Wat doe je als een adverteerder vraagt om een Twitter account of Facebook pagina te maken?

Wat doe je als een adverteerder vraagt om een Twitter account of Facebook pagina te maken?

Tegenwoordig hebben de meeste mensen een profiel op één of ander sociaal medium. Dat geldt ook voor veel bedrijven. Het is echter frustrerend om te zien hoe de meeste ondernemingen zich nog steeds beperken tot die eenvoudige aanwezigheid. Wat doe je dan als agency of consultant als een bedrijf je vraagt om een Facebook pagina of een Twitter account te maken, zonder dat er enige strategie achter zit?

Blijkbaar maken de meesten dan gedwee een offerte om snel iets op te zetten, zelfs als de opdrachtgever eigenlijk compleet niet in social media gelooft. Nochtans is er niets zo erg als een community of sociaal profiel dat compleet geen waarde biedt. Maar zoals je in deze post met een voorbeeld uit de realiteit ziet (en waar deze post op gebaseerd is), is het dagelijkse kost.

“Niet dat we er in geloven, mijnheer, maar het moet wel”. Strategie, doelgroep, zakelijke doelstellingen, content, beheer, metrics? “Geen idee, mijnheer, we willen er gewoon zijn.”

Moeten agencies daar op in gaan of niet? Is het niet eerder hun taak om een visie en een strategie te verkopen, niet het maken van een blogje waar de klant misschien om de maand eens iets zal posten, gekoppeld aan een Facebook pagina en een Twitter account die niet meer doen dan die sporadische postjes verspreiden? 

Als een bedrijf op sociale media wil aanwezig zijn, moet het tenminste de moeite doen om na te denken over de doelstellingen en hoe het waarde kan creëren voor zijn fans, volgers, community, of hoe je het ook wilt noemen. Het gaat niet over de sociale media zelf en het gaat zeker niet over eenrichtingsverkeer zoals nog al te vaak het geval is.

Actief zijn op social media vraagt niet zoveel moeite

Het domme aan de hele zaak is dat het niet eens zo complex hoeft te zijn.

Het verzamelen van wat relevante content, content van de community in de kijker zetten, verwijzen naar interessante links voor de doelgroep, social bookmarking, een fotootje hier, een slideshare presentatie daar en af en toe eens een interviewtje of wat content die alleen bedoeld is voor de community.

En natuurlijk je community betrekken en wat tijd spenderen aan persoonlijke interactie. Meer hoeft dat vaak niet te zijn en het is in elk geval beter dan “zomaar aanwezig zijn”.

Iets aan je community geven en terugschenken als je “iets” krijgt is niet eens zo moeilijk en tijdrovend, zeker niet als je ziet wat je er voor terug krijgt.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat je altijd blijft houden dat er eventuele opdrachtgevers zijn die bepaalde zaken graag gerealiseerd willen zien omdat ze denken dat het nu eenmaal nodig is (zonder er zelf in te geloven).
    Het lijkt me de taak van de agency/consultant om dieper in te gaan op de strategie en mogelijkheden er achter.
    Om zo zowel de opdrachtgever aan het 'geloven' te krijgen als het bezig zijn met een strategie die enige zin heeft op de langere termijn.
    Klakkeloos een opdracht afwijzen (zoals het advies in het voorbeeld), omdat de opdrachtgever op voorhand dat inzicht niet zou hebben lijkt me niet de goede weg.

    geplaatst op
  • Ik ben het tot je tweede kopje volledig met je eens. Zomaar een Facebook pagina of Twitter account aanmaken zonder strategie is niet erg slim en kan in sommige gevallen schadelijk zijn. Door te zeggen dat het niet veel moeite hoeft te kosten ontkracht je de eerdere conclusie wel een beetje in mijn ogen. Als je Social Media blijft zien als "gewoon een extra plek om content door te plaatsen" dan is de aanpak die jij noemt voldoende maar dan zal je niet veel "ROI" gaan zien vanuit deze kanalen. Om de kracht van Social Media te benutten is een goed doordachte strategie en aanpak nodig. Specifiek content creëren voor het kanaal is een belangrijk onderdeel hiervan. Onderschat het niet en vraag altijd om advies van een partij met bewezen ervaring op dit gebied.

    geplaatst op
  • 1 keer een fanpage opzetten als adverteerer daar red je het niet mee. In dialoog gaan met je fans betekent ook dat je continue je content moet updaten en je fans moet entertainen.

    Er zijn tegenwoordig tools die het mogelijk maken voor adverteerders en creatieve buro's. om fanpage te maken en te updaten. Zie blog.easyconcepts.com/social-media.

    Eigenlijk doe je niets anders dan je content te pushen naar daar waar de fans zich begeven. In scandinavie zien wij display campagnes waar de clickthrough url je niet naar en landingpage brengt maar naar de fanpage van H&M.

