4 tips om de conversieratio van je affiliate website te boosten

3 december 2012, 13:59

Je hebt als publisher een nette affiliate website opgezet en je hebt je PPC, SEO, e-mail en andere online marketing-kanalen zodanig geoptimaliseerd dat je vrij veel verkeer genereert. Maar je merkt dat je conversieratio, ongeacht het feit dat je veel verkeer genereert, relatief gezien nog vrij laag ligt of in ieder geval beter kan. Hieronder vind je 4 tips die je kunnen helpen om je conversieratio wat op te krikken.

Tip 1: Kom erachter wat de gemiddelde conversieratio is

Voordat je begint aan het optimaliseren van je productpagina’s zul je eerst erachter moeten komen wat zo’n beetje de gemiddelde conversieratio is wat betreft de markt waar je in zit of de producten welke je promoot. Dit kan namelijk nogal verschillen van markt tot markt en van product tot product. Vaak is het zo dat producten met een hoge waarde een lage conversieratio hebben terwijl producten met een lage waarde beter converteren.

Om hierachter te komen kun je het beste contact opnemen met het affiliatenetwerk of één van de affiliatenetwerken waar je mee samenwerkt. Vaak hebben affiliatenetwerken ook channelmanagers welke zorgen voor de affiliatemanagement van verschillende sectoren. Indien je bijvoorbeeld een website hebt waar je schoenen promoot kun je het beste vragen naar de contactgegevens van de channelmanager ‘Kleding’ van het affiliatenetwerk. Deze kun je in een mailtje de vraag voorleggen hoe jij ervoor staat wat betreft jouw conversieratio t.o.v. andere affiliates en hoe hoog de gemiddelde conversieratio binnen jouw sector ligt. Houd het wel algemeen: ga dus niet vragen naar exacte conversieratio’s van specifieke concurrenten aangezien dit privacygevoelig is.

Tip 2: Verrijk de doorklikmogelijkheden

Over het algemeen zijn affiliate websites voor klanten niets meer dan sites waar ze meer kunnen leren over bepaalde producten en/of diensten, zowel inhoudelijk als prijstechnisch. Vaak zie je echter dat sommige, vaak kleinere, affiliate websites doorverwijzen naar slechts één of enkele advertisers. Dit heeft voor de klant als nadeel dat ze niet genoeg mogelijkheden krijgen aangeboden. Het kan namelijk zijn dat de bezoeker het product persé wil bestellen bij een bepaalde webshop: indien hij deze niet vindt tussen de advertisers welke jij promoot stijgt de kans dat de bezoeker wegklikt. Dit werkt ook in het nadeel van jouw conversieratio en voor het aantal sales doordat je minder cookies achterlaat (vaak klikken bezoekers door naar meerdere webwinkels), wat zorgt voor een lagere kans op een lead.

Zorg er dus voor dat je verschillende advertisers promoot. Een ideale manier om dit te doen is door een vergelijkingsmodule te bouwen (met behulp van productfeeds). Zo krijgen jouw bezoekers de mogelijkheid om op hun gemak de prijzen te vergelijken bij de verschillende webshops.

Een ander voordeel aan het verrijken van de doorklik mogelijkheden is dat je op deze manier in de campagnestatistieken (in je profiel op de affiliate netwerk website) zult zien dat bepaalde advertisers een hogere conversieratio hebben dan andere advertisers. Indien je website geen onafhankelijke vergelijkingssite is zou je de doorklikmogelijkheden naar advertisers met een hogere conversieratio wat opvallender kunnen maken door deze bijvoorbeeld in een ’tip’ sectie te plaatsen.

Tip 3: Voeg video’s toe aan je productpagina’s

Des te meer jouw bezoekers worden geïnformeerd over een product, des te groter de kans wordt dat ze door zullen klikken naar de advertiser. Een geweldige manier om je bezoekers meer te informeren op een snelle, makkelijke en leuke manier is het toevoegen van video’s.

