#SMX East 2011: De belangrijkste take-aways

16 september 2011, 05:30

SMX East in New York is al jaren hét toonaangevende search marketing congres. Tientallen sprekers en duizenden bezoekers maken deze drie dagen doorgaans tot een groot succes. En dat is dit jaar niet anders. De SMX East 2011 staat bol van de goede tips, sterke strategieën en mooie uitspraken. Met Search Engine Land’s Danny Sullivan als drijvende kracht, hij praat met zijn humor en kennis bijkans alles aan elkaar. Hier volgen de meest interessante, de leukste en de meest opmerkelijke uitspraken en nieuwsfeiten van de SMX East, iens-style:

Google en privacy

SMX East 2011 start met een sessie over de ontwikkelingen bij Google. Sommigen vinden Google een zegen, anderen een bedreiging. Immers, “Google maakt het makkelijk voor je als je niet zo slim bent om toch mee te kunnen in deze samenleving”, maar daarnaast “hebben mensen het recht om vergeten te worden”. Dat laatste is nog niet zo eenvoudig, want “als ik iets over jou schrijf, van wie is dan die informatie?”

En Streetview? Hoe zit het met privacy? “Wat als een Frans bedrijf naar de Verenigde Staten zou komen om foto’s te nemen van onze huizen” en de wifi-signalen zou oppikken? Misschien zou het anders zijn als het een Engels bedrijf zou betreffen, “want Engelsen zijn aardiger”.

En er is altijd ander Googlenieuws. Zo koopt het een hoop bedrijven op, zoals Motorola. Maar “wat als al die 19.000 mensen hun CV hadden ingestuurd, hoeveel zouden er zijn aangenomen” door Google? De percentages “komen vast niet in de dubbele cijfers”.

Correlatie is niet per se causatie

Correlatie en causatie. Spannende materie. Deze tweestrijd gaat ook over de representatie van data, en kennelijk is “een scatter plot de beste manier om correlatie weer te geven”. Maar als je niet al teveel tijd en resources hebt, “doe geen moeite om correlaties te analyseren” maar ga uit van “de vier C’s: Code, Content, Connecties (links) en Conversaties (social media)”. Als je die vier beter doet dan je concurrenten “dan win je altijd”. “Correlatie en causatie zijn niet belangrijk voor SEO, goede dingen zorgen ervoor dat beide gebeuren”. Uiteindelijk is SEO “een spel van best practices”.

Google Panda update

De Google Panda update komt natuurlijk ter sprake op de SMX East 2011. Panda heeft een aantal sites afgestraft vanwege onder andere magere content. De vraag is dan ook “welke verhalen je kunt vertellen over je product of dienst”. Storytelling is een “aantrekkelijke manier om content te creeren”. En als je toch gepakt bent door Panda, “zorg dan dat je het verlies aan organisch verkeer opvangt” met onder andere “Adwords of met universal search verkeer zoals images, video’s en shopping”.

SEO en CRO

SEO en CRO liggen “dichter bij elkaar dan je zou denken”. “SEO gaat over het zoekgedrag van gebruikers”, en de data die daarbij gebruikt wordt, zoals Google Insights- en Analyticsdata, “komt ook van pas bij het optimaliseren van de gebruikerservaring”. Persona’s zijn ook in SEO “van groot belang om de conversies te laten stijgen”. Daartoe moeten “keywords gecategoriseerd worden naar persona’s en de bijbehorende need states”, en niet alleen naar zoekvolume.

Open Forum

SMX heeft traditioneel een Open Forum, waar Danny Sullivan de vragen uit het publiek beantwoordt. Dit zijn de meest memorabele uitspraken (in het Engels):

  • “Do you know when you’ve arrived as a brand?”

    – “Yes. When you get a Google Ad rep.”

  • “We should use the term link earning instead of link building”.
  • “Google made such a big deal about page load time, it’s hard to ignore it.”
  • “It’s google’s world, we just rank in it.”

Social signalen: correlatie of causatie?

Social is ook op de SMX East 2011 een hot topic. Social wordt “steeds meer geïntegreerd met search”, ook al worden sociale signalen op “verschillende manieren gebruikt door de zoekmachines”. Feit is dat “succesvolle social campagnes helpen bij je search campagnes”. Ook nu speelt correlatie versus causatie een belangrijke rol, waarbij een duidelijk verband bestaat tussen “de positie die een pagina in de zoekresultaten heeft en het aantal likes”.

