Het effect van social media op je merk
Wat kan de inzet van social media betekenen voor je merk? Wat is bijvoorbeeld de invloed van een social campagne op merkbekendheid, imago en merkvoorkeur? Antwoorden waar velen naar zoeken. De IAB Taskforce Social doet een poging om op deze vragen een antwoord te kunnen formuleren. Daartoe startte de taskforce een onderzoek met whiskymerk Glen Grant voor de facebook campagne Clash of the Clans. De case wordt vandaag tijdens OGZ Conferences: Naar een effectieve social media strategie gepresenteerd.
Opzet
De Schotse whiskymerk Glen Grant wilde zijn naamsbekendheid in Nederland vergroten en tegelijkertijd een duurzame relatie aangaan met de doelgroep. Omdat social media hiervoor uitermate geschikt zijn, startte Glen Grant een Facebookcampagne. Onder de naam “Clash of the Clans” werden Facebookers uitgedaagd samen met vrienden een eigen clan te starten. Gedurende drie maanden stelde Glen Grant op haar Facebook pagina wekelijks vragen die iets met Schotland en/of whisky te maken hebben aan de clans. De clan met de meeste whiskyvaten wint een reis naar Schotland of andere prijzen zoals deelname aan whisky cursussen.
Resultaten
De campagne op Facebook leverde Glen Grant 4408 likes op, ruim boven de doelstelling van 2500 likes. De campagne werd erg gewaardeerd onder de deelnemers. De ‘Clash of the Clans’ scoort met name hoog op emotie, ratio en branding. Deelnemers beoordelen de ‘Clash of de Clans’ gemiddeld met een zeer hoog rapportcijfer (7,7). De uitwerking op het imago van Glen Grant is tevens positief: met name de onderscheidendheid, de persoonlijkheid en het gevarieerde aanbod van Glen Grant worden in grotere mate geladen.
De merkoverweging en merkvoorkeur zijn door de deelname aan- en bekendheid met de ‘Clash of the Clans’ significant gestegen ten opzichte van
mensen die niet in contact zijn geweest met de activatie op Facebook. Bijna de helft (48 procent) van de deelnemers is door een vriend uitgenodigd om deel te nemen aan de ‘Clash of the Clans’ op Facebook. 41% is bekend geraakt via een advertentie/tekstlink op Facebook.
Om grootschaliger te kunnen profiteren van de gerealiseerde campagne-effecten en meer profijt te behalen van een goed gewaardeerd campagneconcept adviseert het IAB een intensievere (crossmediale/point-of-sale) activatie. Dit zal resulteren in een groter campagne-bereik en mogelijkerwijs effecten op grotere schaal.
Credits & Methodologie
De case is gepresenteerd door Julien Remers, Brand Manager Whisky, International Marques / Glen Grant in samenwerking met onderzoeksbureau MeMo2. Het is een case study in opdracht van IAB. De respondenten zijn geworven via een consumentenpanel en via Facebook. In maart en april 2011 hebben 1237 Nederlandse respondenten van 18 en ouder meegedaan aan het online onderzoek. Respondenten zijn benaderd via Facebook en het MeMoPanel. Aan de hand van feedback van 500 deelnemers zijn uitspraken gedaan over de invloed van de campagne op merkbekendheid, imago van het merk, de boodschap overdracht en merkassociaties met Glen Grant en andere whiskymerken. Het gehele rapport is exclusief beschikbaar voor IAB leden. Voor meer informatie zie de IAB website.
Is ‘Het effect van Facebook op je merk’ niet een geschiktere titel voor deze post? Had de post bijna niet gelezen vanwege ‘social media term moeheid’:)
Eigenlijk hebben we het hier over een standaard online campagne waarbij FB het platform is. De toegevoegde waarde van FB komt eigenlijk niet sterk naar voren in deze case. Het effect van social media op je merk is dus ook niet onderzocht.
Even los van bovenstaande opmerking is het wel een leuke campagne met relatief klein budget. Zijn er voorbeelden van bv lokale MKB’ers die een regionale FB campagnes inzetten met dergelijke budgetten? Daar lijkt me een hele markt openliggen. Standaard FB Apps die je dan kunt inrichten voor je eigen merk zouden dan handig zijn.
Ook interessant om te zien is dat alweer 500 mensen actief hebben ge-unlike’d mocht het hierboven genoemde aantal kloppen (4408 ten opzichte van 3984 nu), dat is tegenstrijdig met de ‘duurzame relatie’ aangaan zoals dat hierboven is beschreven.
Heel goed dat dergelijke onderzoeken worden gedaan. Geeft meer body aan de impact van (social media) campagnes.
Ben overigens wel benieuwd hoe het met die merkvoorkeur en merkoverweging nu zit na een paar weken. Is dit niet een klassiek geval van vragen wat iemand van iets vindt net na dat hij er mee in aanraking is geweest? Met andere woorden spontaneous awareness en consideration is korstondig hoog, maar zakt al heel snel weer weg?
Tijd voor een 2 meting?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!