    Een ander mooi voorbeeld van het gebruik van social media is G-star die de New York Fashion Week op hun fanpage gaan streamen. http://www.facebook.com/g-star

    Maak het niet te moeilijk voor adverteerders/merken aub!

    geplaatst op
  • Ik ben het met jullie eens. Zie ook wat ik schrijf: "En natuurlijk je community betrekken en wat tijd spenderen aan persoonlijke interactie." Ik weet dat een doordachte strategie nodig is. Waar ik hier een punt wil maken, lees ook de bron van de post, die ik misschien teveel inkortte: is wat doe je als een adverteerder zoiets vraagt en niets meer wilt.

    Maar ik ben het verder eens hoor: Social media marketing is marketing en net als alle andere vormen van marketing begin je er niet zomaar aan. Je definieert eerst de doelstellingen en strategie, stelt een planning op, zorgt voor de nodige menselijke en technische middelen, zet een programma op voor het meten en verbeteren van je activiteiten etc. Het is aan de agencies om dat te verkopen en klanten die dat niet willen en alleen maar op Twitter of whatever willen zijn te zeggen "dank u maar wij passen als u geen doordacht concept wilt". Still: het is beter om een beetje social media activiteit te hebben op een eenvoudige manier dan er gewoon maar te zijn.

    Als je een beperkte community of forum hebt rond je blog, je Twitter-account en alle andere sociale media waar je op aanwezig bent en die niet opvolgt zoals het hoort omdat je gewoon af en toe eens aanwezig bent, laat je het voeren van gesprekken over je merk of bedrijf volledig over aan de community zelf.

    Ik heb meer dan eens meegemaakt dat een bedrijf een Twitter account had die gewoon diende om de blogpostjes te verspreiden. Als je dan eens goed ging kijken naar die account zag je dat de volgers er van zich vrolijk zaten te maken omtrent dat bedrijf. In de ‘communitysfeer’ van het bedrijf zelf dus. Maar je vraagt er in dat geval zelf om. Mensen die sociale media zoals Twitter goed kennen, namelijk…de gebruikers, verwachten dialoog, respons en engagement. Het zelfde geldt voor andere sociale media. Neem dus het heft in handen en zorg dan ook voor dialoog, respons en engagement.

    Nou, dit lijkt al voer voor een nieuwe post stilaan :)

    geplaatst op
  • Boeiende discussie, omdat het op een duidelijke manier de kern raakt van (de inzet van) Social Media voor bedrijven en de praktische uitdagingen die hierbij komen kijken.

    'Daar moeten we iets mee' is ook iets wat wij vaak te horen krijgen van onze klanten. Bedrijven geven aan dat ze aan de slag willen gaan met Social Media en op zich is dit enthousiasme mooi, maar ik denk dat het inderdaad aan ons als adviseurs is om de klant bewust te maken van het feit dat je moet redeneren vanuit strategie naar doelstellingen en niet in middelen an sich. Het opzetten en vooral het laten groeien van een eigen domein binnen diverse sociale netwerken vereist een consistente stroom aan unieke content met een toegevoegde waarde en interactie met de gemeenschap; iets wat vaak fors wordt onderschat. Wanneer dit echter niet gebeurt, zal een dergelijk domein stil gaan staan en kan de aanwezigheid op termijn zelfs averechts gaan werken door een gebrek aan continuïteit.

    Er zijn een hele hoop mooie voorbeelden van succesvolle inzet van Social Media te overleggen en er is een waslijst aan richtlijnen, do's en don'ts, etc., maar uiteindelijk komt het er op neer dat élk advies maatwerk is. Het is namelijk van veel contextuele factoren afhankelijk: moet en kan een bedrijf (deels) gereorganiseerd worden of moet het passen binnen de huidige structuur? welke andere (online en offline) kanalen worden er al ingezet en hoe kunnen deze gekoppeld worden aan nieuwe activiteiten? bestaat er al een online netwerk rond het bedrijf of medewerkers, hoe ziet dit netwerk er uit of moet dit netwerk nog opgebouwd worden? wat is het (technische) kennisniveau binnen het bedrijf en bij individuele werknemers? is er geloof in social media of moeten mensen eerst nog geïnformeerd en eventueel overtuigd worden? waar bevindt zich de doelgroep online en wat doen ze daar? welke boodschap(pen) wil je communiceren en (hoe) wil je deze boodschap verpakken? etcetera, etcetera.

    Wij werken zelf graag met een dergelijke checklist, waarmee we de situatie van de klant duidelijk in kaart brengen. Aan de hand van de antwoorden gaan we, tot op zeker hoogte samen (!) met de klant, werken aan een Social Media strategie. Vaak willen de betrokkenen inderdaad ook eerst even 'ruiken en voelen' aan Social Media, wat wij in veel gevallen begeleiden door het geven van inleidende workshops en hands-on training: het optimaliseren van een Linkedin account, deelnemen aan online discussies, etc. Zodra ze hierdoor de basisprincipes van Social Media tot zich hebben genomen, zowel op het gebied van mores (engagement, interactie door actie, participatie, transparantie) als op het gebied van techniek, gaat het succesvol implementeren van een functionele Social Media strategie vaak veel soepeler.

    Nogmaals; leuke en nuttige discussie! :D

    @joostgeurtsen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.