Het einde van Uitzending Gemist nabij?

7 juli 2011, 10:14

KPN introduceert per het begin van deze maand een nieuw product voor haar abonnees van KPN interactieve TV, het Opname Pakket. En daarmee lijkt de Haagse telecom gigant in te spelen op de wens van de Nederlandse TV consument en tegelijkertijd een nieuwe bron van inkomsten aan te boren, hetgeen ongetwijfeld door de aandeelhouders zal worden bejubeld. Nieuwe klanten van KPN interactieve TV krijgen de mogelijkheid om tot 6 programma’s gelijktijdig op te nemen. Dit gebeurt niet meer op de harde schijf van de IPTV-decoder (settop box), maar in de cloud, ofwel de opnames worden in het datacentrum van KPN opgeslagen.

Ook bestaande klanten kunnen voor EUR 5 per maand gebruik maken van het Opname Pakket, maar moeten dan wel overstappen op de nieuwe decoder. KPN meldt dat het Opname Pakket hetzelfde werkt als de huidige harddiskrecorder en benadrukt dat er niet automatisch opnames van alle programma’s worden gemaakt. De klant moet zelf de opname starten via de rode knop of de Elektronische Programma Gids. Opnames worden alleen nu niet meer bij de kijker thuis opgeslagen, maar centraal bewaard bij KPN.

KPN staat de laatste jaren niet bepaald te boek als een inventief bedrijf en benoemt zichzelf vaak tot “smart follower”, die nauwlettend marktontwikkelingen volgt en daarop vervolgens reageert. De introductie van de nieuwe opname dienst daarentegen getuigt wel degelijk van het nemen van initiatief en toont lef, omdat in het verleden een storm van kritiek losbarstte van met name de Hollywood Studio’s toen Cablevision aankondigde een dergelijke dienst te willen introduceren.

Personal Video Recorder

De aankondiging van de netwerk PVR (Personal Video Recorder) dienst van KPN heeft vooralsnog niet geleid tot een formele reactie uit Hilversum. Ik kan me echter niet indenken, dat de gezamenlijke omroepen (zowel de publieke als de commerciële) deze dienst zonder slag of stoot zullen accepteren, want de nieuwe KPN service vormt een rechtstreekse bedreiging van de “programma gemist” diensten die door de diverse partijen worden aangeboden. In feite worden die diensten overbodig, want consumenten wordt nu een eenvoudige manier geboden om programma’s op ieder door hen gewenst moment af te spelen, zij het dat je nog wel eerst een “rode knop” handeling moet verrichten.

De kijker kan 6 zenders simultaan opnemen (met een capaciteit van 200 uur (of 100 uur in HD) en dus al zijn favoriete zenders – we kijken tenslotte maar naar maximaal 6/7 zenders – iedere dag opnemen om vervolgens zijn eigen kijkschema samen te stellen. In feite een gepersonaliseerde programma gemist dienst, die alle andere programma gemist diensten overbodig maakt.

Advertentie inkomsten?

De facto commercialiseert KPN (EUR 5 per maand) de videocontent van de Nederlandse TV zenders, en tevens zal dit gepaard gaan met het verlies aan inkomsten van de STER en de commerciële omroepen, omdat de opgenomen programma’s gratis kunnen worden afgespeeld en niet worden voorzien van preroll advertenties. Tegelijkertijd verlaagt KPN zijn investeringskosten in hardware (encoder) door de hard disk weg te laten (plm. EUR 30) en levert het residentiële communicatiebedrijf een consumentendienst waarmee zij zich duidelijk onderscheidt van de kabelconcurrentie in Nederland, tenzij ook Ziggo en UPC in de toekomst een dergelijke netwerk PVR dienst gaan leveren.

Al met al toont KPN met het Opname Pakket aan, dat ze wel degelijk nadenkt over het leveren van innovatieve diensten, alhoewel het wel een beetje vreemd overkomt dat KPN geld kan vragen voor een content-gerelateerde dienst, terwijl zij zelf niet de content-rechten bezit. Een grote vraag is ook hoe buitenlandse TV zenders zoals de BBC, Disney en Eurosport hierop zullen reageren. Wie weet krijgt dit nog wel een staartje?

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bram Koster

    @John: Het einde van Uitzending Gemist? Nee toch?

    Die statement veronderstelt dat veel mensen nu “Gemist”-diensten gebruiken omdat de DVR al in gebruik was voor iets anders. Ik vraag me af of dat zo is.

    Je schrijft het zelf ook: “KPN […] benadrukt dat er niet automatisch opnames van alle programma’s worden gemaakt.” De “Gemist”-diensten zijn bijv. erg handig voor die programma’s die je vergeten bent op te nemen of waarvan je pas achteraf hebt begrepen dat ze de moeite waard waren.

    Bovendien: de “gemist”-diensten zijn nogal uitgekleed. Zo zijn series uit de USA en UK e.d. zijn vaak niet terug te zien (of alleen na betaling). Ik neem aan dat je die met deze PVR-dienst van KPN wel mag opnemen.

    Kortom: volgens mij zijn deze diensten net zo aanvullend aan elkaar als de HDD/PVR en Uitzending Gemist nu.


    7 juli 2011 om 12:22
    evroekel

    Begrijp de vergelijking ook niet zo. Uitzending gemist blijft m.i. interessant. Hier moet je zoals je aangeeft nog zelf actie ondernemen Dus kun je nog een uitzending missen en ben je blij met zoeist als Uitzending gemist.

    In theorie kun je inderdaad de hele dag opnemen en dan eigen kijkschema maken maar dat kan deels nu ook al.

    Daarnaast vraagt ook UPC extra vergoeding voor een recorder hetgeen vergelijkbaar is maar bezit UPC ook niet de content-rechten (maar da’s een aanname). Wat voor verschil mis ik dan?

    Maar afgezien daarvan, best een leuke dienst van KPN! En ze gooien lekker even de knuppel in het hoenderhok 😉


    7 juli 2011 om 14:02
    Martijn Reintjes

    Het klinkt mij in de oren als een omslachtige dienst die nog even geïntroduceerd wordt voor het onvermijdelijke television on demand …


    8 juli 2011 om 06:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief