5 spelregels voor financiële dienstverleners om te scoren op YouTube
Wist je dat YouTube de grootste zoekmachine is ter wereld, na Google? Dat 57% van de consumenten online video kijkt en 26% van de mensen video’s deelt met zijn netwerk? Één ding is dan ook zeker; online video is massive!
Hoe kunnen financiële dienstverleners inspelen op deze ontwikkelingen? In dit artikel onze ervaringen, twee cases van bedrijven die YouTube inzetten voor verschillende doeleinden en vijf spelregels om te scoren.
Kansen voor financiële dienstverleners
Tik in ‘verzekering’ of ‘verzekering aanvragen’ op Google en je krijgt respectievelijk 10.800.000 en 1.520.000 resultaten. Doe hetzelfde op YouTube: dan krijg je 1.590 resultaten op de term ‘verzekeringen’ en slechts 33 (!) resultaten op ‘verzekering aanvragen’. Wat bovendien opvalt is dat de zoekresultaten op YouTube niet tot nauwelijks ‘vervuild’ worden met gesponsorde content én wees ervan bewust dat er een nieuwe generatie aan zit te komen die op andere manieren zoekt en op andere manieren omgaat met merken en bedrijven. Kansen genoeg dus!
Maar wanneer bieden video’s op YouTube meerwaarde? Wat is zo interessant en/of leuk dat mensen de video’s doorsturen, vriend of abonnee worden en regelmatig terugkomen? En hoe past dit binnen de (marketing)strategie van een organisatie?
Hoe begin je?
Op YouTube kun je als bedrijf een eigen kanaal maken, een zogenoemde ‘branded channel’. Afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn met moederbedrijf Google, kost dit enkele duizenden euro’s. Hiervoor krijg je een eigen domeinnaam (www.youtube.com/bedrijfsnaam) en kun je, binnen de standaarden van YouTube, de vormgeving aanpassen aan de huisstijl van de organisatie.
Financiële dienstverleners maken nog niet altijd gebruik van deze dienst en als ze dit doen, benutten ze vaak niet het volle potentieel. TV reclames, sportbeelden en de introductie van een nieuw product of dienst voeren de boventoon. Alsof mensen graag naar een kanaal gaan waar ze alleen maar reclame te zien krijgen. Het gevolg is ook dat het aantal bezoekers relatief laag is en dat mensen zich nauwelijks abonneren op het kanaal of het kanaal als ‘vriend’ toevoegen.
Laten we eens kijken hoe twee grote financiële dienstverleners het aanpakken.
Casus I: De Rabobank
Rabobank kent op YouTube tientallen kanalen. Naast het centrale Youtube kanaal, hebben diverse lokale banken een eigen kanaal en is er RaboSportTV. Omdat de Rabobank verschillende grote sporten sponsort (o.a. wielrennen, hockey en paardensport) beschikt het met enige regelmaat over exclusief (beeld)materiaal. Interviews met topsporters, wedstrijdverslagen en een blik achter de schermen zijn voor veel mensen interessant. Dat blijkt ook uit onderstaande cijfers.
Het centrale kanaal van de Rabobank bevat een verzameling van reclames, de ‘blut busters’, arbeidsmarktcampagnes en interviews. Wat opvalt, is dat deze website (in tegenstelling tot RaboSportTV) nauwelijks gebruik maakt van afspeellijsten. Daardoor ontbreekt het overzicht. Zoals uit onderstaande cijfers blijkt, scoort het centrale kanaal op alle vlakken minder dan het sportkanaal.
Door aparte kanalen neer te zetten profiteert de Rabobank nauwelijks van de enorme traffic op het sportkanaal.
Casus II: OHRA
Op het YouTube kanaal van de verzekeraar OHRA komen we vooral reclames tegen. Wat interessant is dat zij YouTube recent ook voor het eerst ingezet hebben als onderdeel van een multi channel campagne. Zo is het kanaal www.youtube.com/ohra op een creatieve manier gebruikt om de landelijke ‘bom in eend’ campagne onder andere met een game van een extra dimensie te voorzien.
Patrick Vroklage, teammanager Internet Marketing bij OHRA:
“Wij zijn ons steeds meer bewust van de mogelijkheden van YouTube en proberen hier een eigen invulling aan te geven. Consumenten moeten wel een toegevoegde waarde zien en dat hebben we met deze campagne goed weten te bewerkstelligen door nieuwe, unieke content en een stuk interactiviteit (shoot the duck!) te bieden. Dit heeft ons veel traffic en ‘vrienden’ opgeleverd.[…] YouTube wordt steeds belangrijker als aanvulling op onze SEO strategie.”
