Google maakt SSL standaard, referrer gegevens gaan verloren

20 oktober 2011, 07:29

Een jaar geleden voerde Google SSL in om gebruikers meer privacy te bieden. Deze week maakte de zoekgigant bekend voortaan standaard de zoekopdrachten met SSL te versleutelen voor ingelogde gebruikers. Hierdoor zijn een deel van de zoekopdrachten niet langer meer zichtbaar in statistiekenpakketten zoals Google Analytics. Welke gevolgen heeft deze update van Google nu concreet, wat betekent dit voor web analytics?

SSL Search bij Google

Ingelogde gebruikers bij google.com surfen in het vervolg via de beveiligde Google site (https://www.google.com). Op dit moment heeft dit alleen betrekking op google.com. Wanneer dit ook wordt doorgevoerd voor Google.nl is nog niet bekend. De update van Google heeft tot gevolg dat je niet langer kan zien met welke zoekwoorden iemand binnen komt op je website. Je kunt nog wel zien dat bezoekers van Google komen, maar niet meer met welke zoekwoorden. Gevolg is dat je bijvoorbeeld niet meer kunt zien welk zoekwoord uiteindelijk het meeste oplevert voor je website.

Waarom?

Volgens Google zelf wordt dit gedaan om de privacy te bewaken. Natuurlijk is dit een goede zaak, maar de statistieken zijn binnen Google Adwords wél volledig te gebruiken. Wanneer een ingelogde gebruiker via een Adwords advertentie naar een website wordt gestuurd is dit volledig inzichtelijk met de bijbehorende zoekopdracht. De nadelen zijn dus vooral voor de analytics pakketten. Ook Google’s eigen Analytics krijgt ermee te maken.

Gevolg voor analytics

Zoals eerder al aangegeven is het alleen van toepassing op ingelogde gebruikers. Volgens Matt Cutts van Google is het aantal gebruikers dat is ingelogd op Google.com op dit moment minder dan 10%. Dit aantal valt nog mee, maar ik verwacht dat dit aantal de komende tijd zal toenemen. Op de analytics blog laat Google weten:

When a signed in user visits your site from an organic Google search, all web analytics services, including Google Analytics, will continue to recognize the visit as Google “organic” search, but will no longer report the query terms that the user searched on to reach your site. Keep in mind that the change will affect only a minority of your traffic. You will continue to see aggregate query data with no change, including visits from users who aren’t signed in and visits from Google “cpc”.

To help you better identify the signed in user organic search visits, we created the token “(not provided)” within Organic Search Traffic Keyword reporting. You will continue to see referrals without any change; only the queries for signed in user visits will be affected. Note that “cpc” paid search data is not affected.

Google Webmaster Tools geeft nog wel inzicht in de zoektermen die mensen gebruiken, en zal dus wellicht een bruikbaar alternatief worden voor het verlies aan referrer gegevens.

De crux van het hele verhaal is dat SSL niet per definitie zorgt voor verlies van referrer data. De data gaat pas verloren wanneer je van een HTTPS url naar een HTTP url switcht. Wanneer je eigen site dus op een beveiligde verbinding loopt, zal de referrer data wel beschikbaar zijn. Zoals Andre Scholten in de comments vermeld kun je site wel op HTTPS zetten en zo de referrer info van Google behouden, maar het zoekwoord gaat wel verloren omdat je via een tussenpagina naar de site wordt geleid.

Okke Heusinkveld
SEO specialist bij Heusinkveld

Okke Heusinkveld is een online marketeer met als specialisatie SEO. Dagelijks is hij bezig met het analyseren van linkprofielen, zoekgedrag en de betreffende markt. Okke kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de SEO strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van off-site optimalisatie, content marketing en domeinstructuren.

Categorie
Tags

32 Reacties

    André Scholten

    Een aanvulling op de laatste alinea: je kunt je site wel op HTTPS zetten en zo de referrer info van Google behouden. Maar daar krijg je het zoekwoord nog niet mee, die is helemaal uit de referrer gesloopt omdat je via een tussenpagina naar de site geleid wordt.


    20 oktober 2011 om 07:42
    Roz

    Webmastertools een bruikbaar alternatief? Dan vraag ik me serieus af of je er wel eens in hebt gekeken…Wat daarin staat is verre van bruikbaar. Kan je daaruit afleiden wat mensen via een bepaald zoekwoord op je site doen? Kan je daaruit afleiden welk zoekwoord verantwoordelijk is voor de meeste omzet?


    20 oktober 2011 om 08:40
    Roy Huiskes

    Mooi is dat het gedaan word uit privacy overweging voor de gebruiker, maar bij hun eigen betaalde data dit wel gewoon beschikbaar blijft. Privacy telt tenslotte niet zo zwaar als er geld te verdienen valt.