Vele onderzoeken laten zien welke voordelen het heeft om producten toe te voegen aan productpagina’s. Zo blijkt uit een test van de huishoudelijke artikelen e-tailer Stacks and Stacks dat de kans dat een klant een product toevoegt aan de winkelmand met maar liefst 144% stijgt nadat deze een product video bekeken heeft. Een ander onderzoek, van Shoeline.com, laat zien dat productpagina’s met video’s 44% beter converteren dan productpagina’s zonder video’s.

We kunnen uit het bovenstaande concluderen dat het toevoegen van video’s binnen productpagina’s bezoekers sneller triggeren om een aankoop te doen. Voor jou als affiliate marketeer houdt dit in dat zowel de CTR als de kans op een lead stijgt. Zorg er daarom voor dat, indien het relevant is, je altijd een bijbehorende (het liefst ook aantrekkelijke) video hebt binnen je productpagina’s. Test ook wat het beste voor je werkt: voor het ene type website werken commerciële video’s het beste terwijl bij andere type websites (voornamelijk onafhankelijke vergelijkingssites) review video’s het beste passen.

Tip 4: Test met co-branded landing pages

Een wat onderschatte, maar zeer effectieve manier om je conversieratio te boosten is het gebruik maken van co-branded landing pages. Een co-branded landing page houdt in dat de landingspagina van de advertiser, nadat de bezoeker verwezen is vanuit de publisher, bepaalde elementen van de publisher bevat als een logo en een welkomstekst.

Stel je hebt een coupon website waar je kortings- en promotiecodes aanbiedt. Wanneer een bezoeker doorklikt naar de advertiser ziet deze over het algemeen niets meer terug van je site op de pagina van de advertiser. Wanneer de advertiser een co-branded landing page heeft ziet de gebruiker op de site van de advertiser nog steeds dat hij van jouw site afkomt. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een ‘affiliate window’, een banner bovenin de pagina waarin de bezoeker het logo van de publisher ziet en een tekst waarin vermeldt wordt dat de klanten x% korting krijgen omdat ze van jouw website afkomen.

Over het algemeen zien publishers altijd een stijging in de conversieratio wanneer de advertiser een co-branded landing page heeft in samenwerking met de publisher. Zo heeft de website MyVoucherCodes een stijging in de conversieratio meegemaakt van 2,5% naar 10,9% nadat de advertiser een co-branded landing page heeft ingezet. Ook beveelt Google (Affiliate Network) co-branded landing pages aan:

“Co-branded landing pages strengthen brand recognition for both your brand as well as the publisher’s brand. If the publisher’s website employs a Loyalty and rewards model or has a highly engaged customer base, increasing affinity between your brand and the publisher’s brand might potentially increase your conversion rate.”

Het lastige wat betreft het aanvragen van een co-branded landing page is dat je dit niet (volledig) in je handen hebt: je zult de advertiser namelijk om toestemming moeten vragen, waarna je samen met de advertiser een plan, doel en ontwerp moet maken voor de landingspagina. Je zult contact moeten opnemen met de advertiser en moeten uitleggen wat de voordelen voor beide partijen zijn. De beste manier om dit te doen is door een e-mail te versturen naar de advertiser met het volgende:

  • Een voorstel om samen een co-branded landing page als test op te zetten met als doel het aantal leads te verhogen en de conversieratio op te krikken (voor beide partijen!)
  • Een ontwerp van een landingspagina zodat de advertiser een beeld krijgt bij hoe een co-branded landing page eruit zal zien
  • Een aantal cases (en cijfers) van advertisers die gebruik hebben gemaakt van co-branded landing pages en positieve resultaten behaald hebben

Indien je een (relatief) kleine affiliate bent, maak je weinig kans: over het algemeen passen advertisers co-branded landing pages alleen toe met grote/bekende affiliate websites.

