Het ABC van sociale media in de wereld
InSites Consulting voerde een onderzoek uit in 35 landen om het gedrag en attitude van sociale netwerken in kaart te brengen. Meer dan 9.000 mensen werkten mee aan deze internationale studie. De steekproef van het onderzoek is representatief voor de online populatie van elk deelnemend land, gebaseerd op de statistieken van worldstat.org.
De studie bevat tal van feiten, weetjes en conclusies. In dit artikel geven we de belangrijkste conclusies mee aan de hand van het sociale media ABC.
Augmented reality
Augmented reality is nog steeds een heel niche applicatie. 4% van de smartphone gebruikers is ermee vertrouwd. Als je weet dat 38% van de online bevolking een smartphone heeft, dan is die 4% op de totale bevolking nog volledig verwaarloosbaar op dit moment.
Beslissen op basis van positieve feedback in plaats van negatieve
De impact van positieve conversaties over merken is groter dan de impact van negatieve uitspraken. Doorheen de resultaten van het onderzoek komt de kracht van het positieve naar voor. Mensen delen meer positieve verhalen, lezen ze liever en baseren er hun beslissingen op.
Co-creatie is droom van vele consumenten
Bijna de helft van de mensen wil graag zijn ideeën delen met een bedrijf dat ze leuk vinden. Eén op drie gaat een stap verder en is vragende partij om samen met het bedrijf te kunnen co-creëren. Het is absoluut geen niche groep die hiervoor openstaat. Het belangrijkste bij co-creatie is dat mensen interesse hebben in de betrokken categorie of bedrijf, dat is hun belangrijkste motivatie.
Defrienden is gelinkt aan offline relatie, niet aan content
Meer dan de helft van de sociale netwerkgebruikers heeft reeds iemand uit zijn virtuele vriendenkring gegooid. De belangrijkste reden hiervoor is het gebrek aan offline contact. Als de offline relatie tussen mensen minder loopt, dan weegt dat online door. Slechte of irrelevante content is veel minder bepalend hierin.
Eenzame Apps
Een gemiddelde smartphone telt 25 apps waarvan er slechts 12 gebruikt worden. Heel veel applicaties worden slechts één keer gebruikt. De apps van de sociale netwerken zijn de meest succesvolle en worden het meest gedownload.
Friendster wordt begraven
De bekendheid van Friendster is in de Verenigde Staten, China en India heel hoog (loopt op tot 50%), maar het netwerk is een stille dood aan het sterven. De meerderheid van de gebruikers van dit netwerk geven aan om er in de toekomst niet langer in te loggen.
Gemiddeld 37 minuten per dag op Facebook
Een Facebook gebruiker spendeert gemiddeld 37 minuten per dag op de site. Daarmee is Facebook de tweede meest intensief gebruikte site. De Oost-Europese site Vkontakte spant de kroon met een gemiddeld gebruik van 49 minuten per dag. Twitter komt op de derde plaats met 23 minuten per dag.
Hyves
Hyves blijft de populairste sociale netwerksite van Nederland. De helft van de online bevolking heeft een profiel bij Hyves. De hete adem van Facebook komt eraan want al 44% van de Nederlandse surfers heeft ondertussen een Facebook profiel.
Iedereen krijgt te maken met sociale netwerken
73% van de Europeanen maakt gebruik van sociale netwerksites. Facebook is zonder enige twijfel de grootste site in Europa. 73% betekent dat zowat iedereen gebruik maakt van deze sites. Door de toenemende adoptie van mobiel internet, zal het gebruik van sociale netwerksites de komende jaren nog stijgen. De studie toont dat mensen met een smartphone veel intensievere sociale netwerkers zijn.
Japan
Japan is het buitenbeentje van deze studie. Slechts 34% van de Japanners is lid van een sociaal netwerk. Hiermee scoren ze het laagste onder de 35 landen. In Europa is de adoptie 73%, in Amerika 76%, Brazilië 86%, Indië 84%, Australië 67% en China 44%. Facebook doet het trouwens helemaal niet goed in Japan, slechts 13% penetratie. Twitter daarentegen scoort wel hoog met een adoptie van 29%.
Kijken naar wat anderen doen
De belangrijkste activiteit op sociale media is het lezen van status updates van vrienden. Persoonlijke berichten versturen, scoort trouwens hoger dan het publiek reageren op iemand zijn status.
Een sociaal netwerk naast Facebook kan enkel succesvol zijn als het een duidelijke toegevoegde waarde brengt. LinkedIn is zo’n buitenbeentje. Hun professionele positionering is duidelijk. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat er amper ‘ontvriend’ wordt op LinkedIn gezien de zakelijke belangen. Het onderzoek toont dat LinkedIn nog steeds een vrij lage bekendheid geniet, slecht 32% van de Europese surfers heeft al van LinkedIn gehoord. Gemiddeld is 11% van de Europeanen lid van LinkedIn. Nederland is hier koploper met een adoptie van 17%.
Metcalfe Law
Metcalfe’s wet is de wet van de netwerkeffecten. De wet definieert de waarde van een netwerk als het aantal gebruikers in het kwadraat. Hoe meer leden een netwerk telt, hoe aantrekkelijker het wordt voor anderen. Deze wet verklaart het succes van Facebook, maar toont ook de moeilijkheid voor andere nieuwe initiatieven. Deze wet zegt dat de groten groter worden en de kleine kleiner. Voor sites als Hyves en Netlog kan dat voor problemen zorgen, tenzij je een andere propositie vindt. Een propositie waardevol genoeg om een netwerk te overtuigen om te blijven en te komen.
