The bigger the better – Nieuwe IAB-formaten helpen online branding campagnes

21 december 2011, 04:51

De online markt heeft de laatste jaren veel focus gehad op het behalen van conversiedoelstellingen. Gezien de hoge mediaconsumptie op internet is het ook zeer belangrijk om de branding doelstellingen op internet te kunnen behalen. Sterker nog per dag besteedt men maar liefst 3 uur en 6 minuten aan internetten. Internet staat hiermee nu op dezelfde hoogte als televisie waar ook net iets meer dan 3 uur per dag aan wordt besteedt (Bron: Digivaardig en Digibewust, Computer en Internetgebruik 2011).

Met deze cijfers in het achterhoofd zouden de (branding) bestedingen online meer in lijn mogen liggen met televisie. Laten we ook vooral mobiel niet vergeten dat momenteel al 23% van al het online verkeer genereert. Met een nog steeds oplopende smartphone penetratie in Nederland van momenteel al 51% liggen ook hier branding kansen.

Nieuwe formaten vanuit de states

Het IAB in Amerika heeft in 2011 haar leden gevraagd om na te denken over de meest geschikte formaten voor campagnes met een branding doelstelling. Uit een pool van 36 inzendingen zijn hieruit zes formaten geselecteerd: de zogenaamde “Rising Stars”. Het gaat hierbij om de formaten PortraitAd, Filmstrip, Billboard, Sidekick, Slider en PushdownAd. Deze grotere, interactieve uitingen zijn vooral gericht op merkadverteerders die meer emotie in hun uitingen willen kunnen verwerken. De advertentieformaten worden nu in Amerika uitgerold.

Nederland wil ook!

In Nederland is er ook een steeds grotere vraag is naar impactvolle formaten. Zo hebben we in 2011 een 20% groei van het aandeel Layer-campagnes in vergelijking met het jaar daarvoor. Deze trend zet zich in de huidige periode sterk door. En niet geheel onterecht. Deze formaten zijn unieker, vallen meer op en bieden meer ruimte voor creativiteit. Bovendien als we dan toch naar de klikratio willen blijven kijken, deze ligt, zo blijkt uit onze ervaring, gemiddeld 10 keer zo hoog vergeleken met standaard Display uitingen. De nieuwe IAB formaten uit USA sluiten daarmee goed aan bij een deze groeiende behoefte van adverteerders en hun bureaus. De formaten zijn exclusiever en hebben een hogere reclame-impact. Ideaal dus om in te zetten voor online branding campagnes en wij bieden de formaten daarom ook al voor de Nederlandse markt.

Deze nieuwe formaten lijken effectief, zeker op het gebied van aandacht trekken en vasthouden. Dit blijkt bijvoorbeeld uit uitgebreid onderzoek naar de De Portrait Ad in opdracht van AOL inc. Hieruit kwam naar voren dat de Portrait Ad twee keer zo snel de aandacht weet te trekken en vier keer langer bekeken in vergelijking met een standaard Rectangle of HalfpageAd.

Waar hebben we het over?

We kunnen over de formaten blijven schrijven, maar beelden zeggen meer dan woorden. Neem daarom een kijkje naar de Rising Star formaten van IAB.

Op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/pub/tjeerd-kooij/0/131/472

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!