5 spelregels
In bovenstaande cases blijkt wel dat er voldoende mogelijkheden zijn om op YouTube toegevoegde waarde te bieden voor consumenten. Aan de andere kant zien wij dat nog veel financiële dienstverleners de kansen op YouTube onbenut laten. Daarom vijf spelregels om kansen op YouTube om te zetten in resultaten.
1. Deel kennis!
Praat mensen bij over relevante ontwikkelingen in de branche, leg uit waarom een bepaalde verzekering belangrijk is en waar men op moet letten bij het afsluiten. Leg uit hoe de dienstverlening werkt; wat moet iemand doen bij een inboedelschade, hoe werkt een digitale polis? Dat doet bijvoorbeeld Ditzo erg goed.
2. Entertain!
Diverse financiële dienstverleners doen aan sportsponsoring en beschikken hierdoor vaak over interessante content. Zie het bovengenoemde voorbeeld van de Rabobank, maar denk ook aan het ABN AMRO tennistoernooi of de ING als sponsor van het Nederlands elftal. Interviews met de hoofdrolspelers, een blik achter de schermen of samenvattingen kunnen veel bezoekers trekken.
Grappige (meer dan 2 miljoen views), ontroerende of schokkende campagnes trekken ook veel kijkers. Net als een goed uitgevoerde viral.
3. Zorg voor interactie!
Nodig uit tot interactie; alleen zenden is zo 1.0 … Hebben consumenten vragen over de geboden informatie? Wat missen ze op het kanaal? Zorg voor aansluiting met andere kanalen zoals de website van de organisatie, mobiele applicaties of het callcenter. Geef consumenten een actieve rol achter het scherm (zie OHRA) of combineer een prijsvraag met video; bijvoorbeeld door consumenten een nieuwe commercial te laten ontwikkelen of op een ludieke wijze te laten zien hoe een product impact heeft op het dagelijkse leven.
4. Wees jezelf!
Zorg dat de invulling van het YouTube kanaal van jouw organisatie aansluit bij de merkwaarden van de organisatie en dat het één geheel vormt met andere uitingen.
5. Houd het overzichtelijk!
Kies voor één kanaal, maar maak rubrieken (afspeellijsten) zodat consumenten snel de voor hen interessante, content kunnen vinden.
Conclusie
Video is booming en YouTube is hierin de toonaangevende partij. Consumenten gaan steeds vaker gebruik maken van dit kanaal om zich te laten informeren en/of te entertainen en verwachten dat deze uitingen aansluiten bij het beeld van een bedrijf. Consumenten willen ook participeren (o.a. reageren, delen, liken) en gebruiken hiervoor alle beschikbare sociale media.
Kijk vandaag eens op YouTube en je kan niet anders concluderen dat de financiële dienstverleners nog de nodige stappen moeten maken! Hoe denken jullie hier over? Heeft het nut om te investeren in YouTube? Zo ja, via één of meerdere kanalen? Of moet een bedrijf gewoon alle pijlen richten op Google?
PS: Meer weten? In dit artikel van Remco Bron staan een aantal rake opmerkingen.
Ik heb geprobeerd een serieuze reactie mbt video seo te plaatsen. Wordt echter niet gepubliceerd wegens ‘verdenking van spam’. Waarom is dat?
Beste Joost,
Ben erg benieuwd naar je reactie. Mocht het niet lukken om de reactie hier te plaatsen, stuur mij anders even een bericht via LinkedIn of reageer op de blog van Finno.nl.
We houden het spannend.
Reactie komt eraan.
Begin volgende week…
Leuke bijdrage Ferdy, Groet Cor Heutink Heutink & Heij Financieel adviseurs
taotao 125cc dirt bike chain adjuster
50 dirt bike flashers sale
china 250cc atv accessories
cheap pocket bike engine sprocket
china 250 cc atv relays
300 atv cables sale
roketa 110cc atv bolts and nuts
china 70 cc dirt bike gaskets
peace 125cc atv gear shift lever
70cc dirt bike switches sale
50 cc dirt bike parts sale
china 150 atv oil rings
125cc scooter gas tank sale
china go cart exhaust pipe gasket
125 atv mirrors sale
cheap 90 atv gas tank
125 atv mufflers sale
cheap 110 atv suspension
250cc scooter inlet pipe comp
125cc dirt bike cables sale
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!