8 redenen waarom call tracking onmisbaar is voor marketeers
Meer dan ooit heerst het beeld dat de consument liever chat of mailt dan belt. Steeds meer bedrijven voeren klantenservice via Whatsapp, sommige hebben slechts nog een contactformulier op hun site. In de realiteit blijkt echter dat bijna driekwart van de mobiele zoekopdrachten in een telefoontje resulteren. In 2015 introduceerde Google zelfs de ‘call-only ads’ bovenaan de zoekresultaten. Eén klik en je bent direct in contact met het bedrijf, zonder een bezoek aan de website. Leuk, maar de meeste analytics-tools meten alleen online conversies. Dat betekent dus dat je een groot gedeelte aan data mist. Call tracking is daarvoor de oplossing.
Wat is call tracking?
Voor online marketeers is het meetbaar maken van resultaat essentieel. Campagnes worden geoptimaliseerd op basis van relevante data met als doel zoveel mogelijk rendement uit het marketingbudget te halen. Online is alles meetbaar, maar als een consument telefonisch contact opneemt met een bedrijf, was dit voorheen niet terug te zien in Google Analytics. Met call tracking meet je deze telefonische contactmomenten en zie je deze terug als conversies in je Google Analytics.
De calltracking-software past automatisch het telefoonnummer aan per kanaal of per sessie. Per kanaal betekent dit dat een AdWords-advertentie een ander telefoonnummer toont dan een Facebook-advertentie van hetzelfde bedrijf. Per sessie betekent dit dat er per bezoeker een ander telefoonnummer wordt weergegeven. Door de toevoeging van telefonische conversies aan de huidige webconversies die standaard worden weergegeven in Google Analytics, helpt call tracking dus bij het gericht optimaliseren van campagnes.
8 redenen waarom call tracking onmisbaar is voor marketeers
Hier zijn 8 redenen om call tracking te overwegen.
1. 70 procent van mobiele zoekopdrachten resulteert in click-to-call
Het gebruik van mobiel internet blijft stijgen; 80 procent van de Nederlanders is in bezit is van een smartphone. Dit device wordt steeds vaker gebruikt om snel iets op te zoeken. Volgens Google eindigt liefst 70 procent van die mobiele zoekopdrachten in een click-to-call, met als gevolg dat veel advertenties en websites tegenwoordig een click-to-call-button hebben. Zonder call tracking heb je als marketeer geen zicht op die conversies: een gemiste kans.
2. De consument kiest voor ‘bellen’ versus ‘contactformulier’
Google registreert sinds een jaar meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten op een desktop. Een responsive website is dus noodzakelijk. Als bezoeker van een mobiele site kun je vaak op twee á drie manieren contact worden opnemen:
- via een contactformulier;
- via een livechat met de klantenservice;
- door te bellen.
Bij kleine of middelgrote bedrijven geeft de consument een duidelijke voorkeur aan bellen. Van de drie gegeven opties kosten de bovenste twee voor gebruikers enige moeite, zeker op een smartphone. Consumenten willen zoveel mogelijk informatie verzamelen op de simpelste manier. Bellen is vaak de makkelijkste en eenvoudigste optie.
3. Telefonische leads zijn waardevoller dan online leads
Op basis van verschillende praktijkcases van aanbieders van calltracking-software blijkt dat telefonische leads vaker leiden tot verkoop dan web-leads. Voornamelijk in business-to-business, dienstverlening en bij luxe of dure producten wordt in 70 procent van de gevallen direct gebeld. Ook beoordelen bedrijven de kwaliteit van telefonische leads hoger, dan de leads via online kanalen. Het optimaliseren van marketingcampagnes op basis van telefonische conversiedata, kan dus nóg meer waardevolle leads opleveren.
4. Meer inzicht in klantgedrag en klanttevredenheid
Stel, een potentiële klant komt op je website via AdWords, later nogmaals via Google Search, maar in de analytics is geen conversie af te lezen. Heeft de klant ontevreden de website verlaten? Gevonden waar hij naar op zoek was? Of heeft de klant telefonisch contact opgenomen? Zonder call tracking weet je dat niet. Call tracking geeft naast een completer inzicht in conversies, ook beter inzicht in de wensen van de klant en het succes van online en offline campagnes.
5. Offline marketingcampagnes worden gemeten
Call tracking biedt ook de mogelijkheid om offline marketingcampagnes te meten. Offline activiteiten, zoals media-uitingen op abri’s en via radio- en televisiereclames, kunnen per campagne of per kanaal een uniek telefoonnummer krijgen. Zo kun je de effecten van verschillende offline campagnes bijhouden en weergeven in je analytics-account.
6. Compleet data-inzicht
Met de toevoeging van call tracking krijg je dus een volledig data-overzicht met online webconversies en telefonische conversies die via web en offline kanalen binnenkomen. Dit alles kan worden geïntegreerd met Google Analytics en AdWords. De telefonische conversie kan vervolgens worden aangemaakt als doelmeting. Op deze manier kunnen de campagnes met de toevoeging van call tracking verder worden geoptimaliseerd.
7. Campagnes worden effectiever
Door het complete overzicht van alle data krijg je een beter inzicht in de effectiviteit van campagnes. Heb je het budget in de meest doeltreffende campagnes geïnvesteerd? Mogelijk zorgt een bepaalde campagne voor weinig online conversie, maar wel voor veel telefonische leads. Zonder de data van call tracking zet je het budget wellicht op een andere manier in, met als gevolg dat veel waardevolle leads verloren gaan. Call tracking zorgt ervoor dat je gericht kunt investeren in campagnes, met maximaal resultaat en een betrouwbare return on investment (ROI).
8. Telefonisch converteert eerder in het funnel
Tot slot kunnen campagnes niet alleen effectiever worden ingezet, je bespaart ook geld op je AdWords-campagne. Dankzij de click-to-call-buttons is een klant eerder geneigd om direct actie te ondernemen en te bellen. Telefonisch converteert namelijk eerder in de funnel dan online. Dit betekent dat een click-to-call-button advertentiekosten kan verminderen.
Aan de slag met call tracking, maar hoe?
Als je besluit om call tracking in te zetten, heb je de keuze uit verschillende aanbieders van calltracking-software. Vanaf het moment dat de software is geïmplementeerd, is het mogelijk telefoongesprekken te meten als conversie. Vervolgens moeten er doelmetingen worden aangemaakt om telefonische conversies bijvoorbeeld per kanaal te kunnen meten. De calltracking-software toont per kanaal of per nieuwe gebruiker een ander telefoonnummer.
Stel dat een bezoeker via een AdWords-advertentie jouw website bezoekt en vervolgens belt, zorgt de calltracking-software dat er een uniek telefoonnummer wordt getoond. Vervolgens kan de conversie worden herleid naar AdWords per kanaal en per sessie, zodat onder meer de zoekwoorden en landingspagina’s inzichtelijk kunnen worden gemaakt.
Voor bijna alle bedrijven is call tracking aan te bevelen. Zeker in de business-to-business markt, waarin de meeste leads via de telefoon binnenkomen. De resultaten zijn direct zichtbaar in het dashboard van de software en indien gewenst ook in jouw Google Analytics of CRM-systeem. Het inzetten van call tracking verrijkt de data en vergroot het inzicht, waardoor het optimaliseren van campagnes veel gerichter kan.
De telefonische conversies zijn dus een toevoeging op de huidige webconversies in Google Analytics. Deze toevoeging maakt het conversieplaatje compleet, wat een veel beter beeld geeft van de waarde van een campagne. Dit leidt tot meer succesvolle campagnes en een hogere ROI.