#TSC12: Power to the People door Steven van Belleghem

9 februari 2012, 19:34

Volgende maand verschijnt het nieuwe boek van Steven van Belleghem “The Conversation Company”. In zijn presentatie tijdens de Social Conference lichtte hij al wat tipjes van de sluiter op, maar hij startte met een terugblik op 2011. Een jaar waarin de consument volgens Steven voor het eerst begreep dat hij empowered was.

Dat besef bij de consument en het feit dat hij het ook gebruikt, heeft gevolgen voor bedrijven. Deze quote van CEO Paul Polman van Unilever maakt dit glashelder:

“If they can bring the Egyptian government down in six weeks, they can bring us down in nanoseconds.”

Alleen zijn veel bedrijven nogal huiverig. De perceptie is dat de negativiteit over bedrijven overheerst in de social media. Dit is echter onjuist. Insites Consulting, het bedrijf waar Steven werkt, analyseerde 1 miljoen online uitingen van consumenten wereldwijd en kwam tot de conclusie dat maar liefst 80% gewoon positieve uitingen zijn over bedrijven.

Steven hield een betoog om de consument echt te betrekken bij de kernprocessen in je bedrijf. Ducati betrekt bijvoorbeeld de Ducati-liefhebbers (die met olie onder hun nagels) en een passie voor hun motor bij de ontwikkelingen van nieuwe motoren. De kennis van deze fans is ongekend en bijzonder waardevolle input om de nieuwe Ducati-motoren tot een succes te maken. Een ander voorbeeld is Marmite. Zij richtte het Marmarati-genootschap op een club van trouwe fans die betrokken worden bij de (marketing)activiteiten van Marmite. Hun input vormt een cruciaal onderdeel en leidde uiteindelijk tot een 5-10% stijging in de omzet. “The consumer is the consultant of the future, not the McKinseys”, aldus Steven.

Een inspirerend, goed betoog dat aangeeft dat we er nog lang niet zijn. Tijd voor een les ‘Social Aikido’ op board-niveau en de kracht van de empowered consument voor je laten werken. Een mooiere win-win is er toch niet?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Billybob

    It’s a real pleausre to find someone who can think like that


    12 juli 2016 om 05:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!