Uiteraard zijn er nog vele andere manieren om je conversieratio te boosten. Heb je zelf nog andere effectieve tips en trucs? Laat het weten in de comments!

Samer Hadi
Entrepreneur bij Samer Enterprises

Samer Hadi, online strateeg en ex-freelancer op het gebied van online marketing en design (webdesign, grafisch design, UX- & UI design). Heeft veel organisaties geholpen met het trekken van onwijs veel converterende traffic & er gelikt uit laten zien. Is momenteel eigenaar van LogoLove, een logo ontwerp studio. Let's connect!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Christiaan Solcer

    Leuk artikel Samer. Ik kan je vertellen dat we met onze site Couponcode.nu een branded landingspagina hebben bij Zalando en dat dit bij ons voor een conversieverhoging van 120% heeft gezorgd.


    3 december 2012 om 14:49
    samerhadi

    Erg goed om jullie positieve ervaringen met een branded landingspagina te horen Christiaan. Het is voor de grotere affiliates zeker waard om een keer te testen met co-branded landingspagina. Een conversieverhoging van 120% is namelijk niet niks!


    3 december 2012 om 14:59
    Henny van der Pluijm

    Handige tips, Samer!


    4 december 2012 om 07:07
    rob

    Volgens mij is een co-branded page meer dan alleen een affiliate banner op je website plaatsen, of zie ik dat verkeerd?


    4 december 2012 om 09:54
    Erik G

    @rob, het voorbeeld gaat over de landingspagina bij de adverteerder. Jij hebt een affiliate banner op je eigen website. Als de bezoeker daarop klikt komt hij/zij op de landingspagina van de adverteerder. Daar zou je dan weer kenmerken van jouw website kunnen plaatsen.


    4 december 2012 om 14:32
    samerhadi

    @ Rob inderdaad wat Erik zegt. Het is geen affiliate banner op je website, maar een aangepaste landingspagina van de adverteerder waar kenmerken o.i.d. van je website te vinden zijn, als een logo of een speciale welkomstekst (zie voorbeeld in het artikel).


    4 december 2012 om 15:26
    levi hofman

    leuk artikel!


    20 januari 2013 om 00:13
    Wouter Hoekman

    Hoi Samer,

    Bedankt voor het leuke item. Ik heb een vraag betreffende de ‘conversie’ naar de externe pagina van de daadwerkelijke aanbieder. Wat is een succesvolle CTR als je als toeristisch platform de doelgroep een overzicht biedt naar potentiële activiteiten (overnachtingen, eten en drinken, activiteiten)? De conversie zit in deze situatie namelijk in het verlaten van de website naar de website van de toeristische aanbieder.

    Er is in dit geval een uitgangspunt, maar om doelen te stellen ben ik opzoek naar een succesvolle en realistische CTR. Hoor het graag!

    – Wouter H.


    18 januari 2018 om 16:13
    samerhadi

    Hi Wouter!

    Hartelijk dank voor jouw reactie + vraag.

    Je CTR hangt van best veel dingen af. Indien jouw site bijvoorbeeld een toerisme-blog is, en refereert naar aanbieders d.m.v. linkjes in jouw blog, ligt de CTR vaak lager dan bijvoorbeeld het gaat om een vergelijkingssite (met veel knoppen naar aanbieders above-the-fold). Ook is het erg afhankelijk van waar jouw bezoekers vandaan komen (warme SEO traffic VS. wat koudere online advertentie traffic. Erg moeilijk om in te schatten dus! Je kan echter het beste jouw vraag stellen aan de affiliate platform, die kunnen je vaak meer inzicht geven.

    Hope that helps!


    18 januari 2018 om 16:31
    Wouter Hoekman

    Hoi Samer,

    Dank voor de info! Het hangt inderdaad van veel criteria af. Kun je mij vertellen waar ik het affiliate platform kan vinden?

    Hoor het graag!

    – Wouter


    24 januari 2018 om 14:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!