Omdat tweet this en like buttons de sociale interactie stimuleren is het “een goed idee om ze te implementeren”, vooral ook op de dieper gelegen pagina’s op je site. En vergeet Google+ niet. (Overigens heette “Google+ eerst TheGoogle+, maar Justin Timberlake stond erop om ‘The’ te laten vallen”. Dit verhaal kent niemand.). Het is sinds kort mogelijk om “een webpagina rechtstreeks naar je Google+ wall te plus-enen”, en Google test voortdurend met nieuwe tweaks, zoals “celebrity endorsements voor producten” via een +1 voor een advertentie. En uiteindelijk zullen de Google+ brand pages er ook komen, zodra ze bij Google “tevreden zijn over de manier van verifiëren” of het wel dat merk betreft.

+1’s zijn “momenteel nog geen directe ranking factor, het is slechts een annotatie bij het zoekresultaat”. Maar als de CTR daardoor stijgt wordt het wel een indirecte ranking factor. Overall geldt dat +1’s vergelijkbaar zijn met links, dus “de webmaster guidelines gaan ook nu op”. Zijn +1’s te manipuleren? Vermoedelijk wel, al worden “promotionele acties zoals +1 ons om dit of dat te winnen sterk afgeraden”.

Personalized search is dead

Nog een laatste opmerking over wat we nu nog personalized search noemen, “uiteindelijk bestaat dat niet meer”. Personalized search “wordt gewoon search”, er zal geen verschil meer zijn. “Personalized wordt het nieuwe normaal”. Rankings zijn nu al niet meer helemaal accuraat, aangezien “je locatie, ip-adres en dergelijke al een rol spelen in wat voor resultaten je te zien krijgt” in de zoekmachines. Dat zeggen zowel Bing als Google.

Scoop van Google

Google’s scoop van deze SMX is de nieuwe tag om “meerdere pagina’s als een serie te kunnen definieren”. Dat gebeurt met de “rel=prev en rel=next tags”. De methode is vergelijkbaar met de canonical tag, met als verschil dat “alle pagina’s in de serie geïndexeerd worden” en blijven. Zowel Bing als Blekko geven aan dat dit een “interessante ontwikkeling” is en “als het blijkt te werken” dan gaan ze er ook mee aan de slag.

Zoekmachines: “Help ons”

Opmerkelijk is “hoeveel fouten zoekmachines nog steeds tegenkomen in XML sitemaps”: verkeerde redirects, 404 pagina’s het gaat maar door. Bij Bing en Google daalt in die gevallen het “vertrouwen in je sitemap”, en de kans bestaat dat ze ‘m “niet meer gaan gebruiken totdat je de issues oplost”. Ze willen niet dat de resources, het “crawl budget”, daarvoor gebruikt worden. Dat klinkt ook als een ranking factor: “zorg dat je XML sitemap perfect is”.

SMX naar Nederland?

SMX East 2011 was wederom een zeer succesvol en vooral professioneel search evenement. Het wordt tijd dat we in Nederland ook een congres van dit niveau krijgen, met zoveel goede sprekers en interessante persoonlijkheden. En eentje waar we waardevolle representatives van de zoekmachines (en wellicht Facebook?) gaan krijgen. Gelukkig kunnen we als we willen komende week al naar SMX Stockholm en half november is er ook nog de SMX in Melbourne. En wie weet komt er ooit eentje in Nederland.

De quotes zijn afkomstig van de volgende mensen, in willekeurige volgorde:

Danny Sullivan, Tiffany Oberoi, Jeff Jarvis, Tony Wright, Jim Yu, Jack Menzel, Bruce Clay, Vanessa Fox, Steven Levy, Eric Enge, Marc Rotenberg, Micah Fisher-Kirshner, Maile Ohye, Chris Silver Smith, Heather Lloyd-Martin, Michael King, Horst Joepen, Christian Oestlien en Stefan Weitz.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Annelies Verhelst

    Goed verslag Wouter, thanks! Voor al de scoop vind ik wel het onthouden waard *bookmarked*


    16 september 2011 om 09:08
    Remi

    Tnx for sharing.


    19 september 2011 om 07:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!