ReclameReview: Hi Messaging

8 september 2011, 09:40

Hi komt met de nieuwe campagne ‘Vrienden staan nooit uit’ rond een nieuwe abonnementsvorm voor jongeren, Hi Messaging. In onze huidige samenleving zijn we op allerlei manieren met elkaar verbonden via onze smartphone. Het feit dat je daar snel aan went, is het uitgangspunt van deze commercial. Heerlijk overdreven uitgevoerd natuurlijk!

Credits:

Bureau: FHV BBDO

Creatie: Emilio de Haan, Rogier de Bruin

Creatieve Directie: Martin Cornelissen, Mark Muller

Accountbehandeling: Elwira Stuur, Maryse van de Velde

Strategie:Yvette Pasman, Derk van Beek

Verantwoordelijk bij client: Yvonne Prins, Dave Frauenfelder, Steffen Rieter

RTV: Peter Burger

Productiemaatschappij: Supereasterfeather @ In case of fire

Regisseur: Sven Super

Producer: Arjan Oosterveer

DOP: Rutger Storm

Off- en online Editor: Kevin Whelan, Ben Isaacs

Geluid en Colourist: The Ambassadors

Muziek: Massive Music

De doelstelling:

De naamsbekendheid verhogen van de nieuwe abonnementsvorm Hi Messaging.

De uitwerking:

Jongeren zijn eigenlijk altijd met elkaar verbonden. Dankzij Facebook, Hyves, Twitter, Foursquare en WhatsApp is onbereikbaar zijn not done. Hi komt met een nieuwe abonnementsvorm voor jongeren: Hi Messaging. Daarmee heb je sneller internet, meer MB’s en kun je onbeperkt sms-en. In de commercial zien we twee vrienden die in paniek met een noodvaart door een stad rennen. Over muren en auto’s. Op weg naar het huis van een vriend waar vermoedelijk iets verschrikkelijks mee is gebeurd. Want waarom zou hij anders al 12 seconden niet reageren op tweets, sms-jes, Facebook en WhatsApp berichten?

Het oordeel:

Deze commercial maakt natuurlijk heerlijk gebruik van overdrijving en juist om die reden vind ik hem leuk. Het paniekerige gevoel dat de rennende vrienden overbrengen slaat om in humor zodra ze de deur in hebben gebeukt en de reden van hun onbezorgdheid delen met hun onbereikbare vriend: “we hadden al 12 seconden niks van je gehoord”. Oké, 12 seconden is natuurlijk belachelijk weinig, maar tegenwoordig zijn we wel gewend dat we heel snel antwoord krijgen van anderen. Als je pas na 24 uur reageert op een e-mail, dan vergeeft men je dat meestal wel, maar dankzij WhatsApp, Twitter en Facebook voel je je bijna verplicht om zo snel mogelijk te reageren. Van dat feit maakt deze commercial heel goed gebruik. Of het ook een effectieve commercial is, hangt af van de mate waarin het logo en het audiologo van Hi hun werk doen. Ik weet zeker dat kijkers deze commercial verbinden aan een smartphone-abonnement, maar of ze de merknaam Hi daar ook aan koppelen, moeten we afwachten.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Desiré van den Beld

    Iedere keer dat ik deze reclame zie moet ik weer lachen. Echt goed uitgevoerd! Maar over jouw oordeel: persoonlijk heb ik juist dat ik precies weet dat de commercial van Hi is, maar ik kon zo 123 niet benoemen om welk product het gaat. Hiervoor moest ik de commercial nog eens afspelen om hier bewust op te letten. Pas toen zag ik dat het om Hi Messaging ging. Ik ben benieuwd of ik de enige ben die dit zo ervaarde..


    9 september 2011 om 06:25
    Monique

    Lijkt wel een commercial gemaakt door de buurman. Extreem slecht als je het mij vraagt. En wat een vervelende gastjes. Sorry maar dit kan niemand goed vinden. Ik begrijp het idee maar het is ronduit kinderachtig. Nu snap ik ook waarom jongeren juist NIET met Hi bellen maar voornamelijk huisvrouwen (onderzoek). Dit is zo’n reclame die lekker ‘jong’ wil doen maar daardoor volledig de plank mis slaat. Truttig.


    11 september 2011 om 16:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!