Infographics, de ideale PR-tool?

20 juli 2011, 09:14

Wekelijks, nou eigenlijk dagelijks, worden we momenteel gewezen op nieuwe Infographics. Infographics zijn een hype, lijkt het. En waarom? Omdat het overzichtelijk is, leuker dan grafiekjes en cijfertjes en omdat het zo makkelijk deelbaar is. Ik maak er zelf ook dankbaar gebruik van. Ook collega-blogger Danny Oosterveer zet ze met veel plezier op Marketingfacts.

Maar volgens mij komt er straks een punt dat de Infographic niet meer zo goed werkt als nu.

Waarom? Dat zal ik hieronder uitleggen.

PR loopt een beetje achter

Het is bekend dat de PR-wereld toch een beetje achterloopt bij de digitale ontwikkelingen. Nog dagelijks poepen ze massaal persberichten uit, die naar zoveel mogelijk contacten worden gestuurd. Zoveel mogelijk tekst, in de hoop dat de blogger of journalist er delen van overneemt in een publicatie. En dat gebeurt ook, dus het werkt. Nog wel. Daar is al genoeg over geblogd, hier en elders, dus daar zal ik niet te ver op in gaan.

Waarom doet de PR-wereld er (nog) niet aan?

In deze tijd dat Infographics zo in populariteit stijgt, zal de PR-wereld niet achter blijven denk je. Wat is er makkelijker dan een persbericht over een onderzoekje, uit te breiden met een vette Infographic? Okay, het kost een paar centen, maar dan kan het wel de hele wereld over gaan. Veel eye-balls, veel exposure. Dat willen PR-mensen toch? Ja en nee. Helaas kun je niet goed meten waar het allemaal geplaatst wordt. En dat is lastig voor PR-professionals, want die willen graag aan de klant via cijfers het succes van hun werk tonen. De klant beoordeelt je tenslotte op basis van het aantal publicaties. Dus is dat de reden dat ze het (nog) laten liggen?

Eerste stapje?

LewisPR heeft onlangs een onderzoek gedaan over het gebruik online influencers door marketeers. Een lange blogpost, maar onderin wordt het opgevrolijkt door een Infographic. En die geeft eigenlijk heel helder weer wat er in het bovenstaande artikel staat. Maar dit is ingezet voor de eigen PR. Niet voor een klant. Deze Infographic wordt ook geaccepteerd en overgenomen, omdat het informatief is en niet teveel borstklopperij.

Maar wat nu als…

Stel dat PR-bureaus nu ineens massaal het licht zien. Hun klanten kunnen overtuigen van de waarde van Infographics (lijkt me geen zware klus). Wat gaat er dan gebeuren? Krijgen we dan van elk onzinnig onderzoekje een Infographic? Gaan Infographics geforceerd ingezet worden? Worden zij van hetzelfde niveau als het gemiddelde persbericht? Laten we hopen van niet. Laten we hopen dat alleen als een onderzoek of onderwerp echt bijzonder is, er veel geld gestopt wordt in een mooie informatieve Infographic die we graag willen delen.

Voorbeeldje

Tot slot, ik kreeg een heel net mailtje vanochtend dat toch wel aangeeft waar het naartoe gaat als Infographics op een pr-achtige aanpak gedeeld worden.

Dear Jan,

My name is Candice and I promote content. While searching for resources and posts around social media, digital media and sites like Mashable, I found your site and thought your readers would enjoy this graphic.

With the growth of the Internet, social economies have been created by everyday users: us. This infographic highlights social tech giants like Facebook and Twitter and what the Internet has evolved into.

Found on: Mashable – The State of the Internet [infographic]

Mashable has provided the link to embed this graphic, which ensures creative commons:

The State of the Internet [infographic]

We hope your readers enjoy this graphic! If you have any questions about this graphic or any others, please feel free to contact me.

Thanks,

Candice

De genoemde Infographic is hier al door Danny gedeeld afgelopen maandag, dus ik zal hem niet nog een keer opnemen ?.

Bagger of beter?

Maar dit is wel een voorbeeld van goede PR. Volgens mij dan. Hoe denken jullie daar over? Worden we straks overspoeld met bagger en verliest de Infographic daarmee zijn waarde of zal dit een evolutie in gang zetten naar steeds mooiere en betere Infographics?