    20 oktober 2011 om 08:54
    David van Dam

    Dit is toch echt dramatisch nieuws voor iedereen die iets met SEO doet! Zoals Andre terecht zegt gaat de zoekopdrachtdata volledig verloren of beter gezegd die is er gewoon niet meer. Google sloopt deze uit de headers en zendt ze dus gewoon niet meer mee. Daar kan wel of geen SSL verbinding niks aan veranderen. Als SEO’er wordt je in principe dus gewoon ‘blind’ gemaakt!

    Het hele privacy verhaal is ook gewoon één grote lading bullshit. ‘Do no evil?’ Yeah, right! AdWords adverteerders krijgen de data wel gewoon te zien, dus waar blijft in dat geval het hele ‘privacy verhaal’? Het is gewoon een commerciële beslissing, niets meer en niets minder. Het dwingt partijen bijna tot het inzetten van AdWords en het schermt de o zo waardevolle search data af voor concurrerende statistiekpakketten. Volgende stap is dat Google Analytics (Pro) het enige pakket is dat de data wel krijgt te zien…


    20 oktober 2011 om 09:22
    DannyOosterveer

    @Roz

    Wel bruikbaar, maar je verliest inderdaad wel een enorme bak aan gegevens. Het geeft je wel inzicht in zoekwoorden, maar je kunt ze niet terugredeneren naar omzet. Dat is enorm jammer.


    20 oktober 2011 om 10:24
    Annelies Verhelst

    Dan komt het er in feite op neer dat we als SEO-ers niet meer zo moeten focussen op zoekwoorden op websites. Wat blijft er dan over? Wel, relevante links verkrijgen op andere sites/forums/blogs/etc, social links, en je eigen gezonde verstand gebruiken qua wat er wel en niet goed kan werken. Je mist 10% aan data nu, straks loopt dat misschien iets op, maar kom op: je kunt bij een beetje website ook prima uitgaan van de 80% aan data die je wel hebt! Dus, het is een beetje vervelend van Google, maar overdrijven is ook een vak, zoveel is er nog niet aan de hand.

    Wel is het uit privacy-oogpunt oervervelend dat je alles wel in Adwords kunt zien, zeker als je nagaat dat Google daar de meeste centen aan verdient. Hypocriet is dat.


    20 oktober 2011 om 12:22
    David van Dam

    @Anneliesje Het is natuurlijk een voorbode van wat komen gaat: alle searches gaan straks via SSL. Dat is zo klaar als een klontje.


    20 oktober 2011 om 14:28
    Okke Heusinkveld

    @Roz natuurlijk is het verre van ideaal, maar dit is het enige alternatief welke er momenteel geboden wordt..

    @anneliesje Op zoekwoorden kun je je wel blijven focussen, het is alleen moeilijker meetbaar met welke zoekwoorden men op je site komt of welke beter converteren.. En zoals David al aangeeft is het waarschijnlijk dat we er nog wel veel meer van gaan horen. Voorlopig geldt het alleen nog voor Google.com en ingelogde gebruikers, dus merken we het nog niet direct.


    20 oktober 2011 om 15:35
    Annelies Verhelst

    @okkeheusinkveld ik zie dat ik mezelf wat tegenspreek..ik bedoelde dat er feitelijk nog niet veel aan de hand is, met slechts 10% dataverlies. Ook voor de toekomst durf ik te wedden dat er wel weer nieuwe manieren bedacht worden om eea in kaart te brengen of te rapporteren. Ook in geval de mogelijkheid om zoekwoorden door te eten volledig wegvalt…


    20 oktober 2011 om 19:57
    David van Dam

    @anneliesje Als alle zoekopdrachten straks via een secure verbinding verlopen, dan denk (en hoop) ik toch niet dat er snel andere manieren gevonden zullen worden om de zoekopdrachten alsnog te kunnen meten. Dat zou namelijk betekenen dat secure niet secure meer is en dan hebben we een nog veel groter probleem.

    Het echte probleem vind ik vooral de arrogantie en hypocrisie die Google hier aan de dag legt. Die is toch echt ongekend. Het is algemeen bekend dat Google eigenlijk geen liefhebber is van SEO, maar om nu, onder de noemer van ‘privacy’, SEO zoveel te benadelen ten opzichte van AdWords adverteerders, dat is gewoon absurd. Beschermen van je gebruikers zou moeten betekenen dat de daadwerkelijke zoekopdrachten ook niet meer inzichtelijk zijn voor SEA. Aangezien die echter de rekeningen betalen in Mountain View wordt aan hun informatiestroom niet aan getornd. Dat is gewoon toegeven dat je geld verkiest boven privacy. Geen probleem, Google is een commercieel bedrijf en heeft daar wat mij betreft alle recht toe, maar ga dan ook niet schijnheilig lopen schermen met het belang van privacy op organisch verkeer. Geef gewoon eerlijk toe dat je er van baalt dat andere partijen de zoekresultaten gebruiken voor hun eigen diensten, dat je dit niet langer wilt en daarom deze data gaat afschermen. Ik zou er dan persoonlijk veel minder moeite mee hebben gehad.

    Valt mij op trouwens dat er in Nederland überhaupt vrij lauwtjes op dit nieuws wordt gereageerd, terwijl elders (vooral in de VS) de SEO wereld moord en brand schreeuwt.

    Overigens ben ik wel met @anneliesje eens dat dit vanzelf sprekend niet het einde van SEO is. Het betekent alleen dat de focus nog verder verschuift van optimalisatie op specifieke keywords naar gewoon goede content/websites bouwen. Dat op zichzelf is natuurlijk wel een goede ontwikkeling.


    21 oktober 2011 om 11:47
    Okke Heusinkveld

    @davidvandam wanneer dit volledig verschuift kunnen we nog wel gebruiken maken van de gegevens uit het Google Webmaster account (volgens Google). Hierin zijn de statistieken en kliks wel zichtbaar en volgens Google wordt dit nog verder uitgebreid. Natuurlijk verre van ideaal en op dit moment vraag ik mij af in hoeverre de informatie die daar vermeld wordt overeen komt met de daadwerkelijke statistieken. Ik ben in ieder geval benieuwd naar eventuele nieuwe updates daarvan.

    Er wordt in Nederland inderdaad nog niet echt veel of negatief over gesproken. En natuurlijk is dit niet het einde, maar de focus moet alleen wel wat verlegt worden. Dit is in mijn ogen juist de uitdaging die SEO biedt. Steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen. Hierop inspelen en resultaten boeken!


    21 oktober 2011 om 16:43
    André Scholten

    @Okke: ik vraag me niet af hoe betrouwbaar de data in GWT is, dat is zo klaar als een klontje: daar klopt geen r*k van. Bedrijfsnamen op plek 10+, populaire woorden met veel traffic op 10+, kansloze woorden zogenaamd met veel traffic op plek 2 waar GA weer wat ander laat zien. Je kunt niet op een fatsoenlijke manier je SEO campagne aansturen met die getallen.


    21 oktober 2011 om 20:00
    Machiel Karels

    Om even door te gaan op die webmaster tools: de data daaruit laat inderdaad te wensen over. Maar is het niet wellicht zo dat Google hier op termijn iets meer mee wil doen? Het valt mij namelijk op dat je tegenwoordig je webmastertools kan koppelen aan Analytics.

    Bij de instellingen van je account staat: “Als uw webproperty ook een geverifieerde website in Webmasterhulpprogramma’s is en u de eigenaar bent, kunt u uw gegevens uit Webmasterhulpprogramma’s hier koppelen. Google Analytics kan dan sommige van die gegevens in bepaalde rapporten weergeven.”

    Ik heb er nog niets zinnigs van gezien, maar ik kan me zo voorstellen dat dit op termijn wellicht een route kan zijn waarop je toch bij de data kan. Daarmee blijft Google wel de eigen producten promoten ten koste van anderen, maar dat is hun goed recht.

    Weet iemand hier meer van of gaan jullie mij nu uit de droom helpen?


    24 oktober 2011 om 09:20
    Okke Heusinkveld

    @Anderscholten en Machiel:

    Het lijkt op het eerste oog niet direct te kloppen, toch is dat niet helemaal waar. Ik heb diverse websites binnen webmastertools gekoppeld aan Analytics via de optie die Machiel noemt. Hiermee worden dan ook gegevens uitgewisseld.

    Je noemt dat bedrijfsnamen op +10 geplaatst worden; dit gebeurt in sommige gevallen inderdaad. Maar als je goed kijkt zie je dat het gaat om een gemiddelde positie. Wanneer je klikt op het betreffende woord zul je zien waar dit getal vandaan komt. Wanneer je zoekt een bedrijfsnaam komt deze ook vaak voor op de tweede of derde pagina, vandaar dus dat getal. Hij geeft dus niet de beste, maar de gemiddelde positie.

    Daarbij moet wel gezegd worden dat in GWT de getallen afgerond worden en dat het daadwerkelijke aantal kliks iets hoger of lager kan uitvallen (+/- 10%).

    Natuurlijk is dit verre van ideaal, maar wellicht is dit in de toekomst toch een alternatief (wanneer Google dit dan ook verder gaat uitbreiden)


    24 oktober 2011 om 14:40
    David van Dam

    Die koppeling tussen GWT en GA is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar bedrijven worden daardoor min of meer gedwongen om gebruik te gaan maken van Google Analytics. Dat is net zoiets als Internet Explorer verplicht stellen in Windows. Dat gaat geheid een mededingingszaak worden.


    25 oktober 2011 om 06:26
    MichealVex

    viagra uk buy


    18 april 2016 om 00:40
    WilliamBit

    pfizer viagra 100mg uk


    18 april 2016 om 03:53
    Franciska

    viagra for men for sale


    18 april 2016 om 23:02
    Josephvots

    generico do cialis


    20 april 2016 om 05:21
    JosephMob

    best site to buy generic cialis


    20 april 2016 om 05:39
    MartinTor

    where can you buy female viagra


    22 april 2016 om 01:21
    Michaelhon

    bimatoprost without prescription


    22 april 2016 om 05:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!