
@ Mike van Hoenselaar
Wellicht kun je eens een inventarisatie maken van de vragen die jullie krijgen van klanten. Dat zijn relevante onderwerpen voor jouw doelgroep 😉
@Joris:
Het is meer dat mijn klanten contentmarketing overal horen en iedereen maar verteld dat het de nieuwe Koolaid is.
Maar er zijn er maar verdomd weinig die fatsoenlijk vertellen hoe er op een goede manier mee begonnen kan worden zodat het ook wat oplevert.
Maar vanuit vragen van klanten inventariseren en daar over gaan schrijven is een goede tip.
Wel maar een klein onderdeel natuurlijk, maar je moet ergens beginnen :).
Genoeg te doen in 2015!
@anniek:
“Hoe kun je er nu voor zorgen dat klanten je nog eerder en nog vaker gaan vinden? Juist. Je gaat bloggen.”
Ik hoop niet dat je dit vanuit een SEO gedachte bedoeld.
Dat proef ik namelijk wel een beetje.
Gaan bloggen voor SEO is ZO verkeerd.
Dat gaat nooit lang goed namelijk.
De tips zelf zijn heel sterk.
Heel goed artikel!
*bookmarkdoet*
@Mike van Hoenselaar
Nee, je moet nooit gaan bloggen om het bloggen. En SEO of zoekmachines moeten nooit een reden zijn. Alles wat je doet, moet je doen voor je bezoekers/ klanten.
Bedenk ook altijd eerst wat je doel is, daarna hoe je dit kunt bereiken en met welk middel. Een blog kan een middel zijn, maar misschien is kun je ook je navigatie uitbreiden, of content op product- en categorie pagina’s. Een blog is een middel. En afhankelijk van je doel kan een blog starten geschikt zijn.
@Mike van Hoenselaar
Overigens bedankt voor je compliment! 🙂
Ik begrijp wat je vraag vandaan komt. Ik kom uit dezelfde situatie. Mijn inziens is er vaak een behoorlijke kloof tussen wat mensen denken dat de doelgroep al lang weet en wat ze daadwerkelijk weten. Niet zo goed, want kennis die je bezit zie je al snel als algemene kennis, terwijl de praktijk laat zien dat dat niet zo is
Artisan met ‘artiest’ vertalen is wel creatief, maar allesbehalve correct… het is namelijk een ambachtsman.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!