Nieuws over merken
De helft van de sociale netwerkgebruikers is gelinkt aan een merk. Mensen linken zich aan merken om nieuws over dat bedrijf te krijgen. Daarnaast willen ze op de hoogte worden gehouden over events. En uiteraard is men op zoek naar promoties en persoonlijke voordelen.
Offline ervaring zorgt voor online conversaties
Dit onderzoek toont aan dat offline ervaringen en belevenissen de grootste online conversatie starters zijn. De manier waarop iemand een product beleeft of de ervaringen in een winkelpunt, zijn de belangrijkste onderwerpen op sociale media als mensen over merken praten.
Positief
Dit vind ik één van de mooiste conclusies uit ons onderzoek. Het positieve haalt het van het negatieve. Mensen vertellen meer positieve dan negatieve ervaringen op sociale media. Bovendien worden de positieve verhalen sneller verspreid dan de negatieve. En zoals eerder gezegd, hebben positieve gesprekken een grotere impact dan negatieve. Goed dat er geen ‘dislike’ knop bestaat op Facebook, denk ik dan.
Qzone
Qzone is het meest succesvolle sociale netwerk in China. 7 op 10 Chinezen kennen het netwerk. Deze bekendheid is even hoog als de bekendheid van Facebook in het land. 26% van de surfende Chinezen zijn lid van deze site, daarmee is het een pak groter dan Facebook (20%).
Rechtstreekse persoonlijke voordelen blijven belangrijk
Om mensen te plezieren op een fan pagina is het handig om voor persoonlijke voordelen te zorgen. 58% van de fans verwacht om promoties of gratis zaken te krijgen als ze lid zijn van een fan pagina.
Status quo
93% van de sociale netwerk gebruikers is tevreden met het huidig aanbod. De meerderheid wil er geen nieuwe profielen bij en is ook niet van plan om te stoppen met de bestaande platformen.
Twitter is een buitenbeentje onder de sociale netwerksites. 80% van de Europeanen kent Twitter, maar slechts 16% is een actieve gebruiker van de site.
Uitgesproken fans zijn minder geloofwaardig
Slechts 16% van de sociale netwerkers gelooft wat een fan van een merk vertelt. Eens een persoon te positief wordt over een bedrijf, dan daalt zijn geloofwaardigheid. Het liefst krijgt men informatie van neutrale personen die objectief hun merkervaring delen.
Vkontakte
Vkontakte is een heel populaire Oost Europese sociale netwerk site. De bekendheid bedraagt 55% en 39% van de Oost-Europeanen heeft er een profiel. Vkontakte wordt qua populariteit wel voorafgegaan door Facebook. Facebook heeft in Oost-Europa een bekendheid van 94% en 57% heeft een profiel op de site.
Website blijft belangrijk
De meerderheid van de surfers wil feedback geven aan een bedrijf via een e-mail (80%) en via de website (62%). 24% verkiest sociale media om een bedrijf te contacteren. Die 24% is best al een aanzienlijke groep, maar dit resultaat toont dat bedrijven desondanks de sociale media hype, hun klassieke online kanalen niet mogen verwaarlozen.
Xing is net als LinkedIn een zakelijk netwerk. De bekendheid van het netwerk stijgt sterk. 19% van de surfers is bekend met deze site. Vooral in China en India (waar LinkedIn ook uitstekend scoort) is de site heel bekend. Het gebruik van de site is echter nog heel laag. Slechts 5% is lid van de site. Ook in China en India is het gebruik heel beperkt, in tegenstelling tot LinkedIn.
Is niet enkel Gen Y
Al de cijfers uit dit onderzoek tonen aan dat sociale media door alle lagen van de bevolking worden gebruikt. Ook in de BRIC landen scoren sociale media goed. In sommige landen zoals Brazilië zelfs een pak hoger nog dan in Europa en de Verenigde Staten. De studie is het zoveelste bewijs dat sociale media niet de media van de nieuwe generatie zijn, maar de media van deze tijd.
Zelfde positionering soms zoek
Bedrijven slagen er niet altijd in om online en offline hetzelfde imago te realiseren. 12% van de gebruikers van sociale netwerken zien een verschil tussen de online communicatie van een merk en de offline beleving van een merk.
Deze feiten, weetjes en statistieken zijn enkele opmerkelijke conclusies uit het ‘Social Media around the World 2011’ onderzoek van InSites Consulting. Alle details van het onderzoek zijn gratis te verkrijgen en te downloaden via deze bijhorende presentatie.
Prachtig overzicht Steven, complimenten!
Hi Peter, klopt, heb daar ook stukken over gelezen. Alleen (als ik het nog goed herinner) bleek achteraf dat die studie enkel ging over FB gebruik via de PC. En dat daalt idd, maar het totale FB gebruik, inclusief mobiel gebruik, stijgt. Volledig eens dat de zaken nog steeds in volle ontwikkeling zijn en we alles nauwgezet moeten volgen. Bedankt voor je reactie.