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

8 Reacties

    josgovaart

    Het is een van de middelen die je kunt inzetten. Ik zie toch al weer vrij vaak dat er een infographic gemaakt wordt omdat het kan. Een infographic is bedoeld om bijvoorbeeld onderzoeken te verduidelijken en grafisch weer te geven. Maar de wereld om een infographic heen is wel wat ingewikkelder. Voor welk mediumtype maak je ze? Hoop je dat ze in print terecht komen? Dan moet je ook rekening houden met de lay-out van het magazine, de krant etc. Ik vrees een beetje dat de infographic de nieuwe social media release wordt. En das zonde.. Want een goede SMR, infographic, pitchmail, persbericht, interview etc heeft waarde.


    20 juli 2011 om 09:32
    Jan Willem Alphenaar

    Goed opgemerkt @josgovaart. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit meer SMR’s ontvang.

    Wel veel tekst persberichten en persberichten in PDF files.


    20 juli 2011 om 09:44
    Anke van de Vliet

    Zo’n infographic is inderdaad leuk en informatief, maar moet naar mijn mening wel bij de inhoud van een bericht passen. Wat als je persbericht, en dat zijn er volgens mij velen, geen onderzoek bevat? Vaak gaat een persbericht over de introductie van een nieuw product of een dienst. Dit lijkt me weer een stuk lastiger in een infographic te gieten.

    Ik vraag me af of PR nu echt zo achterloopt, als het goed is kiest men het juiste middel om ‘de klus te klaren’ en vaak zijn dit persberichten, met (niet al te veel) tekst, verstuurd aan (een niet al te grote) groep journalisten (ligt overigens geheel aan het onderwerp van het persbericht) en als het even kan voorzien van interessante hyperlinks, foto’s of video materiaal.


    20 juli 2011 om 10:12
    JurMF

    Voor iedere vorm van content geldt dat er bagger bestaat en dat er goede voorbeelden van zijn. Voor infographics is dat niet anders. Onderzoeksresultaten maar bijvoorbeeld ook een visuele uitleg van een specifieke trend lenen zich er prima voor, andere onderwerpen weer minder. Die overweging neem je wat mij betreft gewoon mee, wanneer je bepaalt welke middelen je in een PR-campagne in gaat zetten.

    Er zal best eens een slechte infographic bijzitten, maar door de bank genomen zal een infographic bij het juiste onderwerp het verhaal alleen maar versterken. Door de toename in het aantal infographics zie ik de kwaliteit en variatie vooral toenemen. Lijkt me alleen maar een goede zaak.


    20 juli 2011 om 11:32
    Menno

    Een infographic moet je alleen gebruiken om iets heel ingewikkelds vereenvoudigt weer te geven. Dat is in eerste instantie de waarde van een grafiek en een infographic gaat een stap verder. Het is nu te vaak een aandachttrekker en schiet soms zijn doel voorbij. Dus wat mij betreft inzetten als het toegevoegde waarde heeft. Dat geldt voor PR en net zo hard voor onderzoek.


    20 juli 2011 om 12:01
    remcojanssencom

    Zo’n infographic deelt wel lekker makkelijk, zeker als je Tumblr gebruikt, of Posterous zoals ik. Daarentegen vind ik het design van infographics in Nederland meestal van zeer matige kwaliteit. Bovendien zijn de meeste infographics zinloos: de informatie had ook op een andere manier beter en overzichtelijker gepresenteerd kunnen worden. Maar het valt te branden, dat is dan wel weer fijn.


    20 juli 2011 om 13:05
    chi666

    Het probleem zit in dit geval niet in de tool die je gebruikt, een infographic of iets anders, maar in wat je wilt ‘PR’en’. Het meeste wat bureaus moeten pushen is gewoon niet PR waardig. Het heeft gewoon geen nieuwswaarde, er zit gewoon totaal niets interessants in. Inhoudsloze berichten kan je net zo min in een persbericht interessant maken als in een infographic.

    Ik denk dat infographics prettig zijn, gewoon om te zien, het geeft een hele mooie, heldere, weergave van onderzoeken en informatie. Mits dit dus interessante informatie is. Als je een optimist bent zou je kunnen stellen dat een massale omarming van infographics door de PR wereld zou kunnen leiden dat ze enkel nog dingen naar buiten gaan brengen dat de moeite waard zijn naar buiten te brengen. Immers, inhoudsloos gereutel krijg je niet eens in een infographic. Helaas vrees ik dat de meeste bedrijven (zeker de grotere die PR bureaus inhuren) zichzelf nog steeds boeiend vinden ook al hebben ze niets te melden.


    20 juli 2011 om 18:13
    Hendrik van Zwol

    Het voordeel van een Infographic is dat cijfers echt iets gaan betekenen. Het is dan natuurlijk nog wel belangrijk op welke wijze je de layout van een Infographic gaat vormgeven.


    21 juli 2011 om 08:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!