ReclameReview: Toyota Prius Wagon

8 februari 2012, 14:30

In deze commercial voor de nieuwste telg uit de familie van Toyota Prius, de Prius Wagon, wordt getoond hoe de Prius-rijders (het zijn er inmiddels al 3 miljoen) samen werken aan een beter milieu. Iemand enig idee hoeveel tijd het heeft gekost om beelden te maken van tientallen mensen en die allemaal op de juiste manier te verwerken tot een commercial van 47 seconden? Ben benieuwd namelijk.

Credits:

Bureau: Launched

Account: Michiel Vogels, Stella Nulens

Creatie: Gijs Sluijters, Joris Tol

Creative director: Nico Akkerman

D.O.P.:Ezra Reverda

Grading: Taco Potma

Klant: Carla Ponds, Paul van den Acker

Online editor: Maurits Venekamp

Producer: Gersom Middelink

RTV: Marleen Reen

Regisseur: Andre Maat

Strategie: Jurgen Bernardy

Productie: hazazaH

Postproductie: Circus Family

Muziek: Massive Music

De doelstelling:

De Prius Wagon introduceren als nieuwste model in de range van Toyota Prius.

De uitwerking:

Al 3 miljoen Prius-rijders verbruiken minder brandstof en dragen zo bij aan een schonere aarde. Met de komst van de nieuwe Prius Wagon komen er nog veel meer Prius-rijders bij. In de commercial wordt uitgebeeld hoe deze mensen samen bijdragen aan een schonere wereld.

Het oordeel:

Natuurlijk zie je als kijker direct dat er veel werk is gestoken in deze commercial. Het uitdenken, filmen en bewerken van deze 47 seconden kost veel moeite, maar het is de moeite waard. De commercial ziet er gewoon goed uit. Het opvallendste aspect vind ik dat er eigenlijk niet eens meer uitgelegd wordt waarom een Toyota Prius beter is voor het milieu dan andere auto’s. De USP’s zijn blijkbaar zo duidelijk gecommuniceerd in de afgelopen jaren dat dit nu niet meer hoeft. Minpuntje vanuit communicatie-oogpunt: voor een commercial die over de Prius Wagon gaat, komt deze nieuwe auto maar heel kort aan bod. De algemenere boodschap dat de Toyota Prius beter is voor het milieu dan andere auto’s zal overheersen ten opzichte van de introductie van de Prius Wagon. Misschien is daar bewust voor gekozen en wil men vooral mensen naar de dealer of website laten gaan, waar de Prius Wagon vervolgens wordt gepromoot.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Nilles

    Toyota Prius, dat is toch die auto die je op de snelweg ook altijd voorbij komt vliegen? Die auto waar al die leaserijders in zitten door het bijtelling voordeel maar vervolgens zo het gaspedaal in duwen dat ze echt niet zuiniger zijn.

    Die auto die vooral tijdens de productie zo milieuonvriendelijk is, dat je beter bezig bent met een LandRover onder je kont?


    8 februari 2012 om 14:59
    Bo

    Maar hoe lang hebben ze er nou over gedaan om de commercial van 47sec te maken? 🙂


    9 februari 2012 om 06:58
    Hardcopy

    Ja, dat vraag ik me ook af, Bo! 😉

    Hopelijk kan iemand die hieraan heeft gewerkt ons dat vertellen.


    9 februari 2012 om 07:00
    Andre

    Het juiste antwoord is: twee weken strakke voorbereiding. 1 draaidag studio en 1 mini-draaidag op locaties. 2 weken postproductie. Dit voor 45sec, 2 sec zwart kregen we er gratis bij. Groet, Andre Maat


    13 februari 2012 om 12:13
    Hardcopy

    Bedankt, Andre!


    13 februari 2012 om 12:14
    Joris bodjorny

    Kunt u ook vertellen hoe , de muziek heet tijdens de commercial??? Dank u.


    19 februari 2012 om 06:25
    Rick

    Leuke commercial !!


    22 juli 2012 om 17:02
    Tess

    Stay intmioafrve, San Diego, yeah boy!


    29 juli 2016 om 22:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!